Sony Xperia Z5 Compact wit / 32 GB - Reviews

OS
Android OS
Opslag
32 GB opslag

Beoordeling op basis van 221 reviews geschreven op Kieskeurig.be.

René ten Harkel 28-05-2016 Product paar dagen in bezit

Kleine alles kunner.

Ik was op zoek naar een kleine smartphone maar wel met de specificaties van een high-end toestel. Er is maar 1 leverancier die een kleine high-end smartphone in zij assortiment heeft met Android en dat was Sony. Na jaren lang grote toestellen gehad te hebben van oa. Samsung nu eindelijk een super compact toestel dat ook nog vele malen fijner en sneller werkt dan een Samsung. Heb spijt dat ik dit niet eerder heb geweten. Ben ook vol. lof over de batterij capaciteit.

Tom 27-05-2016 Product paar dagen in bezit

Prima telefoon

Telefoon werkt prima. Telefoon is snel, goeie camera en het systeem is makkelijk in het gebruik. De accu houd het makkelijk twee dagen vol.

Arno 25-05-2016 Product kwartaal in bezit

Niet de verwachtingen waargemaakt

Ik heb de telefoon nu 2 maanden, waarbij ik moet aangeven dat de z5 compact mn verwachtingen nog niet waar heeft gemaakt.

De auto-focus van de camera is zeer traag, foto's van mn zoontje maken is nagenoeg onmogelijk. Ik gebruik nu maar een andere camera app.

Accuduur is goed, 1,5 dag bij matig gebruik is haalbaar. Bij intensief gebruik red je een dag.

Bedieningsgemak is hetgeen wat me het meest tegenvalt. Kan persoonlijk zijn, maar ik kan niet wennen aan de interface met de 3 buttons. Ik mis een harde "terug" knop, deze hapert soms en het systeem lijkt hierdoor traag.

Teun 10-07-2016 Product paar weken in bezit

Goede smartphone, handig formaat

Ik heb de Z5 compact gekocht ter vervanging van mijn Z2.

Het is een van de weinige smartphones die kleiner zijn dan 5 inch met degelijke specs. Groot voordeel is ook dat hij waterdicht is, de batterijduur is ook dik in orde, mede door het kleinere scherm.

De kwaliteit van het geluid valt ook erg mee, hij kan ook veel harder dan mijn z2. Het design is weer prima, ik ben wel fan van de xperia z lijn wat dat betreft.

Wel jammer dat de telefoon Quickcharge ondersteund, maar dat er niet standaard een oplader bij zit die dit mogelijk maakt.

Al met al zeker een aanrader voor iemand die een telefoon met degelijke specs zoekt en graag een iets kleiner formaat wil.

Carsten van Roon 26-05-2016 Product paar dagen in bezit

Top high end & compact toestel!

Sinds een paar dagen in het bezit van dit geweldige toestel. Het toestel ligt geweldig in de hand. Precies het juiste formaat. Daarbij komt dat het toestel snel genoeg is door de uitmuntende hardware. Hierdoor kan je heel goed multitasking. Daarnaast is de camera weer een appeltje voor het oog. De 23 megapixel camera maakt zeer mooie foto's van hoge kwaliteit met zeer veel extra nuttige functionaliteiten. Toestel is het perfecte formaat voor in je broekzak en makkelijk te bedienen met één hand. Een belangrijk punt is dat het scherm goed zichtbaar is vanuit veel hoeken, wat de leesbaarheid verhoogd indien je filmpjes of video's aan je vrienden wilt laten zien bijvoorbeeld.

Kortom, dit is een geweldige telefoon! Het geluid is alleen ietsje minder vanwege de ingebouwde boxen die door water en stof afstotend minder geluid produceren. Ik ben al vele jaren een vervent gebruiker van de Sony Xperia Z series en nog nooit heb ik klachten gehad over de telefoons.

Bij deze wil ik deze telefoon ten zeerste aanraden als zijnde ervaren gebruiker van de Sony Xperia Z series!

Marko 26-05-2016 Product maand in bezit

Mijn experia z5 compact

9,6
Mijn experia z5 compact is een geweldige telefoon. Super handig in gebruik. De camera maakt mooie fotos en er is veel mee in te stellen. Ook beschikken de sony telefoons een superieur geluid. Voor iedereen een aanrader!

Evos 26-05-2016 Product kwartaal in bezit

Super telefoon

Van een Samsung S4 naar een XPERIA 5 compact. Zit weinig verschil in daardoor kan je snel met de Sony overweg.
Toestel is veel bekend en hierdoor kan je ook een eigen fotohoesje doen. Camera vind ik het belangrijkst en dat is top.
Ik kan maar 1 minpuntje bedenken en dat is het indicatie lampje blijft branden tijdens het opladen. Ik vind dit te fel, ik vind het vervelend dat dit niet verandert kan worden.

Kiswum 17-05-2016 Product maand in bezit

Compacte smartphone met high-end allure

Hier is de samenvatting van mijn gehele review.

Sony heeft met de Xperia Z5 Compact wederom een prima kleine smartphone op de markt gebracht. De grote vraag die voor veel mensen zal zijn: is dit de allerlaatste compacte high-end smartphone van Sony? Persoonlijk hoop ik dat Sony deze reeks zal doorzetten in de Z- of wellicht in de X-serie.
Bij de introductie van de telefoon lag de prijs op €599,-. Inmiddels is de prijs gezakt tot zo'n €390,- waardoor het een telefoon is voor een prima prijs. De telefoon is een tijdje op de markt en heeft inmiddels de nodige updates mogen ontvangen, waaronder Android 6.0. De software kan nog wel beter worden geoptimaliseerd, want de telefoon is niet altijd even snel om taken op te pakken of af te ronden. Zo zijn er soms haperingen merkbaar bij het spelen van spellen.

Dankzij de Doze functionaliteit in Android 6, loopt de telefoon 's nachts nauwelijks leeg. Doordat de resolutie slechts 720p is, in plaats van 1080p, zorgt het ervoor dat de accu minder snel leeg is. Echter heeft Sony haar eigen Stamina-modus niet meer in Android 6 gebouwd. De telefoon is daardoor tijdens het gebruik alsnog sneller leeg dan veel concurrenten. De claim dat de telefoon nog 2 dagen mee kan is dus tenietgedaan door het verwijderen van de Stamina-modus. Met slechts 4 uur On-Screen-Time kon ik maar nèt het einde van de dag halen (bij een nieuwe Z3c kon dat met maar liefst 7 uur).
Verder is de vingerafdrukscanner niet altijd even accuraat, dat komt wellicht mede door de locatie van de scanner, die zit net iets te laag. Ondanks het gebruik van warmte afvoer pijpen voor de Snapdragon 810 processor, wordt de telefoon nog steeds warmer dan andere telefoons. Gelukkig wordt de telefoon nimmer heet, dus de verkoeling lijkt zijn werk goed te doen. Qua hardware mis ik eigenlijk een optische beeldstabilisator voor de camera, meer werkgeheugen en de mogelijkheid om draadloos te opladen.

Uiteraard zijn er ook een hoop dingen erg goed aan deze kleine krachtpatser. Ten eerste de zeer snelle hardware in een klein jasje, de hoeveelheid opslag is van 16 naar 32GB gegaan, waarbij de uitbreiding met externe SD-kaarten nog steeds mogelijk is. De USB poort is gelukkig niet meer direct achter een klepje te vinden. Ondanks het weghalen van het beschermklepje is Sony er alsnog in geslaagd om een IP65/IP68 waarde aan de telefoon te hangen (waterdicht op 1,5 meter voor de duur van maximaal 30 minuten).

Overall gezien is de Sony Xperia Z5 Compact nog steeds een telefoon die mijn huidige Z3c direct zou mogen vervangen. Het grootste gedeelte van de upgrades zijn namelijk interessanter dan de huidige minpunten. Het is een prima telefoon en met de huidige prijsstelling een interessante kandidaat voor iedereen die geen telefoon nodig heeft van 5" of groter.

Uiteindelijk kom ik uit op een score van 4 van de 5 sterren.

Kiswum 17-05-2016

Hier nog even de plus- en minpunten:

- Stamina-modus is in Android 6.0 omgeruild voor Doze, hierdoor gaat de telefoon maar slechts 1,5 dag mee. De vorige Xperia Compact modellen haalden met gemak 2 dagen dankzij deze Stamina-modus
- De telefoon wordt af en toe merkbaar warm
- Slechts 2GB werkgeheugen voor een top-range telefoon
- Android 6.0 lijkt niet stabiel genoeg te zijn, waardoor de telefoon soms hapert
- Draadloos laden is niet mogelijk en de magnetische connector is niet meer aanwezig
- Geen Optische Beeld Stabilisator (OIS)

+ Een kleine/compacte high-end smartphone
+ USB poort zit niet meer achter een klepje
+ Snelle processor
+ Regelmatig software updates/upgrades
+ SD kaart ingang
+ Stof- en waterdicht
+ 4G op alle EU frequenties

Kevin 16-06-2016 Product paar weken in bezit

Paar weken in bezit

9,4
Paar weken nu dit toestel in gebruik. Toestel werkt perfect. Had de Z1 compact, gegevens overzetten ging ook soepel!

jandeman63 16-06-2016

Hebben jullie na de Marschmallow update ook een veel slechtere accuduur?

Camilo Morales 27-05-2016 Product kwartaal in bezit

Uitstekend toestel!

9,6
De Xperia Z5 Compact is een perfect combinatie van goede kwaliteit functies (vinger druk erkenning, NFC, uitstekend scherm, waterdicht).

Erik 25-05-2016 Product paar dagen in bezit

Prima telefoon

Lekker compact, super snel en mooi design. Most bang for your buck! Goede kwaliteit foto's, fingerprint scan is erg handig op de zijkant, snelheid is top. Fijn dat Sony ook bij de compact high end hardware heeft toegevoegd. Aanrader!

Shaiim 22-05-2016 Product paar dagen in bezit

Small phone big specs

Hoewel de toestel een klein formaat heeft (dikke pluspunten hiervoor, want kleine toestellen vind ik persoonlijk fijner en handiger), mag de functionaliteiten niet baten. Erg snel in gebruik en ik heb plezier mee!

Boris 21-05-2016 Product paar dagen in bezit

Zelfde maar dan beter

Sony doet hiermee weer waar ze goed in zijn: een telefoon die niet kapot gaat als je er op gaat zitten, die nat kan worden zonder dat de wereld vergaat, en waar je met intensief gebruik nog steeds de 2 dagen batterijduur haalt. Ik hou niet van grote schermen en ben dus blij dat er nog iets op normaal formaat te krijgen is - in strak design. Misschien niet het dunste of het hipste, maar zeker het beste.

Mark 19-05-2016 Product paar dagen in bezit

Z5 compact is geen Mini

In gebruik genomen mijn Z5 compact.

Ik wat weer op zoek naar een telefoon met een normaal formaat, tegenwoordig "klein".

Mijn eerste keuze viel op Samsung aangezien ik een s4 mini had.

Men had enkel een S5 mini en die wat toch echt wel outlook of date, en de power was ook mini, iets waar ik echt tegen aanliep bij de mini.

Er wat geen s6 mini of s7 mini. Het is allemaal groot, groter, grootst.

Ik kwam uit bij een iPhone se of een Sony Z5 compact. De iPhone viel snel af, geen Android. Maar een Sony..... Wacht eens die heb ik vroeger gehad een Sony Ericsson. Top dingen. Maar de innovatieve bleef achter en ik stapte over.

Een maatje van mij had een van de eerste Xperia telefoons. Ellende, ik hoorde hem alleen maar ruzie maken met zijn telefoon. Had ik maar.... Ik hoor het hem nog zeggen.

Maar dan nu de overstap en waarom:

Normaal formaat
De specs.
4g+
Design
Camera

En weer eens wat anders en het bevalt mij super goed, alles behalve spijt.

Een paar dingen waarom ik toch twijfelde:

Geen losse batterij, lekker makkelijk een extra batterij als je bent vergeten je telefoon op te laden.

Wat negatieve beelden over de eerste versie. Randjes, trage camera geen Android 6. Matige vingerafdruk.

Sony heeft inmiddels Android 6 Uitgegeven en draait super. De vingerafdruk werkt perfect, ook met mijn linkerhand. Camera is vlot en schiet super plaatjes. Geen rare randjes of oneffenheden.

Ik ben blij en met mij menig ander. Ik ben om en geniet van mijn Sony Z5 compact.

Nathalie AJ Verwoerd 12-05-2016 Product paar dagen in bezit

Top Telefoon!

Het is een design telefoon (wit).
Goed in de hand.
Geluid voor afspelen van muziek is beautiful!
Instellingen zijn overzichtelijk.
Hier en daar mis je wel eens wat, maar dat wordt dan met een nieuwe update verholpen.

Henkjan 25-04-2016 Product paar dagen in bezit

Prima telefoon batterij kan beter

Prima telefoon alleen ik vind de batterij nog niet geweldig. Maakt mooie foto's en past prima in je broekzak. De achterkant krast wel snel

Lauri 16-04-2016 Product paar dagen in bezit

Sony xperia z5 compact

Zeer tevreden!
Vergeleken met sony xperia z1 is hij wel wat dikker. Past wel veel gemakkelijker in broekzak.
Mobiel was zeer gemakkelijk over te zetten. Fotos zijn zeer scherp, en zelfs het bad heeft hij al weer overleefd!
Kortom weer prima toestel van sony!

Topper 30-03-2016 Product paar dagen in bezit

Lekker fijn

9,6
Ik was op zoek en vond toen dit
Hoe fijn hij nu al in mijn broekzak zit
Klein maar fijn dat is wat ik wil
En normaal formaat is alleen meer getil
Geluid perfect beeld is clean
Een van de betere ik eerder heb gezien

Sylvia 25-03-2017 Product half jaar of langer in bezit

Handig formaat

Een goeie en simpele telefoon.
Was over de camera niet te spreken pas na een jaar kom ik erachter dat het door het hoesje komt niet handig. Meerdere hoesjes geprobeerd enkel een bumper case heeft geen effect op de camera.
Zonder hoesje mooie en scherpe fotos.

Batterij word slechter gaat minder lang mee na bijna een jaar.

Pluspunten

• Formaat
  • Simpel

Minpunten

• Camera met hoesje gaat niet

Mellie 11-02-2017 Product half jaar of langer in bezit

Erg fijn toestel met mooie camera

Erg fijn toestel. Android 6 loopt soepel, ook als er meerdere applicaties openstaan. De Sony Experia user interface is netjes. En de camera is echt indrukwekkend en geeft mooiere resultaten dan veel compacte digitale camera's. Maar ook veel mooiere foto's dan de iPhone 5s.
En echt makkelijk dat de opslagcapaciteit zo eenvoudig uit te breiden is. Verder was ik ook al een keer blij dat het toestel waterdicht is. Ook de batterijduur is iets langer dan gemiddeld.
Wat zijn dan de punten die net beter kunnen? De telefoon is vrij dik en hoekig. Dat zit niet fijn in een broekzak. Verder is het toestel aam alle kanten heel erg glad en glijdt het snel uit je handen. Dat is met name de eerste maanden heel vaak gebeurd. En met een ongunstige val is uiteindelijk dan toch de glazen achterkant gebroken. Die was overigens weer vrij goedkoop te repareren. Losse onderdelen zijn online goed verkrijgbaar.