Huawei Ascend G525 4 GB / zwart / (dualsim)

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 57 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Huawei Ascend G525 4 GB / zwart / (dualsim) op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

gekkedave 26-10-2013

Ik heb deze nu zelf anderhalve week tot twee weken in bezit en heb het toestel al zeer uitgebreid getest. Ik was op zoek naar een niet te dure quad core cpu met een degelijke videokaart. Ik gebruik hem vooral voor internet, sms, games en telefonie. Hiervoor had ik een LG Optimus Chic E720. Dit is dan wel écht een hele vooruitgang op alle gebied.

Uitpakken die phone!
In het doosje zit natuurlijk de smartphone, oortjes van middelmatig tot slechte kwaliteit (veel te hoge tonen, te weinig bass), USB charger en usb naar mini-usb kabel en een beknopte handleiding en garantiekaart. Wat ik hierbij meteen mis is een beschermende display folie en een handig opbergtasje of iets in die trant. Jammer dat men daar niet aan gedacht heeft, op die manier is het toestel vanaf het begin al wat beter beschermd.

Opstarten
Heel snel even de handleiding doorgenomen, smartphone laten opladen en dan maar uittesten. Wat heel snel opvalt is dat de smartphone energie vreet. Standaard staat het 3G netwerk aan, wanneer dit uitgeschakeld wordt scheelt het meer dan de helft in gebruikersduur. Ook een goede tip is als je het idee hebt dat de batterijgebruik fout wordt aangegeven: helemaal opladen, helemaal leeg laten en opnieuw helemaal opladen (= kalibreren). Het toestel start zeer snel op en sluit ook vlot af. Wanneer je een bericht hebt gemist flikkert er steeds een klein groen lampje rechts bovenaan.

Foto's
Dit toestel heeft vooraan en achteraan een camera. Ikzelf gebruik de Cerberus app om in geval van verlies het toestel op te sporen. Dat werkt erg goed met beide camera's. De foto's die het toestel maakt zijn van goede kwaliteit op voorwaarde dat de lichtinval goed zit. Er is geen flitser aanwezig. Het is wel opvallend dat je veel foto's snel na elkaar kan maken.

Geluid
Het geluid is zoiets dat je op voorhand niet kan bepalen aan de hand van specificaties. Dat moet je gewoon zelf gehoord hebben. Ik ga hier neerzetten wat het voor mij is. De geïntegreerde speaker op de achterkant is ronduit slecht! Bassen mag je totaal vergeten en wanneer de volumeknop volledig open gaat kan ie de hoge tonen niet aan. Wel is deze geschikt voor radio praatprogramma's of luisterboeken.
Voor muziek beluisteren met de bijgeleverde oortjes is dat al heel wat beter. Je kan er dan in de instellingen voor kiezen om DTS in te schakelen. Een modus waarmee je audio vrij goed kan weergeven.
Een volledige beleving is er pas helemaal als je eigen in-ears of over-ears gaat gebruiken met een stevige mogelijkheid voor bass. Al bij al merk je al snel dat het geluidskaartje wat men hierin gebruikt vrij licht/goedkoop is. Met aanpassingen is het zeker niet slecht, maar huidige generatie mp3 spelers geven dan toch wat meer waar.
Ook een klein negatief puntje is dat de 3,5mm aansluiting er vanboven in moet. Daardoor hangt de draad van je ears steeds over het schermpje als je het toestel gebruikt.

Scherm en talen
Het scherm is wel erg mooi. IPS heeft als voordeel dat de kijkhoek erg groot is en dat merk je ook. Het is een groot scherm en groot toestel. Niet voor mensen met kleine handen. Ikzelf kan hem met één hand niet bedienen, wat met mijn vorige wel mogelijk was. Zowat alle mogelijke talen zijn in te stellen. Ook de spraaktechnologie gaat bij mij erg goed.

Andere opvallende zaken
Behalve dat bellen, sms'en en internetten algemeen goed gaan, moet zeker ook vermeld worden dat de netwerkkaart heel wat kan slikken. Zo heb ik hier met een 120mbit/s verbinding een app van laat maar zeggen 50megabyte in enkele seconden geïnstalleerd en gebruiksklaar. Iets waar ik bij mijn vorige LG zeker enkele minuten geduld moest uitoefenen. Ook zit er een Huawei app bijgeleverd waarmee je van het toestel een hotspot kan maken die ook anderen toegang geeft.

Het toestel is zeer snel, tot nu toe nog geen geheugen te kort gehad. Natuurlijk is dat ook altijd uitbreidbaar via een micro sd kaartje.

De geïntegreerde videochip wordt snel warm bij het spelen van grafisch overtreffende apps. De batterij is dan ook erg snel leeg. Bijvoorbeeld anderhalf uur spelen van Coin Pirates mag je opnieuw gaan laden.
Bij algemeen gebruik (af en toe sms/telefoon/mails) mag je denk ik wel op anderhalve tot twee dagen tellen met een volle batterij. Er zijn ook genoeg manieren om de batterij te sparen. Zeker ook goed om te vermelden is dat de batterij via de originele lader in een uur of wat (zeer snel) is opgeladen.

Conclusie
Wil je niet veel uitgeven en toch een snel toestel met genoeg (uitbreidbaar) geheugen en een snelle cpu zodat je apps vlot werken, dan is dit wat je zoekt. Degelijk en stevig met veel werkruimte op het scherm. Op enkele tekortkomingen na die je wel hebt bij de duurdere modellen is dit voor zijn prijs een geweldig toestel!

Opvallende pluspunten:
Snelle Wifi