QNAP TS-131 - Reviews

9,5 Lees 1 review

Beoordeling op basis van 1 review

H.J.E 16-02-2015 Product paar dagen in bezit

Ik heb deze NAS gekocht om in huis central storage te verkrijgen en om mee te kunnen downloaden. Het installeren
van de NAS was een fluitje van een cent, de installatie instructies volgen en vervolgens is het via myqnapcloud.com vanaf het internet te benaderen. Ik had nog een oude (2009) 500GB 2,5 inch WD SATA300 schijf liggen en ingebouwd, werkt zonder problemen. Ik heb er 3 USB schijven aan gekoppeld. Een USB 2 hub werkte echter niet, ik vermoed dat alleen powered hubs goed worden ondersteund. Wel zorgen dat alles CAT6 bekabeld is. Een bestand kopieren van 1,5 GB geeft minimaal 50MB/sec naar de interne WD schijf van de NAS.

Dan het downloaden. Torrents gaan snel, afhankelijk van aantal seeds etc. Downloaden uit nieuwsgroepen configureren ging wat lastiger. Zo wordt de Optware (nodig voor NZBget) die vanaf de QNAP website gedownload kan worden niet ondersteund voor de TS-131 vanwege de nieuwere processor architectuur. Hier (http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=124&t=99486#p444186) staat de link naar een aangepaste Optware
(https://www.dropbox.com/s/liwi82prlfzp136/Optware_0.99.163.qpkg). Dat bestand gedownload en geïnstalleerd middels de firmware update tool (bladeren en updaten, rebooten). Dat ging goed, daarna kon ik de NZBget gedownload vanaf de QNAP website op dezelfde manier installeren. Beide zaken staan nadien in het App Center bij Mijn Apps. Bij NZBget klikken op openen en de rest wijst zich vanzelf. Ik heb een nieuwsgroep provider van 60 Mbit en haal snelheden van 7.0 - 7.4 MB/sec dus de volle bandbreedte.
Uitpakken gaat ook snel alleen repareren duurt langer dan op mijn PC, is logisch.

Voor films streamen gebruik ik niet de qnap dlna maar de TwonkyMedia DLNA Server, die is sneller en kan beter met
USB schijven overweg. Over het netwerk streamen naar mijn mediaplayer of TV gaat goed.

De Notes Station ziet er mooi uit, deze gaat mijn Evernote vervangen. Nog genoeg te ontdekken.
Tot dusver ben ik zeer tevreden met deze aankoop.