NETGEAR Nighthawk R7800 X4S AC2600 Dual-Band Smart WiFi Router

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 28 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de NETGEAR Nighthawk R7800 X4S AC2600 Dual-Band Smart WiFi Router op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,8

Samenvatting

Deze router van Netgear komt met zeer geavanceerde mogelijkheden. De router ondersteund 160MHz bandbreedte, MU-MIMO en heeft een erg solide 5GHZ verbinding (1,733 Mbits/s) .Er zijn nog meer instellingen te verrichtten via dit apparaat zoals ouderlijk toezicht, DLNA, gastnetwerk en VPN-support. Dit is echt een router voor de kenner. Deze router biedt mogelijkheden waar de meeste mensen nog nooit van gehoord hebben. Dit is ook terug te zien in de prijs. De extra mogelijkheden zijn wel erg mooi en goed weergegeven in de gebruikersomgeving van de router. Instellingen zijn relatief eenvoudig aan te passen. De Nighthawk beschikt over usb-poorten om bijvoorbeeld je printer of een harde schijf aan je router te hangen.

Pluspunten

Minpunten

+ MU-MIMO mogelijk

+ Solide 5GHz verbinding

+ Veel opties

- Prijzig

SuperBB 03-11-2016

Snelle en volledig WIFI-dekking voor het ganse huis

Na een eenvoudige installatie bij mij thuis, nu meer dan een maand geleden, is het toestel niet 1 keer vast gelopen. Zijn 'quality of service' overschreidt daarmee al zijn voorgangers.
Het bereik is zeer goed. De eerste keer dat ik een router heb die tot in de verste hoekjes van ons huis een voldoende sterk signaal geeft, en dit aan een hoge snelheid. Zelfs achteraan in de tuin, kan ik zonder problemen youtube filmpjes streamen.
Meer moet dat niet zijn

Pluspunten

• Signaalsterkte Wifi
  • Snelheid wifi
  • Stabiliteit

Minpunten

• Geen

BennyL 31-10-2016

Zeer goede WiFi, veel mogelijkheden, kortom prima toestel !

Inleiding
Ik had nog een oude Netgear WNDR3700 die dringend aan vervanging toe was. Deze had 7 jaar zijn dienst goed bewezen, maar schoot de laatste tijd een beetje te kort als het aankwam op online streaming (bijvb. Netflix), multi-tasking, en draadloos bereik. Na wat research heb ik geopteerd voor de Nighthawk X4S R7800 van Netgear. Tot nu toe heb ik hier nog geen seconde spijt van gehad.

In de doos
• de router
• stroomadapter
• 4 antennes
• netwerkkabel
• handleiding

Opstelling
Aangezien ik meer functionaliteit wens dan de standaard mogelijkheden die mijn Telenet router/modem mij biedt opteer ik ervoor om de Telenet router enkel de verbinding te laten maken met het internet, en alle routerfuncties besteedt ik graag uit aan mijn Nighthawk X4S R7800.
De router staat centraal in het huis, net achter de Telenet modem. Aangezien er heel wat toestellen zijn aangesloten op mijn netwerk zijn er twee van de 4 Gigabit poorten verbonden met mijn twee 24-poort gigabit switchen waarop dan alle toestellen verder zijn aangesloten.
Mijn router heeft dus heel wat werk als “hart” van het netwerk.

Interface
Wat me meteen opviel toen ik naar de webinterface van de router surfte was de mooie en overzichtelijke lay-out die zeer gebruiksvriendelijk over komt. Netjes opgesplitst tussen de “Basic” functies waar je de meeste basisinstellingen kunt aanpassen, en de “Advanced” functies waar je terecht kan voor het finetunen van de router.
Op mijn oude WNDR3700 had ik DD-WRT als firmware geïnstalleerd om me op die manier meer instellingsmogelijkheden te bieden. Dit heb ik op mijn nieuwe Nighthawk X4S R7800 tot op heden nog niet nodig geacht. Wat misschien een beetje jammer is, is dat het “out of the box” niet mogelijk is om je via telnet te connecteren op de router. Maar ik neem aan dat dit voor 99.9% van de gebruikers ook niet nodig is.

Functies
Hieronder ga ik trachten een lijstje te maken van de taken die mijn router vervult.

DHCP Server:
Aangezien mijn Telenet modem dus eigenlijk in “bridge” mode staat doet de Nighthawk X4S R7800 dienst als DHCP server. Dit wil zeggen dat al mijn toestellen (bedraad of draadloos) een IP-adres krijgen van deze router. Dit is een basisfunctionaliteit van elke router, maar echt een essentieel en niet te onderschatten onderdeel. Let wel op: Als je wilt dat port forwarding correct werkt moet je het IP adres dat de router krijgt van de Telenet router wel fixeren. Dit wil zeggen dat hij bij elke reboot hetzelfde (WAN-) IP-adres krijgt. Dit is noodzakelijk als je m.b.v. Port Forwarding van buitenaf aan je netwerk wil geraken. Uiteraard kan je in de geavanceerde instellingen het start- en eindadres instellen van de DHCP Server, en de nodige adresreservaties kan je ook inbrengen. Zo krijgen de toestellen in deze lijst steeds hetzelfde IP adres. Dit is handig als je bijvoorbeeld een NAS of printer hebt aangesloten die je steeds op hetzelfde IP-adres moet kunnen bereiken.

Wireless:
Je kan hier zowel het uitzenden (SSID Broadcast) van het 2.4Ghz als van het 5Ghz WiFi signaal instellen. Hierbij is het belangrijk dat je een kanaal gebruikt dat nog niet (veel) in gebruik is door u (of uw buren). Tevens is het de bedoeling om zo weinig mogelijk te overlappen met een ander WiFi toestel. Hiervoor zijn talloze tools beschikbaar (bijvb Wifi Analyzer voor Android). Het kan immers zeer nadelig zijn voor de kwaliteit van het draadloos signaal als twee toestellen in elkaars omgeving op hetzelfde kanaal ingesteld staan. Een ander belangrijk aspect van WiFi is uiteraard ook de beveiliging ervan. Hier hebben we de mogelijkheid om geen beveiliging te kiezen, hetgeen uiteraard niet ideaal is. Verder hebben we de keuze tussen WPA2-PSK [AES], WPA-PSK [TKIP] + WPA2-PSK [AES], of WPA/WPA2 Enterprise. Hier lijkt WPA2-PSK [AES] me voor gewoon thuisgebruik of SoHo toepassingen de beste keuze. Voor wie het belangrijk vindt kan er ook een schedule ingesteld worden om bijvoorbeeld ’s nachts het uitzenden van het WiFi signaal uit te shakelen.

Dynamic QOS:
Hier staat QOS voor Quality of Service. Het komt er eigenlijk op neer dat bepaald netwerkverkeer al dan niet meer of minder prioritair wordt behandeld dan ander netwerkverkeer, en dit per applicatie en per toestel. Zo wordt er bijvoorbeeld een hogere prioriteit toegekend aan streaming zoals Netflix. Hier had mijn vorige router dus grote problemen mee, maar deze Nighthawk X4S R7800 heeft hier niet de minste moeite mee.

Parental Control:
Parental control, oftewel ouderlijk toezicht, is een handige functie indien je sommige functies, websites, of applicaties wilt blokkeren. Ook kan je dit inplannen zodat sommige sites (zoals bijvb. Facebook) niet toegankelijk zijn op het moment dat de kinderen eigenlijk hun huiswerk zouden moeten aan het maken zijn.

ReadySHARE
Dit is een functie die ik zelf niet gebruik omdat er al een NAS en een printserver op het netwerk zijn aangesloten. Ik heb voor deze review toch even de test gedaan en een NTFS geformatteerde HDD aangesloten op een USB3.0 poort. Het resultaat hiervan viel me verrassend genoeg heel goed mee. Ik kreeg leessnelheiden van 85 MB/sec. en schrijfsnelheden van 50 MB/sec. Er zijn zelfs veel NAS toestellen die deze snelheid niet halen.

Guest Network
De optie om een gastennetwerk te activeren vind ik wel héél handig. Mijn vorige router had deze functionaliteit niet, en dat was een echt gemis. Het voordeel van het activeren van deze functie is dat je iemand toegang tot het internet kan geven via dit gastennetwerken zonder dat hij/zij verder toegang heeft tot de rest van uw netwerk. Je kan ook hier weer dit afzonderlijk (de)activeren voor ofwel 2.4 Ghz ofwel 5 Ghz.

Port Forwarding / Port Triggering
Port forwarding gebruik je als je je bijvoorbeeld van buitenshuis wilt connecteren op de NAS die op uw thuisnetwerk is aangesloten. Op dat moment vindt er NAT plaats (Network address translation) om het extern IP-adres te vertalen naar het interne IP-adres. Ook de poort waarnaar je wilt connecteren moet op analoge manier overgezet worden van de externe poort (bijvb 45000) naar de interne poort (bijvb 22 voor SSH). Net hiervoor dient dus de Port Forwarding.

Dynamic DNS
Dit gaat nauw samen met het verhaal hierboven van de Port Forwarding. Het merendeel van de internet-abonnees krijgt van zijn Internet Provider geen vast IP-adres. Dit is immers veel duurder dan een gewoon “standaard” internet abonnement. Door gebruik te maken van de Dynamic DNS Service maakt uw router met een server van bijvoorbeeld www.No-IP.com of www.Dyn.com, om aldus het huidige IP-adres te gaan koppelen aan een naam. Als je vanop om het even welke locatie ter wereld dan gaat verbinden naar die naam, dan belandt je dus bij jouw thuisnetwerk. Hier ben ik wel van DNS Service provider moeten veranderen omdat de vorige niet werd ondersteund. Maar dat was maar een kleine moeite.

VPN Service & VLAN/Bridge Settings
Deze services heb ik niet in gebruik en zal je in 99,99% van de gevallen ook niet nodig hebben. Handig om te weten dat de functies er zijn indien nodig. Ik heb ze niet getest omdat ze gewoonweg niet van toepassing zijn in mijn netwerk.

LED Control Settings
Hier heb je de mogelijkheid om de LED lichtjes op de router aan of uit te schakelen. Ik heb, eens de router geconfigureerd was, geopteerd om deze LED lichtjes uit te schakelen. Ze geven immers veel licht en kunnen als irritant ervaren worden. Zeker omdat mijn router net achter de TV tegen de muur is bevestigd. Enkel de Power LED kan je niet uitschakelen. Moest dit nog een storende factor zijn, dan kan je er natuurlijk steeds een stukje isolatietape over plakken.

Installatie:
De installatie van deze router is helemaal niet ingewikkeld. Hardware matig volstaat het om de antennes op de juiste plaats te monteren. Dit staat netjes aangegeven met cijfertjes van 1 t.e.m. 4. Hier kan je je dus al niet in vergissen. Verder staan alle verschillende aansluitingen ook netjes aangeduid. Zo wordt het ok al heel moeilijk om je te vergissen tussen de WAN of de LAN kant van de router. De eSata en USB poorten zijn ook goed aangegeven.
Het enige minpuntje dat ik hierbij kan optekenen is dat als je je router aan de muur bevestigt, dat de netwerkkabels dan langs boven moeten aangesloten worden. Ik heb er dan ook voor geopteerd om mijn router verticaal tegen de muur te monteren ipv horizontaal.

Draadloos bereik:
Het WiFi bereik van deze router is (mede dankzij zijn MU-MIMO techniek) zéér goed te noemen. Waarbij mijn vorige router (en zeker ook de Telenet router) toch wel wat problemen hadden om overal goed signaal te geven, heeft deze Nighthawk X4S R7800 een veel beter bereik. Nu heb ik overal in huis deftige signaalkwaliteit, en heb ik ook geen probleem om tot achteraan in de tuin te geraken. Dit scheelt dan ook weer wat op mijn 4G data volume .
[MU-MIMO staat voor multi-user multiple input multiple output. MU-MIMO werkt met beamforming om verschillende streams tegelijk naar verschillende ontvangers te brengen, op een enkel kanaal.]

Betrouwbaarheid:
Wat betreft de levensduur van deze router kan ik uiteraard nog niet veel zeggen aangezien ik hem nog maar een kleine maand in gebruik heb. Wel heb ik hiervoor dus een andere Netgear in gebruik gehad voor +- 7 jaar, en heb ik daar nooit problemen mee gehad.
Wat betreft de stabiliteit ben ik ook van deze Netgear zeer te spreken. Ik heb hem tot nu toe nog geen enkele keer moeten herstarten, wat je ook wel mag verwachten van een router van deze prijsklasse.
Wat betreft duurzaamheid vind ik dat ook alles wel snor zit. Alles ziet er vrij stevig uit.
Een laatste aspect van de “betrouwbaarheid” van eender welk toestel is de manier waarop het up-to-date gehouden wordt. Netgear heeft een heel eenvoudige manier geïmplementeerd om een Firmware Update uit te kunnen voeren. Dit kan eenvoudig weg door een klik op de knop op de webinterface. Deze update is het eerste wat ik bij de installatie heb gedaan. Sinds is er geen update meer geweest (is ook slechts een periode van 3-4 weken).

Conclusie:
Deze router lijkt op het eerste zicht misschien prijzig, maar van zodra je er een beetje mee gewerkt hebt wil je niets anders meer en ben je zijn prijs al snel weer vergeten. Hij heeft een goede interface met veel instellingsmogelijkheden. Indien dit toch te ingewikkeld is doorloop je gewoon de configuratiewizard. Deze wijst zichzelf uit, de meeste instellingen kan je gewoon standaard laten staan.

Ik wil er ook nog even bij vermelden dat Netgear ook een applicatie heeft voor je smartphone (Genie) waarin je heel veel instellingen van je router kan wijzigen. Deze applicatie heeft voor de eenvoudigheid een zeer gelijkaardige layout als de webinterface van de router. Dit is wel leuk.

Kortom:
Ik raad deze router aan iedereen aan die net dát beetje meer wilt.

Pluspunten

• Zeer goed WiFi Signaal
  • Functionaliteiten
  • Gebruiksgemak (interface: makkelijk in te stellen)
  • Stabiliteit (geen periodieke resets nodig)
  • Snel (hoge bandbreedte)

Minpunten

• Design (maar dat is persoonlijk)
  • Geen telnet ondersteuning by default

jordyke 30-10-2016

Geweldige WIFI kwaliteit en mogelijkheden

We hebben deze aangeschaft als de zoveelste router, die ons WIFI probleem moest oplossen, en of hij dat gedaan heeft!

Het leuke aan het geheel is dat je geen IT’er moet zijn om dit toestel te installeren. Wat vaak vergeten wordt is ook het feit dat je om het toestel up to date te houden (en veilig) ook geen IT’er moet zijn. De firmware updates. Zoals je verder kan zien, zeker een aanrader qua functionaliteit en gebruiksgemak.
Mijn opstelling:
De wifi Router staat centraal in het gebouw. Er zijn 2 smartphones geconnecteerd (Iphone en Android phone), Er is 1 canon Wifi printer geconnecteerd, er zijn 2 ipads en 1 android tablet geconnecteerd, en tot slot nog 2 laptops. Voorts staan er buiten nog 2 IP foscam camera’s. 1 smart tv, als laatste zijn er nog 2 android TV players aangesloten. Dit komt in een totaal op 11 zogoed als continu verbonden toestellen. Alle toestellen zijn verbonden met de WIF 2.4 gHz Band.
In onze buurt is het netwerk vrij goed verzadigd. Zo zijn er geen vrije kanalen meer voordat we de router aansloten..
Eerste bevindingen:
Voor de aanschaf hebben we verschillende Acces points en WIFI routers gehad. Telkens met een beperkt bereik als resultaat. Na de Buffalo High Range Reeks, het extra acces point van Telenet kwam deze in aanbieding, ook de laatste poging die we gingen wagen (de kosten lopen ook snel op zo…).
Het goede en zelfs onverwachte in deze zaak is dat deze Router ook effectief ons WIFI probleem oploste. We hadden eerder in huis 3 Wifi Routers staan, met zelfs dan nog beperkt bereik. Deze 3 werden vervangen door 1 Netgear R7800, met zelfs een beter bereik dan voorheen. De router staat binnen en geeft in de tuin bereik tot voorbij 50m, wat in de zomer toch wel leuk is. In mijn geval staat op die afstand een IP camera, waardoor heel ons erf bewaakt is. Het toestel is ook niet het meest elegante toestel, maar heeft een groter en agressiever uiterlijk, niet bepaald om in een strak interieur in het zicht te plaatsen, wat later blijkt ook niet nodig te zijn. Een positieve eigenschap is dat je bijna alle flikkerende led lampjes kan uitschakelen. Het power Ledje zelf is niet uit te schakelen, wat een beetje spijtig is, gezien het nogal wat licht geeft.
Tot slot is de user interface nogal traag bij het laden, wat mij persoonlijk niet stoort gezien je hier eens ingesteld niet meer op moet zijn.
Selectie netwerkkanaal:
In tegenstelling tot de gewone netwerk routers, beschikt deze over 2 kanalen die hij gebruikt (per frequentie, op 2.4 en 5 GHz) om te connecteren. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om overal in huis (en erbuiten) een goed bereik te hebben. Op zich moet je hier niets voor doen, het toestel bepaalt zelf het juiste kanaal.
Beamforming:
Een goede functionaliteit is beamforming. Deze functionaliteit zorgt ervoor dat je een snellere connectie krijgt en minder ‘Blind spots’ zal hebben. Dit gebeurt kort uitgelegd door het het actief opzoeken van de Clients en de connectie naar daar te richten in plaats van het signaal gewoon wildweg rond te sturen.
Wifi Snelheid:
In de testopstelling verkrijg ik in heel het huis snelheden met een minimum van 30Mbit/s. Dit is behoorlijk veel als je weet dat er overal dikke muren tussen zitten en we een verzadigd netwerk hebben. De standaard Telenet Router kan op die afstand zelfs niet connecteren. Buiten halen we een snelheid van 20 Mbit/s op een afstand van 50 M (op een gewone klaarlichte dag, niet extra vochtig enz.). Dit laatste in tegenstelling tot wat hier en daar geschreven staat. De 5 Ghz band werd kort getest en wel zeker OK bevonden, doch gebruiken we deze niet; praktisch alle devices beschikken over de 2.4 Ghz Band.
LAN snelheid:
Er zijn 5 Lan aansluitingen voorzien. 1 dient voor het WAN en de rest voor een intern netwerk. Over de Lan snelheid valt weinig te zeggen, deze bedraagt in theorie 1 Gbit/s en komt in de praktijk ook in de buurt hiervan. Meer dan voldoende voor een thuisnetwerk (of KMO bnetwerk).
Wifi Uitschakelen:
Wat voor mij een leuk item is: men kan timings bepalen waarop het toestel geen wifi signaal uitzend. Op die manier kan je ervoor kiezen om bijvoorbeeld in de nacht een tijdspanne zoner Wifi te hebben. Denk dan aan de grote converse rond het al dan niet schadelijk zijn. Bij mij staat dit dus wel uit in de nacht wanneer er nopoit op het wifi moet gewerkt worden.
Fysieke aansluitmogelijkheden:
Het toestel beschikt buiten de Lan poorten ook over 1 eSata en 2 USB 3 Poorten. Hierop kunnen externe schijven aangesloten worden, om dan verder te delen via het netwerk (of zelfs een peronal cloud op te zetten). Met de Readyshare mogelijkheden kan je: een externe schijf delen via het netwerk, een personal Cloud opzetten, een usb printer omtoveren tot een netwerkprinter en tot slot een readyshare vault opzetten. Dit alles werkt simpelweg via de eenvoudige User Interface. Voor het opzetten van de cloud dien je wel aan de Telenet zijde alles correct te zetten (zodat je effectief tot aan de router kan vanuit het internet). Zo kan u ook de schijven benaderen via dlna (dus via uw smart tv). De doorvoersnelheid van dit alles is ook meer dan behoorlijk (en komt vaak in de buurt van de effectieve write en Read snelheden!).
Gastnetwerk:
Ook beschik ik nu over een gastnetwerk, waarbij je in Router modus (dus niet in Acces Point Modus) ervoor kan zorgen dat de gasten het interne netwerk en zijn gebruikers niet kan zien. Ideaal om te gebruiken bij feestjes .
Veiligheid en parental control
De Router beschikt ook over de mogelijkheid om Services en Sites te blokkeren. Zo kan je bijvoorbeeld ook sites blokkeren op basis van Keywords of toegang tot services weigeren op bepaalde tijdstippen. Zo kan je ook bepalen dat uw PC wel alles mag en een andere (die van de kinderen, of de ipad, …) niet.
Firmware updates:
Zoals eerder reeds aangegeven is het een gemakkelijke operatie om de firmware up to date te houden. Toch is dit vaak een onderschat gegeven: de firmware moet eigenlijk om veilig te zijn steeds up to date zijn. Met de R7800 is dit een simpele druk op de knop! Zeker een aanrader als je hem uit de doos hebt gehaald, zodat je zeker niet geconfronteerd bent met een bug in een oude firmware, waardoor je denkt dat het toestel niet goed functioneert.
Stabiliteit:
In deze opstelling hebben we nog nooit het toestel moeten herstarten, wat op zich vrij uniek is…
Extra’s:
Om niet alles te verklaren wil ik toch nog meegeven dat er nog wel wat items zijn die interessant kunnen zijn, maar voor bijna iedereen niet nodig zijn voor een router. Zo kan je alternatieve firmwares installeren (zoals bvb de kong mod, maar met nog wel wat issues en op eigen risico!), kan je (voorlopig in Beta) hem gebruiken als download manager enz. Ook is er nog een app beschikbaar, nice to have, maar in mijn ogen niet nodig omdat alles doet wat het moet doen.

Pluspunten

• WIFI bereik
  • Gebruiksgemak
  • Parental Control
  • aansluitmogelijkheden
  • Mogelijkheid tot getimed uitschakelen van WIFI

Minpunten

• Grootte
  • uitzicht (kan ook positief zijn)

Helsenbe 29-10-2016

Top toestel

Eenvoudige installatie, hoge bandbreedte, bijzonder veel functionaliteiten en instellingen op maat. Handige app.

Pluspunten

• Bandbreedte
  • Functionaliteiten
  • Personalisatie

liejpen 28-10-2016

Goed product, maar vooral goede ondersteuning van netgear!

Ik kan hier de zelfde verhalen neerschrijven als elke andere gebruiker: goed product, ver bereik, snelle wifi, mooi design,... Maar laat ons eerlijk zijn, dergelijk zaken vind je net evengoed bij andere producten en dat weet netgear ook. Meestal komt het er daarom bij een koper op aan zijn keuze te maken in prijs en/of persoonlijke smaak.

Als IT-er heb ik heel wat ervaring met IT apparatuur en ik ben al heel wat fabrikanten afgelopen in routers: belkin, cisco, zyxel, tp-link, D-Link, ... De meeste toestellen doen wel wat ze beloven en af en toe moet je dat ding wel eens herstarten en dat is ook wel normaal.

Maar waar het verschil echt in wordt gemaakt is geloven in je product en je gebruikers ook professioneel benaderen. Ik heb verschillende netgear producten in huis en de support al meermaals moeten benaderen en dit is gewoon top en in mijn ogen bijna onbetaalbaar. Terwijl andere fabrikanten je vragen het product terug te sturen, omdat ze geen oplossing vinden (zegt ook veel over de kwaliteit van het product zelf en hun helpdesk en ondertussen zit je ook gewoon zonder toestel en is dit heel vervelend), doet netgear heel veel inspanningen naar hun klanten toe voor een goede support en klanttevredenheid. Je koopt daarom niet enkel een router bij netgear, maar een totaalpakket, zoals bvb de gratis genie app die echt een meerwaarde biedt voor deze router.

Mijn conclusie is dat de nighthawk in al zijn variaties een goed product is en dat lees je op zoveel review sites op internet, dus geen nood om dit hier nogmaals te herhalen. Maar betaal gewoon dat extraatje meer voor alles wat je bij je product bij krijgt : een goede gebruikersconsole, belooft wat op de doos staat en een geweldige ondersteuning van de fabrikant, wat maakt dat het product zich onderscheidt van andere spelers op de markt.

Ik beveel daarom dit product aan net als de fabrikant indien je nog andere producten van netgear zou willen kopen.

Pluspunten

• design
  • wifi bereik/snelheden
  • gratis genie app
  • gebruiksgemak
  • geweldige support netgear

Minpunten

• soms herstarten, zoals elke router

Dennis 27-10-2016

Gebruiksvriendelijk, tegenvallend bereik

Bijna alles wat je kan lezen over deze router is waar. Hij heeft erg uitgebreide mogelijkheden en is heel gebruiksvriendelijk. Ik ben zelf ook heel erg enthousiast over de networkgenie. Daarmee beheer je je met je tablet super-gemakkelijk je hele netwerk: de gebruikers, de inlogmogelijkheden, de netwerkfilter. Allemaal volgens het boekje.
Maar wat toch tegensteekt is dat het bereik, ondanks de 4 externe antennes én 'beam'vorming toch niet echt sterk lijkt te presteren. Niet op 2,4 en niet op 5GHz. Mijn D-Link met interne antennes die ik ervoor gebruikte, had zelfs een groter bereik. Daarbij komt dat het internet met regelmaat uitvalt. Computers die uit slaapstand komen, maken opvallend moeilijker connectie dan met de vorige router.

Pluspunten

• Networkgenie
  • Installatie

Minpunten

• Bereik
  • connectieproblemen

Bart Nijssen 27-10-2016

Stabiele snelle router, the Nighthawk x4s.

Algemeen is dit een goed product.
De snelheid zit goed, dankzij de dual band en NU-MIMO. Het is tevens een stabiele router. De router bied ook uitgebreide mogelijkheden zoals ge-timed wifi in en uit schakelen, parental control, USB en eSata poorten, enz ...
De webinterface vind ik een minpunt wegens te verward en te traag. Bv. : een DHCP reservatie maken werkt helemaal niet intuitief. Maar het werkt wel allemaal en dat is een plus.
Een ander minpunt is de ontvangst over langere afstand. Ik had gehoopt met deze router het volledige huis (geen groot huis, maar wel 3 etages) te dekken, maar dat lukt niet. Zal toch een repeater moeten aanschaffen.

Pluspunten

• Mogelijkheden gastnetwerk en 2.4 en 5 Ghz netwerk
  • Mogelijkheden zoals getimed wifi uitschakelen enzo
  • Snelheid wifi

Minpunten

• Ontvangst over langere afstand
  • Snelheid webinterface