Alecto SA-15 - Reviews

optische rookmelder

4,2

• Slecht

P.M. Poland 09-10-2016 Product paar dagen in bezit

Handig en makkelijk te installeren

Deze rookmelders van Alecto laat zich makkelijk installeren. Ik heb er drie op verschillende verdiepingen van mijn huis en ze Communiceren uitstekend met elkaar. Natuurlijk heb ik ze getest en bij rook maakten ze alle drie alarm.

Pluspunten

• eenvoudig te instaleren
  • duidelijke gebruikershandleiding

BEAMER 20-05-2016 Product half jaar in bezit

ALECTAO SA-15 EN NACHTRUST ?

Volgens deze rookmelders zou ik de afgelopen weken al zeker 8 keer brand hebben gehad en wel telkens midden in de nacht. Telkens loos alarm maar wel de buren op de stoep.Zeer ergerlijk die Alecto SA-15.Onbegrijpelijk dat de "melders" nog te koop zijn.
Vandaag alle 5 Alecto "melders" uit mijn huis verwijderd richting afval.Slecht product !

ivootje 04-03-2015 Product half jaar in bezit

4,3
Vorig jaar september twee gekocht en ook hier na 6 maanden de piep voor batterijen leeg. Eruit en erin en hij is weer een paar dagen stil. Maar inderdaad, ze beginnen steevast 's nachts te piepen, dus de kinderen weer uit bed...

Op advies van de batterijenwinkelwebsite 9v lithiums besteld voor €9, want die zouden langer meegaan. Helaas had ik ze al besteld voor ik de recensies op kieskeurig had gelezen... stom... stom... stom...

Getriggerd door de verhalen hier werd ik erg nieuwsgierig wat voor batterijen er dan in het feestpakket van 6 stuks First Alerts (4x normaal, 1x CO, 1x hitte, kamer, ketel, keuken) zitten, die ik bij aanschaf van ons huis in 2009 heb gekocht. Wat blijkt: de originele, merkloze alkaline AAA batterijen.

Ofwel, snelle rekensom: 2x70 cent (AAA batterijen) voor tenminste 5 jaar plezier met de First Alerts versus 1x3,50 euro (9v blok) voor nog geen jaar plezier met Alecto. Ik ga het niet eens uitrekenen. Schandalig en bepaald niet duurzaam!!!

Nu dus voor €9 de stuk batterijen gekocht voor de Alecto's in de hoop dat ze langer meegaan. Had ik beter in First Alerts kunnen steken. Dat rekent snel rond en die zijn nog mooier ook (kleiner en degelijker plastic) en beter voor het milieu wat betreft batterijenverbruik. Stevige afstraffing voor mijn impulsaankoop in de graaibakken bij de bouwmarkt... :-(

Dhr. GR Bos 21-10-2014 Product kwartaal in bezit

Ondeugelijk product. Rookmelders gaan spontaan af (midden in de nacht). Dit is al de 2e die na omruilen spontaan afgaat.

Laten misleiden door "de beste koop".
Volgens Alecto kwam het door een spinnetje voor de sensor.

Kennelijk leveren ze het spinnetje mee in de verpakking want de de 1e ging binnen 5 minuten na het uit de verpakking al spontaan af.

Doe jezelf een plezier en koop een ander merk, die werken wel gewoon.

Deurlooj 30-09-2014 Product jaar of meer in bezit

3,7
Batterij heel snel leeg; jammer, want kost weer €5,= Nieuwe batterij gekocht, maar kan niet terug plaatsen. Zodra ik de batterij aansluit gaat hij af!
weggooien en een beter merk kopen.

Alex.B. 23-09-2014 Product half jaar in bezit

3,3
Had er 4 gekocht (2 x set van 2) en redelijk makkelijk te installeren (wel goedkoop dun plastic) maar het is geen goed product. Hiervoor had ik vrijwel identieke First Alert rookmelders en deze deden het prima maar waren wat vergeeld. De First Alert werkten bijna 10 jaar op 1 batterij en deze Alecto SA-15 nog geen jaar. Midden in de nacht (natuurlijk altijd dan) een brandmelding (maar geen brand) en ook in de nacht piepen dat de batterijen leeg zijn. Ondingen. Geeft wat meer uit want in de nacht telkens je bed uit moeten komen door een vals alarm of batterij ben je verder van huis. Jammer genoeg worden de rookmelders alleen getest of ze brand dedecteren en niet op betrouwbaarheid of duurzaamheid. Volgende zal w.s. een First Alert worden van 30 euro per stuk. Beter 2 goede dan 4 slechte.

Dxexnxnxixs 08-12-2013 Product kwartaal in bezit

1,7
Ik heb er ook één van Alecto gehad maar ook van een ander merk. Na 2 maanden zijn ze kapot omdat ze vals alarm geven.

Tenslotte heb ik ze helemaal open gemaakt.
Ook het zwarte rookkamertje waarin 2 ogen zitten schoon geveegd.
Helpt voor hooguit 1 of 2 weken later nog maar 2 uur.

Daarna gevoeligheidsknop (zit valk bij de zwarte rookkamer)
naar rechts gedraaid om gevoeligheid terug te draaien.
Maar dit werkt hooguit een dag daarna weer constant vals alarm. Ding woest kapot gegooid.

Op Duitse tv heb ik gezien dat elektronica fabrikanten de levensduur van artikelen doelbewust terugbrengen.
Zo gaat bv een wasmachine nog maar 4 tot 5 jaar mee ipv 13 jaar. Geld verdienen.

Installatie gemak. Er zit geen haakje aan om hem/haar ergens aan op te kunnen hangen.
Alarm is alleen te beëindigen door de batterij te verwijderen en dan loop je gehoorschade op.

okon 07-11-2013 Product half jaar in bezit

3,3
Heb drie rookmelders aangekocht , reeds twee piepen om de minuut zonder reden, zodat ik ze moeten loskoppelen heb. Dit kan de bedoeling niet zijn van een rookmelder...Bij kontakt met de firma vragen ze alleen maar naar het aankoopbewijs, maar wie houdt zoiets bij voor zo een kleine aankoop?

Sextant 13-07-2013 Product half jaar in bezit

4,3
Rookmelder gekocht vanwege positieve test consumentenbond, helaas begint het ding vanzelf te piepen (zonder rook) Een rookmelder moet je kunnen vertrouwen en dat kan bij deze dus niet. Afijn mailtje gestuurd naar Alecto, mailtje terug, ding terugsturen met bonnetje, maar geen bonnetje meer. Overigens had ik in mijn mailtje geschreven, dat ik ervan uitging, dat ze een onbetrouwbare rookmelder graag terug wilde hebben, om het ding te onderzoeken! Kennelijk niet dus! Niet verstandig van Alecto, Alecto verkoopt meer, maar voor mij geen Alecto meer.

Donni 18-10-2011 Product paar dagen in bezit

4,3
Deze rookmelder was eens de "beste koop" van De Consumentenbond. Helaas is dit een slechte koop! Deze rookmelder gaat opeens af, geeft het singaal af dat de baterij vervangen moet worden terwijl dit niet nodig. Een relatief goedkope brandmelder, maar onbruikbaar!
Ik ben nu overgestapt naar Ajax Kidde rookmelder 29D, deze kwam als beste uit de test van De Consumentenbond. Ongeveer twee maal zo duur, maar hopelijk beter.

WimE15 25-09-2011 Product jaar of meer in bezit

Onbruikbaar, want gaat spontaan af. We hebben er al 3 gehad waarbij dit gebeurt. Dat wil je niet, want heel vervelend voor de buurt als je niet thuis bent.

knifto 25-01-2011 Product jaar of meer in bezit

4,3
Voor mij nooit meer deze rookmelder, om de haverklap spontaan afgaan op de meest idiote momenten. Is niet uit te zetten met de knop, alleen eraf draaien en de batterij eruit halen helpt.

cedo13 16-01-2011 Product maand in bezit

5,3
Zwak apparaat,
Ik heb er 2 van deze Alecto SA 1 in huis. Een op de overloop en die werkt goed. Een heb ik er beneden in de hal en die geeft continu een piep met tussenpozen van 20 seconden. Ik dacht dat er sprake is van een soort van luchstroming, maar in de keuken piept hij ook. Er zit een nieuwe Duracell batterij in, misschien matcht die niet goed met het apparaat.

Advies: koop geen Alecto. Ik ga over op een gedegen apparaat.

Jack16 20-05-2010 Product kwartaal in bezit

4,7
Ik heb ook 2 van deze rookmelders, maar deze hebben geen dienst meer. Ze gaan spontaan af zonder rook of vuur.
Service dienst van Alecto is niet thuis omdat ik het aankoopbonnetje niet meer heb.

Janke53 15-03-2010 Product jaar of meer in bezit

5,3
Wij hebben 2 van deze rookmelders.
We gebruiken ze nu niet meer, want ze gaan spontaan af.
Dus waardeloze dingen.
Je moet de batterij eruit peuteren voordat ze stoppen.

UTR030 10-02-2010 Product maand in bezit

Geen hele ingewikkelde en uitgebreide rookmelder, maar voor ons thuis is deze prima. Ik heb er in totaal 3 hangen (1 op de gang, 1 in de slaapkamer en 1 in de woonkamer).

Testknopje werkt prima, handleiding is zeer beknopt (maar niet nodig gehad) en installatie is binnen enkele minuten gebeurt.

Degelijkheid lijkt me voldoende, al kan ik er nu nog niet echt veel over zeggen. Dus vandaar een 6-je!