Philips FC8792

Bedrijfstijd
105 min
Geluidsniveau
58,3 dB

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 1 review die zijn achtergelaten voor de Philips FC8792 op Kieskeurig.be.

Menno Steen 16-05-2019

prima stille zuigsmurf die wel eens ontsnapt

Geschreven voor: Philips FC8792

Manlief had voor kerst voor zichzelf thuis een dirt devil robotstofzuiger gekocht. Hij blij, hij hoefde nooit meer stof te zuigen, maar ik moest dat in onze winkel wel. Dat vond ik niet eerlijk. Dus toen bleek dat de robotstofzuiger het thuis prima deed, wilde ik er ook een voor in de winkel. Maar aangezien het een kledingwinkel betreft moet het apparaat in kwestie wel onder de rekken kunnen en niet vastlopen in de kleding. Daarom hebben we gekozen voor een Philips smartpro easy FC8792. Deze werkt met laser waardoor ie als ie een lang kledingstuk tegenkomt een andere weg kiest i.p.v. dat ie er tegenaan duwt. Dit werkt prima, zolang je zorgt dat er geen losse touwtjes of veters op de grond liggen, want daar kan ie zich wel in vast draaien. Deze robotstofzuiger is relatief stil dus minder geluids-invasief dan de dirt devil en veel minder dan een normale stofzuiger. Het stofbakje is ook makkelijker te legen dan die van de dirt devil en minder snel vol. Al met al een prima zuigsmurf (hij is blauw van kleur).
Wel wil ie nog wel eens ontsnappen omdat we een oprijplaat voor rolstoelen voor de deur hebben liggen en wat naar binnen kan rijden, dat kan ook naar buiten rijden..... (hij heeft dus geen moeite met de deurmat of kleine drempel) Dus af en toe moet ik 'm terughalen van de stoep en 'm streng toespreken, maar dat heb ik er wel voor over.

Pluspunten

• stil
  • draait zich niet snel vast
  • vrij snel
  • plat
  • bakje makkelijk te legen en niet te snel vol

Elmarr 17-12-2017

Goed presterende robotstofzuiger, maar kan slimmer.

Inleiding
Ik ben één van de gelukkigen die de Philips FC8715 via het Philips producttesterplatform hebben mogen testen. De testomgeving bestond uit mijn appartement (42m2) en een groter rijtjeshuis.
De installatie is eenvoudig: je hoeft alleen twee borstels in de stofzuiger te klikken en de stofzuiger op te laden, daarna is hij klaar voor gebruik.

Ervaring

Ik heb al eerder een robotstofzuiger gehad, maar die was van het kaliber rijdende bezem. In dat opzicht zijn de producten in deze categorie echt volwassen geworden: het verschil in effectiviteit is enorm, met dank aan de forse zuigkracht. De automatische reinigingspatronen dragen daar ook aan bij. De afmetingen, wendbaarheid en snelheid van de FC8715 zijn opvallend in positieve zin: met een hoogte van 6 cm en breedte van 33 cm is deze stofzuiger in staat om op veel plekken te komen, zoals onder het bed. Als de stofbak vol is, wordt dit netjes gemeld via een indicator aan de bovenkant. De bak is vervolgens gemakkelijk uit het apparaat te tillen en te legen. Haren zuigt hij netjes op en raken niet verstrikt in de wieltjes of borstels.
Qua 'extra' functionaliteit valt de FC8715 toch een beetje tegen: het had allemaal iets slimmer gekund. De timerfunctie voorziet alleen in 24 uur aftellen tot de start van de schoonmaakbeurt, dat is in de praktijk voor mij niet echt nuttig. Verder is het niet mogelijk om te zuigen tijdens handmatige bediening. De afstandsbediening is compact, maar voelt een beetje goedkoop aan. Ook moet je erg gericht mikken op de stofzuiger. Daarnaast mis ik appbediening via smartphone of tablet.

Conclusie

Wat betreft prestaties overtreft de FC8715 mijn verwachtingen: stof en grover vuil worden probleemloos netjes opgezogen. Daarbij maakt hij minder lawaai (+/- 70dBA) dan mijn gewone stofzuiger.
Het gebruiksgemak beoordeel ik als ruim voldoende: in principe heb je er geen omkijken naar, mits je geen al te hoge drempels hebt. De afstandsbediening is wel een minpunt, evenals de te eenvoudige timerfunctie.
Qua design ben ik in het bijzonder positief over de afmetingen, het lage gewicht en het strakke uiterlijk. Deze robotstofzuiger kun je zonder schaamte in de huiskamer neerzetten. [Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.]

Sven1407 15-12-2017

Handige hulp in het huishouden

Geschreven voor: Philips FC8792

Deze robotstofzuiger van Philips maakt een druk huishouden een stuk gemakkelijker. Het design is mooi met een solide behuizing. We waren blij verrast over de hoeveelheid stof de stofzuiger weet op te nemen van de vloer, dit doet hij dus zeker goed. Het is fijn dat de stofzuiger automatisch terugkeert naar zijn station om op te laden, zorg hiervoor wel dat deze op een vrij toegankelijke plek staat anders zou dit wat problemen kunnen geven. Het is vooral ideaal voor harde vloeren, ons vloerkleed gaf problemen doordat de stofzuiger vaak op de rand bleef hangen. Hier dien je dus wel rekening mee te houden. De stofzuiger vindt gemakkelijk zijn weg door het huis, al zal hij hier bij wel de meubels raken, is dit zeker niet zo hard dat dit tot schade heeft geleid. Wel is het jammer dat de hoeken en lastig bereikbare plekken waar iets op de vloer staat (zoals een pot oid) niet goed worden meegenomen. Ook vinden wij dat het apparaat nog best wel wat lawaai maakt. Het is dus zeker een handige extra hulp, maar wij stofzuigen hiernaast ook nog gewoon zelf op de slecht bereikbare plekken [Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.]

Qamsterdam 15-12-2017

Prettig in gebruik, geen totale vervanging voor de stofzuige

Geschreven voor: Philips FC8792

Met veel plezier hebben wij sinds kort thuis gebruik gemaakt van de SmartPro Compact robot stofzuiger.

De installatie ging grotendeels vanzelf. Alleen het vinden van de juiste plek voor het thuishonk is een uitdaging. Wij kozen voor een plek uit het zicht, wat helaas te weinig vrije ruimte biedt voor de robot om het thuishonk zelf terug te vinden.

Je hebt keus uit een aantal 'reinigingspatronen' zoals bv. willekeurig of 'muurvolgend'. Mijn voorkeur gaat uit naar willekeurig, waar de robot zijn weg vindt dmv trial & error.

Het vergt wel enige voorbereiding aangezien je de vloer vrij moet maken van zoveel mogelijk obstakels, zoals snoeren maar ook schoenen met losse veters.

Als je alle deuren in huis hebt openstaan, komt de stofzuiger een heel eind en is het resultaat positief. Echter, een totale vervanger voor ouderwets stofzuigen is het niet.

+ mooie gadget
+ perfect resultaat voor grote oppervlakken
+ makkelijk in onderhoud

- lawaaierig
- komt soms vast te zitten tussen stoelpoten / veter
- kan blokkade ontstaan aan stof/vuil in 'zuigmond' vóórdat aangegeven wordt om de stofzuiger te legen

- moeite met stofvrij maken van hoeken in huis
- bereikt niet het gehele huis door hoogteverschillen (bv. badkamer) [Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.]

Qamsterdam 14-12-2017

Prettig in gebruik, geen totale vervanger van de stofzuiger

+ mooie gadget

- moeite met stofvrij maken van hoeken in huis

Camiel 14-12-2017

Fijne compacte hulp

Geschreven voor: Philips FC8792

Fijne stofzuiger, makkelijk in gebruik.
Hij doet perfect waarvoor hij gemaakt is, zelf stofzuigen (bijna) zonder hulp.
Een enkele keer heeft hij zich vastgezet onder de grote stoel waar hij net niet onder door kan, blijft soms eigenwijs proberen om eronder te komen.
Ik vind de opvangbak wat aan de kleine kant, die had wel iets groter gemogen.
Verder is het prettig dat de stofzuiger met gemak onder de bank kan komen.
Al met al vind ik deze stofzuiger erg prettig en fijn. [Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.]

oE3No 14-12-2017

Eenvoudig en behulpzaam

Geschreven voor: Philips FC8792

Deze robotstofzuiger is eenvoudig te installeren en te gebruiken. Direct uit de doos hoeven alleen de borstels er op geklikt worden en het stof opvang bakje gebruiksklaar gemaakt te worden. Plaatsing van het basisstation verdient even wat aandacht zodat de robotstofzuiger de weg terug kan vinden zonder al te lang te zoeken, maar uiteindelijk heb ik de plakstrip niet eens gebruikt om deze vast te zetten. De robot vindt zijn weg met gemak terug en rijdt zo subtiel terug op het laadstation dat dat niet nodig is.
Tijdens de eerste paar poetspogingen heeft een aantal losliggende kabels gevonden onder mijn TV-meubel en is daar ook in verstrikt geraakt. Maar na het netjes ophangen van die bekabeling heeft de robotstofzuiger mijn woonkamer, gang en slaapkamer stofvrij gehouden. Door gebruik te maken van de dagelijkse timer terwijl ik op het werk was heb ik dit eigenlijk ook maar een enkele keer zien gebeuren. [Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.]

Marielle93 14-12-2017

Handige huishoudhulp

Geschreven voor: Philips FC8792

Ik gebruik deze handige huishoudhulp nu enkele dagen en het is inderdaad een fijne hulp. Het apparaat is eenvoudig in gebruik: opladen en aanzetten (eventueel een patroon naar keuze kiezen). Vooral onder de bank en het bed is het een fijne aanwinst, dit zijn toch de plekken die je zelf niet zo snel zal stofzuigen. Wat betreft de ronde vorm, vind ik het jammer dat de stofzuiger nu niet in de hoeken kan komen. Dit is naar mijn mening juist een plek waar veel stof zich ophoopt. Grote oppervlakken gaan eenvoudig, zo haalt hij toch veel werk uit handen. Wel vind ik het jammer dat het apparaat toch nog veel lawaai maakt, dit is, in combinatie met de ronde vorm, vooral voor de huisdieren soms een rare gewaarwording. Al met al is het zeker de moeite waard als je geen tijd hebt om zelf te stofzuigen, of omdat je het geen leuk klusje om te doen vindt. [Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.]

Hannibal89 14-12-2017

Al met al een goed apparaat.

Review Robot stofzuiger Philips: FC8715/01 SmartPro Compact Robotstofzuiger

Na 2 weken met de Philips robotstofzuiger in huis ben ik over het algemeen goed te spreken over het gemak dat deze robot biedt. Bij het drukke bestaan als jong werkend persoon/koppel wil het er vaak bij in schieten om het appartement te stofzuigen. Daarnaast heb je vaak geen zin om in je spaarzame vrije tijd huishoudelijke taken te verrichten waar je ook een moment kunt genieten van niksen op de bank of afspraken hebt met vrienden. Als je met de hulp van een Robot stofzuiger dan in een schoon huisje terug kunt komen, heb je een goed begin van de avond te pakken!

Vormgeving
De Robot is compact genoeg en heeft een zwart met grijs metallic afwerking. Rustig voor het oog en past in vrijwel elke inrichting. Dit is relevant omdat je het docking station incl. robot ergens in de (woon)kamer moet zetten. Het blijft natuurlijk wel een huishoudelijk apparaat.

Zuigkracht
Het meeste stof en pluis zuigt hij makkelijk op. De wat zwaardere stukjes vuil zoals stukjes zonnebloempit of kleine steentjes krijgt hij niet opgezogen omdat hij ze meestal al weggeslagen heeft met zijn borsteltjes.

Bereik van de ruimte
Vanwege zijn afmetingen (breedte en hoogte) bereikt hij het grootste deel van de ruimte goed. Dit is mede dankzij de vele meubels op pootjes in ons appartement: hij kan hier goed onder komen. Lage pootjes (<6cm) zou hij niet onder gekund hebben. Na een paar uur rondgereden te hebben en allerlei patronen te hebben gemaakt, is hij meestal wel in alle hoeken en onder alle kastjes geweest. Dit kost hem dus wel zo’n uur of 3 in een appartement met meerdere kleine ruimten (kamers) en meubels.

Gebruiksgemak
Hier valt niks over te klagen. Het is heel simpel: druk op de aan-knop en hij start met stofzuigen. In theorie zou hij ook zijn docking station weer op moeten zoeken, maar dat is hem in ons appartement met de meubels als hindernissen nooit gelukt. Ik zet hem dus weer terug als ik thuiskom. Meestal vind ik hem dan ergens onder een meubel of in een hoekje. Desondanks heeft hij vaak al wel de ruimte goed schoon. Er zitten nog wat extra schoonmaakpatronen als optie in de software bij, maar deze heb ik nooit actief gebruikt: hij loopt ze zelf namelijk automatisch langs.

Obstructies
Erg belangrijk! Zorg dat je los rondzwervende spullen, tijdschriften, kleren en schoenen (veters!) opgeborgen of van de grond hebt. Zo niet, dan loopt de robot erop vast of zuigt er een deel van op, waarna hij vast zit. Dit geldt zeker ook voor snoeren die los over de vloer lopen. Zo heeft hij een keer een deel van het snoer van de kerstboom rond zijn wiel weten te wikkelen, waarna ik even heb moeten knutselen om hem weer los te krijgen.
Andere obstructies waar de robot tegenaan liep was ons vloerkleed. Onze vloer bestaat vrijwel door het hele appartement uit laminaat. In de woonkamer hebben we een vloerkleed liggen. Het is een dun, stevig vloerkleed van ongeveer 5mm hoog, maar toch wist hij hier moeilijk op te komen. Het lukt de robot uiteindelijk wel (met moeite), maar hij leek te weinig grip te hebben op de laminaat om zich goed af te kunnen zetten. Met uitzondering van de drempel van de hal terug naar de woonkamer, neemt hij drempels over het algemeen dan weer wel goed. De drempel van de hal naar de woonkamer is een oude, onregelmatige houten drempel (jaren 30 bouw), welke net zó hoog is dat de robot met zijn bumper tegen de drempel stoot, en hij dus denkt dat hij tegen een muur/meubel komt. Hij draait dan weer vrolijk om, waarna hij dus niet meer terug kan naar zijn docking station in de woonkamer (van woonkamer naar hal lukt hem goed).
Het voordeel van deze bumper is dat hij muren en meubels goed en tijdig detecteert zonder iets kapot te maken. Ook heeft hij sensoren aan de onderkant, waarmee hij hoogteverschillen kan detecteren. Héél handig in de hal bij de trap, waar hij anders zo van af zou rijden. Het is de eerste keer dat je de robot hier bezig ziet wel even schrikken: hij rijdt zo’n 7-10cm over het randje voordat hij zich omdraait! Maar het is nooit fout gegaan.

Batterij + opladen
De robot laadt zichzelf op via het docking station. Je zou het ook handmatig kunnen doen met de adapter, maar ik zie niet zo goed waarom je dit zou doen. Het opladen via het docking station duurt zo’n 4 uur, maar meestal zit er vanzelfsprekend meer tijd tussen stofzuigbeurten. Voor mijn gevoel kan hij hier dan vervolgens een flinke tijd mee vooruit, maar echt geklokt heb ik het nooit.

Lawaai
Natuurlijk hoor je hem, maar ik vind het niet storend. Bovendien is het idee juist dat je van huis bent als ie bezig is. Ben je er toch, dan ter vergelijk: minder lawaai dan een gewone stofzuiger, maar je zet de tv wel iets harder om het nog te kunnen verstaan.

Docking station
Het docking station is veel kleiner dan ik had verwacht. Je moet hem in de nabijheid van een stopcontact plaatsen want je heb ongeveer een 1.5-2m snoer. Daarnaast moet hij een stuk kale muur ernaast hebben zodat de robot het docking station goed terug kan vinden.

De afstandsbediening
Er zit een subtiele, zwarte afstandsbediening bij waarmee je de robot aan en uit kunt zetten, kunt orderen terug te gaan naar het docking station, of bepaalde patronen te stofzuigen. Ook kun je hem kleine stukjes een bepaalde richting in laten rijden, of instellen dat hij over 24u pas start met schoonmaken. Helaas heb ik de indruk dat je erg goed op de robot moet richten om hem te laten doen wat je wilt, en moet je er nogal dichtbij staan.

Stofbak
De stofbak zit vrij snel vol, maar is onderdeel van de robot en hoeft dus niet vervangen te worden. Je kunt hem makkelijk legen in de vuilnisbak. Het filter moet af en toe wel verwisseld worden, maar ik heb dit nog niet hoeven doen (nu 3 weken in bezit). Als je hem niet leegt wanneer de robot het aangeeft, vindt je op een gegeven moment samengepakte propjes stof in de kamer.

Conclusie
Al met al een goed apparaat, die aardig wat werk uit handen kan nemen. Desalniettemin blijft het een apparaat dat je af en toe nog even moet helpen: hij vind het docking station vaak niet terug en kan niet alle hindernissen aan. Los daarvan: heerlijk om niet meer zelf te hoeven stofzuigen. [Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.]

krijgsman86 11-12-2017

Handige hulp in de huishouding

Geschreven voor: Philips FC8792

Ik maak nu bijna twee weken gebruik van de Philips FC8715/01 robotstofzuiger en heb het apparaat vooral ervaren als een fijne hulp in de huishouding. De stofzuiger dient alleen zelf geactiveerd te worden, maar dan heb je er vrijwel geen omkijken meer naar.

Het gebruik van de stofzuiger spreekt eigenlijk voor zelf. Bij uitpakken heb je een aantal aanwijzingen op de stofzuiger zelf die je tot ingebruikname helpen. De handleiding heb ik tot op heden nog niet erbij hoeven pakken. Een beetje common sense helpt voldoende om het apparaat te gebruiken zoals het moet.

De stofzuiger gaat ruim twee uur mee, iets dat in mijn appartement van 90m2 meer dan genoeg is. Ik weet niet hoeveel tijd het apparaat nodig heeft om volledig op te laden aangezien ik het apparaat 's nachts aan de lader leg. Persoonlijk sluit ik de adapter liever direct aan op de stofzuiger dan op het dockingstation omdat ik de dockingstation niet heel praktisch vind. Zodra er iets tegenaan komt, raken de pinnen het contact met de stofzuiger kwijt.

Het overall resultaat ben ik tevreden over. De stofzuiger weet zijn eigen weg te vinden binnen mijn appartement. Het verbaasde mij hoeveel het apparaat echt opzuigt nadat ik na een paar dagen de stofzak eruit haalde. De hoeken heeft het apparaat wel wat moeite mee, maar de verzamelborstels aan de voorkant halen toch uiteindelijk het meeste weg. [Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.]

StefanR88 11-12-2017

Helpt bij het "gewone" stofzuigen, maar vervangt het niet.

Geschreven voor: Philips FC8792

Ik hoopte dat ik met dit product (bijna) niet meer zelf zou hoeven te stofzuigen: even de SmartPro aanzetten en klaar! In de praktijk blijkt het in mijn situatie helaas niet zo simpel.

Laten we beginnen met het design. Deze is prima. Hij is iets breder dan ik had verwacht, waardoor hij in mijn toch wel kleine (en volle) appartement moeite heeft om tussen al het meubilair door te komen. Heeft u echter een wat ruimer en leger appartement, dan moet dit geen probleem zijn.

Ook is de hoogte voor de meeste situaties prima. Echter, mijn bank is precies op een hoogte waardoor de SmartPro er wel onder gaat, maar vervolgens blijft vastzitten. Hierdoor moet ik als ik thuiskom op zoek en op mijn knieën om de stofzuiger terug te krijgen. Dit voorkom ik nu door kussens voor mijn bank te leggen zodat hij er niet meer onder gaat, maar makkelijk is anders. Maar wederom, heeft u hoger meubilair, dan is dit allemaal geen probleem. Ook is hij een keer klem gaan zitten tussen mijn bed en slaapkamerdeur van binnen, waardoor ik zelf niet meer de slaapkamer inkwam. Met veel moeite kreeg ik via de deurkier mijn stofzuiger weer terug.

Het is de SmartPro tot nu toe 1 van de ongeveer 10 keer gelukt om zijn oplaadstation zelf terug te vinden. Maar wederom, mijn appartement heeft heel veel hoeken, en meubilair waar hij vast tussen komt te zitten. Heeft u een ruim appartement, dan lijkt hij het gewoon prima te doen!

Bij het legen van de filter zie ik steeds flink wat stof om weg te gooien, dus hij heeft zeker nut. Helaas zie ik altijd nog wel vuil liggen, vooral langs de muren. Helaas lukt het de stofzuiger ook niet om het kleine mini-drempeltje richting mijn badkamer te overwinnen. Hierdoor moet ik de stofzuiger zelf loslaten in de badkamer. Dit is een klein ongemak.

De stofzuiger is een stuk minder lawaaiïg dan de meeste gewone stofzuigers, maar nog steeds niet comfortabel stil. Je wil hem niet aanzetten terwijl je gaat slapen of aan de telefoon zit.

Het installeren en opladen gaat eenvoudig, alsook het legen van de filter.

Over het algemeen zie ik het nu als een methode om een deel van de dagelijkse stofval tegen te gaan, waardoor ik wellicht minder grondig zelf hoef te stofzuigen. Helaas werkt het in mijn geval niet zó goed, dat ik zelf nooit meer aan stofzuigen zal hoeven te denken. [Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.]

Riannuh29 10-12-2017

Handig hulpje

Geschreven voor: Philips FC8792

Ik ben best tevreden over deze robotstofzuiger. Op het eerste gezicht lijkt het alsof hij als een kip zonder kop de kamer doorgaat, maar hij krijgt vrijwel alles te pakken. Daarbij zijn twee dingen jammer: grote voorwerpen zoals blaadjes pakt hij niet en de echte hoeken kan hij ook niet in komen (tsja, rond hè). Langs de muren gaat super!
Qua tijd kun je hem alleen 24u van tevoren instellen, 1x lastig, maar daarna kan hij dus werken als je weg bent. Gaat over het algemeen prima!
Al met al een handige stofzuiger voor erbij. Met een druk lieven houdt hij het huis redelijk op orde en dan zelf af en toe de plekjes waarvoor hij te groot is en de hoekjes nog! [Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.]

Rianne29 10-12-2017

Handig hulpje

rboom27 09-12-2017

Goede stofzuiger voor dagelijks gebruik.

Geschreven voor: Philips FC8792

De Philips SmartPro Compact Robotstofzuiger is een sterke robotstofzuiger voor een scherpe prijs.

De robotstofzuiger is geschikt voor dagelijks gebruik en zorgt ervoor dat je huis of appartement netjes schoon blijft. Ondanks (bijna) dagelijks gebruik valt het op hoeveel stof deze stofzuiger iedere dag weer opzuigt.

Verwacht geen vervanger voor een reguliere stofzuiger, grote en wat zwaarder vuil of kruimels worden namelijk niet allemaal opgezogen, maar deze robotstofzuiger zorgt er voor dat je de reguliere stofzuiger veel minder hoeft te gebruiken.

De robotstofzuiger heeft twee opties: Doorgaan totdat de batterij bijna leeg is of een programma van 35 minuten. Omdat ik in een appartement van 74m2 woon, is het programma van 35 minuten ideaal. In 35 minuten heeft de robotstofzuiger (bijna) mijn hele appartement gehad. Omdat de route van de stofzuiger afhankelijk is van de objecten die in de weg staan, zal de stofzuiger niet iedere dag op elke plek komen. Je kunt er echter vanuit gaan dat die de volgende dag de gemiste plekjes wel weer vindt.

De enige nadelen die ik heb gevonden zijn dat de stofzuiger niet altijd dicht genoeg bij randen komt, waardoor hier nog wel eens stof achterblijft. Daarnaast vindt die niet altijd het oplaadstation terug. Het is echter een kleine moeite om de stofzuiger daar zelf weer terug te zetten.

Wat mij betreft een zeer goede keuze wanneer je in een appartement woont en geen zin of tijd hebt om zelf vaker met de stofzuiger rond te gaan. [Deze beoordeling is verzameld als deel van een promotie.]