iRobot Roomba 875

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 24 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de iRobot Roomba 875 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

Michaël 01-12-2016

werkt 'grond'ig

Geschreven voor: iRobot Roomba 875

De opgelegde, repetetieve beweging die harmonieus een dans des duivels leek op te voeren met het onuitstaanbare, helse geluid. Het vagevuur dat steeds opnieuw onrespectloos en vernederend je gezicht geselde en je machteloosheid frontaal etaleerde. Dat eindeloze smachten naar de roemloze verlossing van deze aardse verplichting des mensheid...

Neen. De stofzuiger was nooit mijn favoriete huishoudtoestel.

Tot nu.

De iRobot Roomba 875: eerst en vooral had ik veel twijfel. Kan dit waar zijn? Na het lezen van talloze opmerkingen en al dan niet nuttige commentaren, besloot ik de proef op de som te nemen. Zonder proef dan, want ik heb mezelf er onmiddellijk één aangeschaft. Een week later reeds geleverd.

Toen ik het toestel in handen kreeg, dacht ik: wat gigantisch. En na de handige folder gevolgd te hebben voor installatie, was ik na een tiental minuten klaar voor "le moment suprême". Met één druk op de knop initiëerde ik de achteruitrij-sequentie. Biep, biep, biep... Indien u hetzelfde vertrouwen in wetenschap als ik deel, kan u maar beter op de zetel plaats nemen, voeten omhoog. Zodra deze stap genomen was, nam de iRobot Roomba 875 kennelijk de grenzen van zijn nieuw universum in zicht op. Het ding begon onzinnig rondjes te draaien waarna het in een onlogische richting aan zijn dagtaak begon. Na 35 minuten aandachtig de geplogenheden waargenomen te hebben, voelde ik toch een zekere vorm van tevredenheid, voldoening. Of was het zuurstoftekort?

Neen, een terecht gevoel. De iRobot Roomba kweet zich bijzonder goed van zijn taak. Na enkele weken ervaring kan ik jullie meedelen dat ik enorm tevreden ben van dit toestel. En verlost van dat ander. Het occasionele vastrijden in de geulen aan de grote schuiframen, is eenvoudig opgelost door er een vuurtoren te plaatsen. Geen echte hé, de bijgeleverde afbakening.

Ik kan dit echt alleen maar aanraden. Ik moet zeggen: dit werkt. Op parket. Op steen. En op onze tapijten hier en daar. Het bespaart je tijd, is zeker intelligenter als zijn gehate voorganger en vooral: je hoeft er niet meer bij te zijn als... Soit, zie eerste paragraaf. Die gehate voorganger mag je ritueel verbranden (al is het misschien niet onverstandig deze toch nog even bij de hand te houden).

Een druk op de knop voor je het huis verlaat volstaat. Op regelmatige basis. Af en toe een bakje water, ik bedoel het bakje leegmaken. Een absolute luxe.

graag gedaan.

Pluspunten

• het werkt echt
  • huis verlaten, knopje duwen, vloertje proper
  • voldoende ruime bak
  • is autonoom

Minpunten

• geluid is doenbaar maar een werkpunt
  • bakje buiten losmaken: valt vuil uit

Tom De Wit 29-11-2016

Nooit meer stofzuigen !

Geschreven voor: iRobot Roomba 875

Ik heb de Roomba 875 ondertussen al ongeveer een maand in gebruik en ben zeer tevreden van de resultaten.

Het basisstation dien je ergens op te stellen waar de Roomba zonder problemen zelf terug naartoe kan rijden (dus zonder te veel hindernissen in het pad ernaartoe). Bij mij staat dit opgesteld naast mijn TV-meubel in de living. De Roomba staat ingesteld om elke dag om 10u30 een rondje stofzuigen te beginnen en na een uurtje rondtoeren vind hij altijd probleemloos zijn basisstation terug om zichzelf terug op te laden. Het is eigenlijk ongelooflijk hoe veel stof de Roomba toch elke dag weer verzameld, zelfs al lijkt de vloer op het eerste zicht toch wel schoon te zijn ! Je maakt het afvalbakje dus wel best regelmatig leeg (als het echt vol zit geeft hij dit ook aan).

In het basispakket zit ook een virtual wall. Dit is een kastje dat je op twee manieren kan gebruiken. Je kan er een bepaalde zone mee vrijwaren waar de Roomba niet mag komen (bijvoorbeeld drink- en eetbakken van je huisdier). Je kan deze ook gebruiken om een virtuele lijn te trekken die de Roomba niet mag passeren. Eénmaal per week breng ik de Roomba naar het 1ste verdiep en laat hem dan alle kamers boven stofzuigen. De virtual wall gebruik ik dan om hem uit de buurt van de trap te houden. Volgens de handleiding zou hij niet van een trap mogen kunnen rijden aangezien hij een afgrondsensor heeft, maar dat wil ik toch liever niet uittesten ;-)

In mijn huis ligt vooral vloer en kurk, maar ook enkele tapijten. De Roomba schakelt automatisch over wanneer hij zich bewust wordt van verandering van de ondergrond en dat werkt perfect.

Een functie die ook handig is is de ontwar-functie. Als de Roomba zich ergens in vastrijdt (bijvoorbeeld een touw van de gordijnen), dan gaat jij zich automatisch in een ontwar-modus zetten en zich heel voorzichtig proberen terug te trekken om uit het touw te geraken. Dit werkt in praktijk zeer goed.

Neem het van me aan ... de eerste keren dat je de Roomba laat rondrijden volg je hem overal in bewondering hoe goed hij zich overal naartoe begeeft. Het is echt ongelooflijk door welke kleine openingen hij zich kan begeven zoals bijvoorbeeld tussen de poten van de stoelen om dan onder tafel terecht te komen. Het strafste is dan dat hij er ook steeds terug onderuit geraakt nadien !

Pluspunten

• makkelijk in gebruik
  • makkelijk te programmeren
  • makkelijk legen van opvangbakje
  • alles gaat automatisch, thuis zijn niet nodig

Minpunten

• moeilijke hoekjes moet je nog zelf stofzuigen

Kristof 29-11-2016

ideale automatische haren -en pluizen zuiger !

Geschreven voor: iRobot Roomba 875

Wij hebben de iRobot Roomba 875 gekocht omdat we niet iedere dag wilden stofzuigen. Na enkele weken in gebruik kunnen we zeggen dat het ding goed zijn werk doet wat pluizen en haren betreft maar nog niet ideaal is voor bijvoorbeeld kruimels. af en toe moeten we deze toch nog zelf opzuigen met de (andere) stofzuiger. wel ideaal is dat je het toestel gewoon kriskras zijn ding kan laten doen en dat hij ook zelf terug naar zijn basisstation rijdt.

Pluspunten

• haren en stofvrij !
  • komt zelf terug naar basisstation
  • volledig automatisch
  • je hebt controle over waar hij niet mag komen
  • bruikbaar in verschillende ruimtes (eg verdieping)

Minpunten

• niet ideaal voor kruimels
  • kriskras, niet altijd meest efficiente weg
  • doet zijn best, maar kan niet overal tussendoor

StevenDM 28-11-2016

Doet exact wat je ervan verwacht

Geschreven voor: iRobot Roomba 875

We hebben de Roomba 875 nu een tweetal maanden in huis. Wij hebben het weekschema ingesteld op maandag, woensdag en zaterdag, waardoor hij op elk van die momenten onze open woonkamer/keuken/eetkamer volledig schoonmaakt. Het instellen duurt niet lang en is eenvoudig. We waren uiteraard benieuwd naar de grondigheid waarmee het toestel schoonmaakt en ook daar doet de Roomba 857 exact wat van hem verwacht wordt. In een schijnbaar onlogische en willekeurig patroon verkent hij de ruimte die aangepakt moet worden en doet hij zijn ding. Hij neemt het stof grondig op en zoekt met de zijborstels ook de hoekjes en kantjes. Het resultaat is even goed als een beurt met een normale stofzuiger, zo mogelijk nog beter vanwege de precisie waarmee hij moeilijke plekken opzoekt. In onze woonkamer ligt een laagpolig tapijt (Ikea). Wanneer we thuiskomen is elke kruimel en stofvezel weg en zie je de patronen waarmee hij de ganse mat heeft bewerkt. Een minpunt vond ik wel dat de Roomba 875 een zwarte mat aanziet als een afgrond van een trap. Daardoor weigerde hij initieel om op de zwarte mat te rijden. Na wat zoekwerk bleek dit een gekend probleem en moet je hiervoor een vrij omslachtige oplossing uitvoeren waarbij je de dieptesensoren met geplastificeerd papier moet afplakken. Irobot moet dit dringend oplossen ofwel veel duidelijker informeren over dit gebrek. Onafgezien hiervan betekent de Roomba 875 een meerwaarde voor de schoonmaak van onze woning. Ik heb een huisstofmijtallergie en het is belangrijk dat de vloeren zeer regelmatig stofvrij worden gemaakt. De Roomba heeft die taak volledig overgenomen.

Pluspunten

• kwaliteit van het schoonmaken
  • gebruiksgemak
  • tijdswinst en comfort
  • moeilijke plekken worden goed bereikt

Minpunten

• hij blokkeert bij zwarte/donkere oppervlakken