Denon AVR-X1200W - Reviews

Hdmi in

8,9

allemiel 29-09-2016 Product paar weken in bezit

receiver Denon AVR/X1200W

Geweldige Receiver voldoet aan alles waar ik hem voor nodig heb.Bevalt beter als mijn vorige, Pioneer Ik kan hem iedereen aanraden!!!

lampje1968 17-03-2016 Product paar dagen in bezit

Inovatief product

Ik heb deze receiver X1200W nu een paar dagen in bezit. Mijn oude Onkyo receiver, een simpele 5.1 Dolby Digital / DTS apparaat was aan vervanging toe omdat het het rechter kanaal was uitgevallen.

Om toch een beetje op de toekomst voorbereid te zijn viel mijn keuze op de Denon AVR X1200W.
Met name door mogelijkheden in geluid, connectivity met mijn apparatuur en internet.
Wat dat betreft maakt Denon het meer dan waar. Je beseft in eerste instantie niet wat je gekocht hebt.

De enige minpunten: Uiterlijk van de receiver is niet echt een modern design. Afstandsbediening oogt goedkoop.

Ik merk dat de techniek in receiver-land een flinke sprong heeft gemaakt. Met de microfoon callibratie richt je luidsprekers exact uit. Het is werkelijk geweldig geluid. Ik vraag me dan af hoe puur het geluid nog is met zo'n krachtige DSP onder de motorkap. Het is voor mij vooral wennen omdat nu de receiver centraal staat en vroeger mijn tv.

Gelijk de app van Denon gedownload voor mijn iPad.
Het was vooral wennen hoe de menu structuur in elkaar zit. Niet alle instellingen zijn te maken met de iPad.
Mijn iPod Classic is prima te bedienen met de app. Mooi dat de playlists en covers van de artiesten doorkomen op TV!
Ook de pc herkent de X1200 en is vandaar uit te bedienen!
Ook even snel wat internetradio stations ingesteld gaat prima. Denk dat ik vanaf nu ook geen gebruik meer ga maken van de analoge tuner.

Al met al heel tevreden!

Gerrit-Jan 07-02-2016 Product paar dagen in bezit

De Denon AVR-X1100 aangeschaft aangezien mijn vorige home cinema (10 jaar oude budget Thompson) ruimschoots zijn levensverwachting voor bij was gegaan. Dit resulteerde in hopeloos verouderde aansluitmogelijkheden. Mijn zoektocht focusde ik op een receiver die alles te bieden had wat voor de aankomende jaren weer voldoende is:
Mogelijkheid tot 4k doorvoeren
meerdere hdmi aansluitingen
Dolby Atmos
Via app bedienbaar
Aan te sluiten op internet/ netwerk
Spotify connect.

Vanaf het moment dat ik de doos ontving duurde het een uur voordat ik alles werkend had. Ik vond het een ontzettende makkelijke en goed beschreven installatie. Daarnaast kreeg ik direct Spotify connect werkend en ben nergens tegen aangelopen wat mij enigszins heeft afgeschrikt of tegengewerkt. De HDMI out + de meerdere HDMI ins wijzen zich vanzelf. Alle apparaten welke ik heb aangesloten werken perfect:
Philips tv, Sony Bluray, KPN HD decoder, Mediaspeler.

Ik heb de boxen nog niet vervangen. Mijn plan is dit stapsgewijs te gaan doen de aankomende maanden. Binnenkort komt mijn nieuwe BK gemini 2 binnen welke mijn oude subwoofer zal vervangen. Echter moet ik al zeggen dat het huidige geluid wat deze goedkope receiver produceert een stuk helderder overkomt dan in vergelijking met mijn vorige home cinema receiver.

stefan1967 16-01-2016 Product paar dagen in bezit

Na een half jaar een AVRX 1100 W gehad te hebben maar deze had een kapote display ben ik overgestapt naar AVRX 1200 W en heb daar totaal geen spijt van, geeft een zeer goed geluid af een aanrader .

Rob4758 14-01-2016 Product paar weken in bezit

De Denon AVR-X1200W ziet er goed afgewerkt uit ondanks dat het front en bediening van kunststof zijn.
Wat de kwaliteit betreft ben ik het met de reviews op Kieskeurig van HJPool en R.S.2013 volledig eens. Alles is goed verzorgd en als je het on-screen menu volgt kan je weinig verkeerd doen. Instellingen worden automatisch geregeld maar ingrijpen is altijd mogelijk.
Afgezien van de normale zaken zoals de FM tuner zitten er ook goed doordachte zaken op zoals een HDMI aansluiting voor de TV met een Audio Return Channel. Zodat niet alleen het beeld en geluid van de aangesloten apparaten zichtbaar zijn op de TV maar indien nodig het geluid van de TV via dezelfde HDMI kabel door de receiver kan worden weergegeven.
Het beeld en geluid van (bijvoorbeeld) een aangesloten decoder kan ook worden doorgegeven als de receiver zelf uit staat.
Wel moet je er rekening mee houden dat er op deze receiver vrijwel geen analoge aansluitingen meer zitten, dus bijna alles wordt via HDMI of optisch verbonden. z'n duurdere broer de AVR-X2200W heeft wat meer analoge aansluitingen.
Maar ik ben ook tegen een paar kleine maar hinderlijke probleempjes aangelopen.:
Regelmatig gebeurd het wanneer ik tussen tv zenders met Digital Surround en Stereo wissel . Dat er bij Stereokanalen geen geluid meer te horen is. Door de receiver opnieuw op de bewuste HDMI ingang te zetten is dit meestal opgelost.
Ook schakelt de receiver via HDMI automatisch de speakers van de TV uit als de receiver het TV geluid moet weergeven. Maar als de Receiver al aan staat en de TV later wordt aangezet dan komt het geluid van de receiver uit de speakers van de TV en dat is behoorlijk hinderlijk. Als ik de Receiver uit en aanzet is dat weer verholpen. Dit is uiteraard ook te voorkomen door deze automatische functie uit te zetten maar het hoort natuurlijk gewoon goed te werken.

HJPool 04-11-2015 Product paar dagen in bezit

De geluidskwaliteit: Dit is natuurlijk ernstig afhankelijk van de aangesloten speakers, hier heb ik een 5.1 set van Jamo aangesloten, namelijk S 606 HCS3. In deze configuratie voorziet de Denon van prima geluid, het bereik is prima en zowel hoog en laag wordt ook goed weergegeven, de geluidskwaliteit is daarmee dus uitstekend.

De mogelijkheden: Ik moet toegeven hier ben ik nog onderzoekende in. Deze receiver heeft zoveel functie's dat ik ze allemaal nog niet eens gezien heb. Het voordeel is dat de receiver zo'n beetje alle huidige formaten aan kan, dus je hoeft op dit moment niet bang te zijn dat deze iets niet kan afspelen. Ook de functie's voor het afspelen van netwerkcontent zijn erg handig, als je een DLNA server in je netwerk hebt, kan de receiver deze benaderen en gebruiken als bron. De aansluiting op Spotify heb ik niet getest aangezien ik geen premium dienst afneem.

Het gebruiksgemak: De receiver wordt geleverd met een duidelijke handleiding, maar als je een beetje logisch nadenkt is het aansluiten van de receiver een fluitje van een cent, hierna werkt hij gewoon, zoals je mag verwachten van een receiver. Er zijn ook een aantal hulpmiddelen meegeleverd welke de installatie wel makkelijker kunnen maken, zoals een microfoon op statief om de installatie van je receiver / speakers op je specifieke thuissituatie aan te passen. Tijdens de initiele opstart van de receiver is het mogelijk om gebruik te maken van een automatische setup, welke je hier prima doorheen lootst. Tijdens deze setup wil de receiver ook de laatste firmware ophalen vanaf het internet, prima zo kan het apparaat software matig up to date blijven, tevens wordt er gevraagd om informatie te delen met de fabrikant, hierbij vraag ik mij af wat er dan gedeeld wordt! Bij het gebruik van de receiver valt mij wel op dat deze niet echt vlotjes door de menu's heen gaat, vooral bij het "zappen" van internet radio stations en lokale netwerk media gaat het niet heel snel.
De receiver kan via het netwerk allerlei content afspelen, maar is ook via het netwerk te besturen, dus voor toepassingen binnen de domotica is de receiver ook prima te gebruiken, dit is toch zeker een pluspunt!
Samenvattend is het gebruiksgemak prima op orde, je kunt snel aan de gang, maar alles is ook los in te stellen.

Vormgeving: Hier valt niet bijzonder veel over te zeggen denk ik, het is een zwarte receiver welke de standaard 19" breedte heeft zoals zoveel audio apparatuur. Hij is niet bijzonder hoog, vind ik, met 15 cm. Op de achterzijde zijn de meeste aansluitingen geplaatst waar genoeg ruimte is gelaten om alles aan te kunnen sluiten. Op de voorzijde zijn nog een usb en hdmi aansluiting beschikbaar om een tijdelijke aansluiting te realiseren.

Betreffende de duurzaamheid, hier kan ik op dit moment nog niet zoveel over zeggen. De unit ziet er degelijk uit dus ik voorzie dat hij wel een poosje mee zou moeten kunnen gaan, hoe dat zit met de elektronische componenten kan ik niet zo goed zeggen. Wel valt het op dat de afstandsbediening er wat goedkoop vanaf komt een kastje wat niet bijzonder stevig aanvoelt met een flink aantal kleine knopjes. Aangezien ik zelf een Harmony afstandsbediening gebruik denk ik niet dat het een groot probleem is, maar voor dagelijks gebruik lijkt de afstandsbediening mij niet erg stevig.

De algemene indruk tot nu toe is erg goed, ik ben ook erg tevreden met deze aankoop, uiteraard heb ik wel wat vooronderzoek gedaan, maar hoe het in de praktijk uitvalt moet je toch altijd maar even afwachten.

R.S.2013 02-11-2015 Product paar dagen in bezit

Beginnend bij het uitpakken van de versterker valt gelijk e.e.a. op. Aan alles is gedacht:
- een standaard om de Audyssey microfoon op te kunnen plaatsen op 'oor-hoogte'
- een stickerkaart voor om je speaker-kabeltjes te doen zodat je straks nog weet wat front-left, en rear-right waren
-Quickstartguide en handleiding in papier en digitale vorm

Als je hem dan eenmaal aanzet begint automatisch een configuratie setup, waarbij je op heel eenvoudige wijzen in een aantal minuten alle belangrijke settings met duidelijke text en uitleg kunt doorlopen.
- Taal
- Speakers aansluiten
- HDMI / SPDIF / Analoge inputs mappen (wat zit op welke aansluiting/kabeltje)
- ARC gebruik
- Netwerk configureren etc.

Als je eenmaal klaar bent krijg je waarschijnlijk de melding dat er een nieuwe firmware beschikbaar is. Schrik niet, bij mij duurde het installeren van de nieuwe firmware 19 minuten (timer op het display telt dan ook mooi af, dus je ziet precies hoe lang hij nog moet).

Nadat dat gebeurt is kan je eindelijk echt beginnen
- Internet radio is al voorgesorteerd op Nederlandse stations; dat werkt prima maar ziet er wel oud-bollig uit. Een zenderlijst erbij pakken en snel van zender wisselen zit er niet bij omdat je niet met de 'boven' en 'beneden' toetsen op je afstandsbediening naar een volgende zender kan, maar alleen via het menu 'zenderlijst'. Misschien werkt dit wel als je favorieten hebt aangemaakt, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

-Spotify connect werkt alleen met een PREMIUM abonnement van Spotify en dat vind ik wel erg jammer; en om gebruik te maken van Spotify moet je Spotify op een telefoon/tablet als app hebben geïnstalleerd. Ook dat vind ik qua functionaliteit wel jammer. Als ik hem hier even vergelijk met mijn Onkyo TX-NR509 van 4 jaar oud werkt dat eigenlijk beter, daar kan je namelijk vanaf de versterker je eigen playlists ophalen.

Geluid over mijn Jamo S426 speakers is gewoon prima, maar dat was het over mijn Onkyo eigenlijk ook al. Op het oor af is het geluid van Denon wat helderder maar warmer, waar Onkyo een wat killer maar nauwkeurige weergave geeft. Ik heb geen side-by-side vergelijking gedaan en de speaker configuratie met Audyssey op de Denon werkt veel beter dan bij de Onkyo dus dat zal ook zeker te maken hebben met het naar mij idee iets beter geluid. Bottom-line, prima geluid, maar dat mag je verwachten van deze prijsklasse en daar zijn eigenlijk geen slechte versterkers meer.

Puntje van aandacht: in mijn Nederlandstalige menu kan ik niet alle opties doorlopen, het is niet dat bepaalde opties 'uitgegrijsd' zijn maar ik kan gewoon niet verder omlaag in het menu terwijl er wel nog opties zijn. Ik ga er van uit dat dit nog een bug is.

Al met al was ik maar 40 minuten kwijt van uitpakken, aansluiten tot comfortabel luisteren. Dat valt mij heel erg positief mee. Gezien tijd ook geld is en gebruiksgemak ook belangrijk is, krijgt hij daar van mij 10/10 punten.

Afstandsbediening is van plastic, voelt niet heel degelijk aan en heeft ook veel kleine knopjes. Dat is wel echt een minpunt en hier had ik meer van verwacht. (kijk eens naar wat Philips of LG met hun afstandsbedieningen doen, 5 knoppen waar je alles mee kan!)

Uiterlijk: hij is zwart....meer kan ik er niet over zeggen. Hij is niet bijzonder mooi, maar dat zijn de meeste versterkers in deze klasse niet.

Totaal 8.5/10 erg prima geluid, maar niets revolutionairs ten op zichte van de eerste feature/connected versterkers sinds 2010.