Sony STR-DH130

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony STR-DH130 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

dimae 23-02-2015
Geschreven voor: Sony STR-DH130

Deze versterker gekocht ter vervanging van mijn sony str-de598. Bij sony gebleven dus: voldoende tevreden over de betrouwbaarheid en geluidskwaliteit over de afgelopen 10 jaar, en deze keer bewust niet gekozen voor één of andere dolby variant, maar puur voor de oeroude klassieke stereo-versterker zonder ingewikkelde toestanden of configuratie-mogelijkheden, die je meestal toch niet gebruikt.

De versterker oogt mooi en degelijk, en mijn keuze deze keer voor de zwarte uitvoering ipv de zilvervariant zorgt net voor dat beetje meer cachet.

De versterker zelf heeft opvallend weinig aansluitmogelijkheden (geen hdmi - geen optische aansluiting, etc...) en ontbreekt ook elke vorm van netwerkconnectiviteit of streaming-mogelijkheid (dlna, bluetooth, ethernet, wifi, ...), maar dat weet je al bij aankoop. Echter, het gebrek aan high-tech-snufjes komt dan wel ten goede aan degelijke geluidskwaliteit en lage aanschafprijs.

Zonder moeite sturen ze mijn zwaardere luidsprekers aan (zowel 2 X B&W CDM9NT) alsook mijn KEF Q7, en ik merk inderdaad meer frisheid/helderheid tgo mijn ouder model.

Het grootste ongemak echter blijft de aansluiting zelf van (in mijn geval) de 4 stuks 2,5 mm² kabels die ik gebruik: de aansluitingen zijn duidelijk maar berekend op 1,5 mm², liggen dicht tegen elkaar en het is dus wel even prutsen om alle onderlinge kabelcontact te vermijden.

De ingebouwde tuner doet zijn werk, beschikt over 2 x 30 voorkeuzezenders, maar het vastleggen in memory hiervan is minder intuïtief dan bij mijn vorig toestel.

Het toestel zelf laat zich gemakkelijk bedienen (soms heb ik het gevoel dat ik een "senioren-versterker" heb aangekocht), de afstandsbediening reageert gevat, en kan ook gebruikt worden bij ander sony-toestellen (tv, ...).

Kortom, een eenvoudig onderschatte basisversterker, die qua geluidskwaliteit gerust naast andere (veel)duurdere merken mag staan, maar aangezien geluidskwaliteit afhankelijk blijft van de kwaliteit van je luidsprekers zelf, dien je in laatstgenoemde steeds voldoende te investeren.