Garmin zumo 210 CE

Garmin Edge 520

2,9

Robhoek 20-08-2012 Product kwartaal in bezit

3,3
Ik ben de "gelukkige" eigenaar van een Zumo 210. Deze is praktisch identiek aan de 220. Ik rijd er nu 3 maanden met rond en kan redelijk gefundeerd zeggen dat de navigatie ronduit belabberd werkt. Ik vergelijk het dan met Tom Tom die ik gebruik in de auto. De Zumo is traag met herberekenen en geeft je vaak onduidelijke instructies. Ik heb hier o.a mee in Parijs gereden en je kan gewoon beter op de borden letten. Als het aan de Zumo lag, dan reed ik er nu nog rondjes.

Is er dan niets positiefs te zeggen over de Zumo ? Jawel, hij wordt heel compleet geleverd met standaard een oplaadkabel voor de motoraccu en daarmee is dit model ook voordeliger dan Tom Tom. (alhoewel er recent een actie is geweest met de TT waar deze tijdelijk gratis bij geleverd werd)
Tevens kan je kaarten van je pc (en andersom) downloaden naar je Zumo, iets wat bij TT niet kan. Je moet dan wel veel geduld hebben om de bijbehorende software te doorgronden.

Het belangrijkste is toch de navigatie zelf en die doet fors onder voor de Tom Tom variant.

Robhoek 20-06-2012 Product paar weken in bezit

2,6
Voor iedereen die bekend is met Tom Tom is dit een forse stap terug in de tijd. De zumo 210 heeft als enige 2 voordelen t.o.v. Tom Tom dat je op je pc routes kan samenstellen en vervolgens op je navigatie kunt zetten en dat de Zumo 210 als compleet pakket geleverd wordt inclusief een actieve laadkabel om op je motoraccu aan te sluiten. Dat is een voordeel van ong. 130 euro t.o.v. Tom Tom waar dat niet bijzit.

De nadelen zijn in mijn optiek groter. Kaarten zijn niet up to date (ook na het downloaden van de laatste kaarten stuurt de Zumo mij doodleuk van een brug af die er toch al voor WO II gebouwd is) De geluidskwaliteit is zeer matig dus ook slecht (zacht) geluid onder je helm met een bluetooth headset. Grafisch ziet het er net zo uit als mijn eerste navigatiesysteem van 15 jaar geleden. De mogelijkheden van de software zijn niet beperkt, nee die zijn er gewoon niet. (of je moet het heel belangrijk vinden om een rekenmachine en wereldklok op je navigatiesysteem te hebben)

last but not least: Herberekeningen duren zeer lang en het gebeurt regelmatig dat de navigatie er volledig naast zit. Ik zie er niet echt naar uit om hiermee in een onbekende stad te rijden, je kan hem dan beter uit zetten en ouderwets op de verkeersborden letten.

Verwacht overigens ook geen hulp van Garmin zelf. De zumo 210 is toch al bijna 2 jaar op de markt, maar op garmin.nl is deze onbekend. Voor technische vragen kan je mailen naar de US, maar ik heb nog geen reactie mogen ontvangen.

Laat je niet verleiden (zoals ik) om wat voordeliger uit te zijn met de Zumo. Het is in praktisch alle gevallen een zwaar inferieur produkt t.o.v. Tom Tom.