TomTom GO 5100 World - Reviews

Tmc

8,1

huib34 11-09-2016 Product half jaar of langer in bezit

up to date

Ik ging met een paar vrienden naar Giethoorn maar er was een weg afgesloten vanwege werkzaamheden , vrienden met een normale Tom Tom stonden bij de afgesloten weg , gelukkig had ik nieuwe Tom Tom die dat al van tevoren zag.

Met vakantie door Duitsland , Oostenrijk , Italie en Frankrijk met de tent, de Tom Tom had de nieuwste wegen terwijl de Mio zonder update de weg soms kwijt was.
Ook wegwerkzaamheden en opstoppingen en tankstations worden van tevoren rechts in het scherm aangegeven met de afstand inclusief de flitspalen, erg handig.

Hij is goed aan de prijs maar geeft voor mij een zodanige waarde dat dat zeker waart is

Pluspunten

• flitspaal melding
  • gratis update kaart

Minpunten

• trage opstart

Lef 06-09-2016 Product paar weken in bezit

Realtime info, functionaliteit matig

Omdat mijn vorige navigatiesysteem, de Becker 7928 eigenlijk gedateerd was, ben ik maar eens gaan zoeken naar iets nieuws en tenslotte uitgekomen op deze TomTom 5100. Belangrijkste reden om voor de TomTom te gaan was voor mij de ingebouwde sim kaart met realtime connectie met TomTom voor actuele reisinformatie (je hebt daarvoor geen afzonderlijk mobieltje nodig) en de gratis lifetime kaartupdates.

Eerste indruk bij het uitpakken; het apparaat ziet er gelikt uit, heel degelijk, niet te licht en een mooie vormgeving. Veel pluspunten, zoals de routelijn naast je navigatie. Verder is de reactietijd snel genoeg. Invoer adresgegevens prima. Ook de bevestiging aan het raam, zeker een verbetering ten opzichte van mijn oude toestel.

Maar er zijn ook mindere punten. Allereerst het glanzende scherm. Dat is vrij hinderlijk bij invallend zonlicht. Waarom geen matscherm denk je dan. Ook mis je een hardwarematige schakelaar om het geluid mee te regelen. Als je het volume wilt aanpassen moet je het menu in.

Verder is het irritant dat als je de stekker uit de 12V connector van de auto haalt om de TomTom los te koppelen, hij ineens met de opmerking komt dat het apparaat uitgeschakeld gaat worden. Je hebt tien seconden bedenktijd om te annuleren. Alsof iemand voor jou zit te bedenken dat je het apparaat uit zou willen doen op het moment dat je die stekker loskoppelt. Heel onlogisch.

Verder is het vervelend dat als je de bestemming hebt bereikt, hij meteen in de kaartweergave gaat en je meteen uit de 3d weergave bent. Mijn ervaring is dat je, ook al heb je de bestemming bereikt, niet altijd meteen op de plaats van bestemming kunt zijn, ook al ben je daar al aanbeland. Soms ben je gedwongen om door te rijden. Dan is het handig om nog even in de navigatiemodus te blijven.

Belangrijkste is natuurlijk de navigatie. Toch eens kijken hoe de TomTom zich zou verhouden tot de oude Becker. Dit heb ik uitgetest tijdens een rit vanuit het hoge noorden naar Amsterdan. Hierin viel de TomTom enigszins tegen. De TomTom ziet er leuker uit, maar de detaillering van de kaarten op de Becker is beter, duidelijker en het geheel werkt intuìtiever. Als je een afslag nadert met bijvoorbeeld meerdere rijstroken, dan heb je op de Becker ook eerder een overzicht van hoe de situtie er uit zal zien. TomTom is soms vrij laat in het aangeven daarvan. Dat kan veroorzaken dat je door drukte op de weg niet meer in de juiste rijbaan zal kunnen uitkomen en je om zal moeten rijden omdat je verkeerd zit. Ook mis je op de snelweg bij rijstrook advies de mooie blauwe verkeersborden in je navigatie, zodat je duidelijk kunt zien hoe je moet gaan rijden. TomTom geeft dan met knipperende pijlen aan welke rijstrook je moet hebben met één plaatsnaam daarboven. Bij Becker is dat veel duidelijker.

Zelf ben ik dan ook iets minder tevreden over dit apparaat. De kracht van deze TomTom ligt met name in de realtime info met de ingebouwde sim kaart. Voor het overige scoort het wat functionlaiteit betreft een matige voldoende.

Pluspunten

• Realtime info
  • Vormgeving
  • Duurzaamheid

Minpunten

• Navigatie
  • Glanzend scherm
  • Geen geluidschakelaar
  • Niet intuitief

tangasierra 08-08-2016 Product paar weken in bezit

fijne tomtom

deze tomtom gekocht omdat me vorige tomtom one xl de weg soms niet goed kon vinden en stuurde me nog als eens verkeer maar ja die was al meer als 8 jaar oud de nieuwe tomtom gekocht bij de ING met rentepunten
1 geluids kwaliteit is prima goed hard en duidelijke stemmen
2 Beeld is ook prima veel scherper en vooral de rijbaan aanduiding is erg handig bij de one xl pakte ik nog wel eens de verkeerde afslag.
3 mogelijk heden zij ook rijkelijk aanwezig en je kan van alles in stellen.
4 ook makkelijk in gebruik
5 vormgeving is ook okee en bij het ING pakket zit er meer bij als uit de winkel
6 duurzaamheid als ik uitga van de vorige tomtom zal dat ook wel goed zitten.
erg blij met deze nieuwe tomtom en aan te bevelen

eaz 25-10-2015 Product paar dagen in bezit

Vergeleken bij mijn voorgaande 950, toch weer een enorme vooruitgang in zowel bedieningsgemak, snelheid, functies en installatie. Zeer tevreden over de duidelijkheid van de interface, de link van verkeersinformatie en wegopbrekingen en de levenslange update van kaarten. Al met al weer een echte tomtom, een product waar we in Nederland trots op mogen zijn.

Sefheemels 06-08-2015 Product paar weken in bezit

Zoekfunctie is erg traag, apparaat loopt vast, raakt in de war als je de route veranderd: stuurt je dan doodlopende weg in bijv. Houdt geen rekening met 'zona traffico limitado'. Wie google maps gewend is zal dit een grotevteleurstelling vinden: het apparaat is zijn geld niet waard. Waarom de software omgegooid moest is mij niet duidelijk: veel functies en mogrlijkheden zijn verdwenen; routes maken met mydrive is niet echt handig. Je kunt zoeken naar benzinestation, masr waarom dan niet gelijk prijzen erbij, en waarom allemaal gaan zoeken tussen bijv. Munchen en thuis? Ik wil nu tanken! Heb nu zelf eerder gevonden dan tomtom.