TomTom Start 50

• Slecht

Evert 04-08-2016 Product kwartaal in bezit

Wat een afgang

4,5
Na TomTom One tijd voor een groter scherm. Beter afleesbaar. Hoop je dan. Het viel meteen al op dat de bijrijder het scherm niet kon aflezen. Voor de bestuurder viel het ook niet mee. Vooral niet met zon. Instellingen gecontroleerd verbeterde niks. Contact met TomTom opgenomen. Antwoord: "het apparaat werkt zoals het hoort. Vanwege milieu eisen is er een type accu ingezet die de schermbeveiliging inschakelt als de stroombron is aangesloten. Duurdere types hebben dat niet". Hoezo? denk ik dan, gelden daar de milieu-eisen niet? Inderdaad zonder spanningsbron werd het beeld beter. Maar das niet handig. Ik stelde voor tegen bijbetaling een TomTom te kopen waar je wel veilig mee kunt rijden. Immers dat getuur op een slecht leesbare TomTom draagt niet bij aan veiliger verkeer. Dat kon niet. Ik had de TomTom 50. Bij de ANWB in de aanbieding gekocht, van €220 voor €135, achteraf al een aanwijzing dat het echt niet goed was. Ruilen bijANWB kon alleen als ik de doos nog had. Tja die zat al bij het oude papier. Alles bij elkaar vind ik de rol van TomTom en ANWB slecht. Immers beiden vestigen de aandacht op veiligheid in het verkeer. Producten als dit bereiken het tegendeel. Zou niet gemaakt en al helemaal niet verkocht moeten worden. Echt een afgang.

Robbert 22-04-2016 Product kwartaal in bezit

Waardeloos product

4,5
Ik heb een tomtom start 50, heeft hem 2 half maanden en is tijdens het rijden uitgevallen. Ik heb het geprobeerd om het weer in te schakelen. Ging helemaal niet meer aan, alles bleef op zwart. Thuis op de lader geplaats( twee uur lang), doet nog steeds niets, bleef op zwart.
Waardeloos product! kan wel weer naar de afval.

jafrako 18-04-2015 Product paar weken in bezit

6,5
De afloop van het dure kaartabbonnement van m'n TomTom Home 3rd edition was de gelegenheid een nieuwe met eeuwige kaartupdates aan te schaffen.
Het uitpakken was teleurstellend. Op het lichte plastic doosje is an sich niets aan te merken maar het voelt goedkoop aan.
De zuignap met draaiknop daarentegen werkt veel beter dan de oude.
Bij bevestiging op het dashboard komt de TomTom op z'n kop te staan maar dat moet omgedraaid kunnen worden. Behalve een uiterst summier vodje papier met Quickstart erop zat er geen handleiding bij en ook van internet werd ik niet wijzer. Tenslotte toch maar aan de achterzijde iets dat op een muurvast zittend iets dat op een knop leek op het risico van fatale vernieling met grof geweld ingedrukt en jawel hoor, de TomTom kwam los van z'n sokkel. An sich een fraaie constructie als die soepel zou werken. Het is gewoon een staaf met vergrendelnok die door de TomTom schuift. Gelukkig is die staaf zo hoog dat de TomTom goed blijft staan als je hem niet helemaal tot beneden schuift want dan krijg je hem er weer niet vanaf. Heel verhaal maar misschien is iemand er mee geholpen.
Er moet flink op het scherm getikt worden om iets van de Start50 gedaan te krijgen.
De rijstrooksignalering is duidelijk winst en levenslang gratis kaart updates is een heel gemak vergeleken bij m'n vorige.
Een minpuntje vind ik dat de route prominent is aangegeven maar de niet terzake zijnde zijstraten soms dunne zwarte lijntjes. Laatst herkende ik de situatie niet want links een zijstraat die ik niet op het scherm zag tot ik begreep dat dat het dunne zwarte lijntje was.
Maar m'n grootste bezwaar vind ik toch wel het bedieningsgemak. Never change a winning horse en ik begrijp dat dwangmatige veranderen om het veranderen niet. Zagen de schermen van de Home edition er ouderwets uit uit? Bij deze is de achtergrond zwart en de iconen zijn klein en zien er goedkoop. Wel eens zonder arm- of polssteun met je wijsvinger recht vooruit tijdens het rijden iets op een schermpje proberen te raken?
Nog erger is de menu opzet als zodanig. Ik zie er geen logica in en het vereist een studie om functies te vinden. Natuurlijk, na een paar weken weet je het wel maar het had zoveel beter gekund.
Het is een beetje dubbel. Het is in een aantal opzichten een vooruitgang maar die sokkel en het menu is een bittere tegenvaller. Als ik kijk naar de snelheid waarmee de dingen in de digitale wereld vernieuwen dan had ik een veel beter apparaat verwacht na zes a zeven jaar.