COWON Z2 16GB 16 GB

zwart
Speler
MP3
Sony Walkman NW-A25HN 16 GB

Beoordeling op basis van 1 review

medervee 09-01-2014 Product kwartaal in bezit

Ik heb de Z2 nu een paar maanden in bezit en kan er inmiddels eea over zeggen:
-Bouwkwaliteit is uitstekend. Prettige materiaal (niet te glad en robuust) alleen klepje voor oplader, etc (dat tevens standaard is om hem schuin neer te zetten voelt fragiel aan maar lijkt ook wel stevig).
-Scherm is heel goed qua scherpte en kleur. Aleen resolutie viel mij wat tegen maar is prima te doen (ik kijk vooral concerten).
-Batterijduur is prima
Reageert snel, ook opstarten grotere filmbestanden gaat snel
Speelt veel formaten af (tot nu toe alles wat ik heb)
Besturingssysteem is wat gedateerd maar voldoet prima. Overigens gebruik ik alle smartphone mogelijkheden niet want ik heb hem puur voor de muziek
Ik had wat problemen met het herkennen van mijn 32Gb sd-kaart. Hij gaf vaak de melding dat deze beschadigd zou zijn. Nu gebruik ik de goedkoopste Sandisk en die melding is nooit meer voorgekomen en werkt perfect.
Bijgeleverde koptelefoon is bovengemiddeld maar gebruik zelf een Beyerdynamic erbij
Bovenstaande punten zijn voor mij geen reden om specifiek deze speler aan te raden maar, zoals al vaker genoemd bij dit merk, de audio kwaliteit is echt een uitzonderlijke ervaring. Bij het afspelen van muziek kun je de zeer geavanceerde toonregeling instellen en die instellingen gelden ook bij video.
Omdat het mij puur gaat om de geluidskwaliteit had ik een paar jaar geleden een Sony gekocht die destijds qua geluid al met kop en schouders boven bv de ipods uitstak…maar deze Cowon is echt nog weer van een heel ander niveau. Enorm veel detail in de muziek en opvallend ruimtelijk. Het is echt net alsof je midden op het podium staat. Je hoort alles: aanslagmoment van snaren, drumstok op vel, etc. Hierdoor is het wel vervelender om muziek te luisteren die van slechte opnamekwaliteit is.
Ik heb behoorlijk geïnvesteerd in een hifi-installatie thuis maar in de praktijk gebruik ik deze Cowon het meeste en ben eigenlijk iedere dag weer verbaasd over dat het mogelijk is zulk mooi geluid te produceren. Ik zou hem ook meteen weer kopen als hij stuk zou gaan… en ik hoop dat Cowon in de toekomst nog met een variant komt met een scherm met wat hogere resolutie (zonder dat de accu minder lang meegaat).

Als je het je om de geluidskwaliteit gaat is Cowon tot nu toe het enige merk dat je zou moeten overwegen (op een paar hele dure exotische audiofiele spelers na misschien die ik niet ken...maar vast geen toonregeling hebben en daardoor voor mij geen optie zijn).