LG 27GP850-B

• Test panel 8,6 jul 2021

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 17 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de LG 27GP850-B op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

p*******@b************** 29-11-2021

Kieskeurig Testpanel - Unfiltered Opinion

Geschreven voor: LG 27GP850-B

De LG UltraGear 27GP850-B is de gaming monitor bij uitstek.
Hij slaat een mooie balans tussen prijs, bouwkwaliteit, functies, ...

Resolutie: 2560x1440, op 27 inch een mooie sweetspot tussen pixeldensity en performance.

HDR: Niet om over naar huis te schrijven, met HDR400 zit hij bij de slechtste van de klas wanneer het op peak brightness aankomt. Ik kon deze vergelijken met mijn eigen gaming monitor (zonder HDR) en het verschil tussen de twee was qua brightness bijna niet merkbaar.

Refresh Rate: 180Hz. Komende van mijn 165Hz paneel merkte ik in games geen enkel verschil. In mijn ogen is alles boven 144Hz pure marketing en niet voelbaar in games. Ik merkte wel een miniem verschil tussen de twee wanneer ik op mijn Desktop snel met de muis bewoog. Maar daarvoor koop je natuurlijk geen snel paneel.

G-Sync: Voor zij die nog nooit een G-Sync of Variable Refresh Rate paneel gehad hebben, een absolute MUST! Gedaan met screen tearing. Een gaming ervaring zonder afleidende artefacten. Top gewoon!

Nano IPS: LG's versie van de IPS technologie, zeker niet slecht in alledaags gebruik. Voor kleuraccuraat werk heb je met deze verbeterde versie van IPS een beter paneel in handen dan concurrerende merken. Voor de professional die na de uren hier en daar een game speelt is deze monitor dus zeker een aanrader.

Gebruiksgemak: Handige stand die in hoogte verstelbaar is. VESA mount op de achterkant van het paneel om deze eventueel op een 3rd party mount te bevestigen. Handig OSD te bedienen met joystick. Stroomkabel is aan de korte kant,zorg dus dat je een stopcontact in de buurt hebt.

Design: Het toestel is voorzien van de nodige "agressievere" design queues. Zoals ook wel te verwachten valt. Maar gelukkig zitten deze op de achterkant van het paneel. Indien je hier geen fan van bent hoef je er dus ook gelukkig niet heel de dag op te kijken. De stand zelf is ook redelijk "gamery" maar is daarin zeker niet de worst offender. De monitor zou gelukkig in geen enkel interieur misstaan.

Long story short: Een toptoestel met een geweldige prijs/kwaliteit verhouding. Competitief geprijsd aan MSRP. Indien er nog een promotie op is, zo goed als niet te kloppen!

Pluspunten

• G-Sync
  • 180Hz
  • OSD
  • Nano IPS

Minpunten

• HDR niet geweldig

dennis 29-11-2021

review lg gp850 monitor

Voorwoord:

Dankzij kieskeurig testpanel heb ik deze monitor even mogen testen. Vermits het misschien interessant kan zijn voor toekomstige kopers of gewoon om te vergelijken wou ik hier een review schrijven. Ik ben in het bezit van een gewone windows pc en een ps5 die ik beide heb aangesloten.

Uitpakken en installeren:

De doos maakt je direkt duidelijk dat het gaat om een gaming monitor. Donker met felle kleuren met een soort van robot erop die zo in een game zou kunnen. Op de zijkant staan netjes alle specs. die ik later in deze review nog uitleg. Bij het openen van de doos zien we direkt de 2 delige voet, kabels zoals hdmi,dvi en de gebruikelijke boekjes en cd rom verhuld in piepschuim. Als we dan het eerste deel piepschuim eruit halen komen we bij het scherm zelf welk ook nog in een beschermend hulsel zit. Netjes allemaal. Als we dan de monitor gaan monteren valt het op dat alles zeer stevig is en supermakkelijk in elkaar past. Ook heb je niks nodig van gereedschap. Onderste deel van de voet draai je gewoon met 2 boutjes makkelijk vast met de hand. Daarna klik je het scherm gewoon in de voet. Bij het plaatsen op mijn bureau kom ik hier dan wel tot mijn eerste minpuntje: voet is vrij groot waardoor scherm verder van muur komt te staan.dus als je smalle bureau hebt is dit wel een aandachtspuntje. Achteraan aansluitingen genoeg zoals 2 hdmi (jammer genoeg beide 2.0), 1 displayport, 3 usb en hoofdtelefoon uitgang. De monitor kan zelf pivot, is kantelbaar en in hoogte verstelbaar. Hier komt voor mij het 2 de minpuntje: scherm kan niet heel laag. Scherm is ook vesa compatibel(100x100mm)

beeldkwaliteit en specs. :

Om te beginnen heb ik een test gedaan op pixeldefecten. Verschillende kleuren laten weergeven maar niks gevonden.
mijn volgende test was de zogenaamde ufo test i.v.m. de reactietijd van het scherm. Je kan in het menu 4 instellingen gebruiken, off, normal, fast, faster. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar fast, dan zag de ufo er het scherpst uit. bij faster zag ik duidelijk een vorm van ghosting.
Enkele specs overlopen:

180hz(o/c) : deze is alleen voor pc als je videokaart deze ondersteunt en je in instellingen overclockt. (Ook alleen over displayport 1.4). Maar kan evengoed 120 hz weergeven voor ps5(wel met een verlaagde resolutie van 1080p of full hd)
120 hz ten opzichte van de standaard 60 hz is wel een wereld van verschil, alles gaat veel vloeiender.

1ms gtg : deze zou bereikt worden wanneer je fastest selecteert in je menu dus in theorie kan het maar je krijgt er wel een soort van ghosting van. maar fast is meer dan snel genoeg.

2560x1440 : dit is de max. resolutie, komt overeen met 2k

nano ips : lg's eigen nanocell versie van ips. staat bekend voor de goede kijkhoek en mooie kleuren maar dit gaat dan meestal wel ten koste van contrast(1000:1) en zwartwaarde. vooral de zogenaamde ips glow heb ik ook wel gemerkt bij donkere beelden. maar al bij al prachtig beeld welk je ook kan instellen in het menu. Daar vind je namelijk een aantal voorgeprogrammeerde instellingen o.a. gaming, fps,... voor ieder wat wils.

Nvidia g-sync-compatibel en amd freesync premium : Als je grafische kaart dit ondersteunt gaat je monitor minder haperen, dus ook een vloeiendere spelervaring.

Uiterlijk :

Smaken verschillen natuurlijk maar ik vind het er mooi en vooral ook degelijk uit zien, met rode accenten in de voet en de dunne bezels. De look is zeker op en top gaming.

Gebruiksgemak :

je komt in het menu terecht met een soort van joystick. Deze is onderaan het scherm in het midden geplaatst. Van hieruit kan je alle mogelijk instellingen op een overzichtelijke manier wijzigen, dient trouwens ook om het scherm op en af te zetten.

Hdr weergave :

Dit is een leuke extra om deze functie te leren kennen en geeft zeker een meerwaarde bij sommige games die het deftig ondersteunen. Jammer genoeg is de helderheid te laag om hier in uit te blinken. Maar als je dit wil zit je ook in een andere prijsklasse.

Conclusie :

pc : Na pixeltest en ufotest en het bekijken van netflix en youtube kan ik niet meer zeggen dan dat dit een prachtig scherm prijs kwaliteit is. Zeker als je een pc gamer bent die kan gamen aan 1440p met hoge verversingsnelheid.

ps5: Prachtig scherm maar 180hz heb je niet nodig want ps5 gaat maar tot 120hz. en jammer genoeg gaat de resolutie dan ook naar 1080p. dus denk dat daar zelfs van zelfde merk nog iets goedkopere oplossingen voor zijn. wel downscaled deze monitor netjes 4k naar 1440p wel dan bij 60hz. Dus het is een beetje de keuze dus tussen resolutie of prestatie. Wil je beide zit je dan ook weer in andere prijsklasse. de nieuwe xbox doet wel aan 1440p en 120 hz denk ik maar deze heb ik niet dus ook niet kunnen testen. misschien in toekomstige updates dat sony deze wel ondersteunt.

pluspunten :

+prachtige kleuren
+snelheid
+instellingen
+prijs-kwaliteit
+bouwkwaliteit

minpunten :

-grote voet
-scherm had lager verstelbaar mogen zijn
-ips glow

keanan cneut 29-11-2021

heel goede monitor, super snel

Geschreven voor: LG 27GP850-B

ik vind deze monitor een heel goede monitor, 180 hz is zon grote upgrade tegenover mijn oude 60 hz monitor. Deze monitor is heel snel en ik zien zo een grote vooruitgang in fortnite. hij was ook heel gemakkelijk in elkaar te zetten met een simple click systeem. ik was al aan het zoeken naar een nieuwe monitor en dus het enige nadeel wat ik van deze monitor vind is dat hij nogal duur is tegenover andere monitors, ik kan een andere monitor dat 240 hz is tegen ongeveer dezelfde prijs,

Pluspunten

• 180 hz
  • nvidia gsync

Minpunten

• prijs

Stijn VD 27-11-2021

Goede monitor voor gamers en IT-studenten

Reactietijd, verversingsnelheid, G-sync & FreeSync:
Het gebruik van een 165Hz scherm verbaast mij eigenlijk een beetje. Mijn eigen monitor is er één van 60Hz en ik ben zeer tevreden met het grote verschil dat te merken is tijdens het spelen van games zoals Rainbow Six Siege. Als ik dit combineerde met de 1ms Motion Blur Reduction, die je kan aanzetten in de instellingen van de monitor, heb ik geen schokkende beelden meer gehad.
Enkele opmerkingen:
- Om 165Hz te kunnen gebruiken, moet je wel gebruik maken van de DisplayPort, aangezien je met HDMI maar tot 144Hz kan.
- Bij het aanschakelen van de 1ms Motion Blur Reduction kan je geen Adaptive-Sync aanzetten (om FreeSync of G-Sync te gebruiken). Evenmin kan je gebruiken maken van de overclocking om naar 180Hz te gaan. Je moet dus kiezen tussen 1ms Motion Blur Reduction of Adaptive-Sync & mogelijkheid tot 180hz.

Beeldkwaliteit, HDR & nano IPS:
Bij mij was dit een upgrade van 1920 x 1080 pixels naar 2560 x 1440 pixels. Het verschil was duidelijk te merken. Dit was een groot pluspunt wanneer ik aan het coderen was. Hierbij had ik een beter overzicht van al de code. Meerdere applicaties op dit scherm tonen is zeker ook geen probleem meer. Alles is dan nog steeds duidelijk en groot genoeg.
Tijdens het kijken van bepaalde films is het verschil duidelijk te merken, waardoor de HDR toch iets extra geeft aan deze films. Dit komt deels door de nano IPS technologie die LG gekozen heeft waardoor de kleuren er echt wel door komen.

Gebruiksgemak & design:
De monitor en zijn onderdelen waren mooi verpakt in de doos. Het installeren van de monitor ging heel snel. Er zit ook nog een handleiding bij met instructies en foto’s om het je gemakkelijk te maken. Een goede eigenschap van deze monitor vind ik dat deze in de hoogte verstelbaar is. Zo kan ik deze boven mijn laptop laten verschijnen.
Persoonlijk vind ik het design dat LG gekozen heeft zeer mooi. De knop om het scherm aan te zetten zit verborgen aan de onderkant waardoor deze niet zichtbaar is aan de voorkant. Met deze knop kan je ook je instellingen wijzigen of switchen tussen je verschillende aansluitingen (HDMI1, HDMI2 of DisplayPort).

Pluspunten

• Reactietijd
  • Verversingsnelheid
  • 1ms Motion Blur Reduction
  • HDR
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• FreeSync/G-sync of 1ms Motion Blur Reduction
  • Korte stroomkabel
  • Grote beeldschermvoet

d**************@g******** 26-11-2021

top QHD monitor

Geschreven voor: LG 27GP850-B

Heb dit scherm mogen testen voor een weekje

Uit de doos is het scherm zo opgezet paar minuutjes geen gereedschap nodig ,alle kabels zijn ook aanwezig ,kabels zijn wel wat aan de korte kant vind ik persoonlijk.

Als fps gamer deze getest op bf ,cod en far cry 6 kleuren zijn echt prachtig en komen goed tot hun recht door de nano ips , mooi vloeiend beeld met de 1ms en de 165/180hz voor de 180hz moet je wel effe onscreen downloaden en adaptive sync op uitgebreid zetten .Ook de nieuwe forza 5 er op getest mooie kleuren en vloeiend beeld .

In het osd menu kan je ook gamer profielen kiezen naar wens .Ook is er een ingebouwde crosshair aanwezig .
G-sync en freesync zijn ook aanwezig.
HDR weergave is maar matig en heb deze ook afgezet
Aansluiting zijn er ook genoeg displayport,2xhdmi,usb ,kabels kan je achteraan wat wegwerken.
Scherm staat ok stevig op de bureau, minpunt vindt ik wel de te grote voet.
Scherm kan ook in de hoogte geregeld worden.

Pluspunten

• 1ms
  • nano ips
  • 165hz
  • prijs kwaliteit
  • mooie kleuren

Minpunten

• korte kabels
  • grote voet

Kevin.M 25-11-2021

Mooie gamemonitor die doet wat hij belooft

Geschreven voor: LG 27GP850-B

Ik kreeg de kans via review.nl om 2 weken de gaming monitor LG 27GL850 te testen. Aangezien ik net de nieuwe playstation 5 in mijn bezit had, leek mij dit het gepaste moment.
Toen de tranporteur aan de deur stond was ik aangenaam verrast! Het scherm was netjes en stevig verpakt in een aantrekkelijke doos, met kleuren en tekeningen die al tot de verbeelding spraken.
Dus ik ging onmiddellijk aan de slag met uitpakken en installeren.
Dit was vrij eenvoudig, geen ingewikkelde procedures of hulpstukken. Makkelijk door 1 persoon op te stellen zonder enige kennis. Hij bestaat uit 3 delen die makkelijk in mekaar te plaatsen zijn.
Het leuke is dat men het scherm in hoogte kan verstellen, kan kantelen en roteren.
Het is een mooi en helder scherm dat ook in fel verlichtte ruimtes helder is.
Hij staat ook zeer stevig, zonder valgevaar tijdens een heftig gevechtsspelletje of racing game.
Tijdens het gebruik merk je dat dit een prachtige nano-IPS monitor is met een hoge responstijd en verversingsgraad is. Hij ondersteund zowel G-sync als Free-sync. Stijlvol, voorzien van alle benodigde specificaties om heerlijk te gamen.
Ik was heel verrast van de kleuren, mooie en rijke kleuren, aangenaam voor je ogen. Echt een hoog
HDR bereik wat je hier niet zou verwachten
Het is een echte must have voor gamers! Elke spelconsole of pc verdient dit scherm.
Alle gamers die bv. houden van Call of duty zullen dit met mij eens zijn.
Ook kan je makkelijk switchen tussen HDMI en DisplayPort, dus handig als je een pc en een spelconsole hebt en niet telkens alle kabels wil verwisselen.
Ook de talrijke opties voor gamen zijn uniek.
Wisselen tussen de profielen is een makkie.
Dankzij de hoge verversingsgraad zien games en video’s er nog beter, nog vloeiender uit.
De kijkhoek is ook een pluspunt dank zij het gebruikte IPS systeem.
Deze pluspunten had ik niet allemaal verwacht dus ik heb genoten van deze test.
Het enige nadeel dat ik er aan ondervond is, is het ontbreken van ingebouwde speakers, maar hiervoor bestaan er uiteraard simpele oplossingen of het kan als hint naar de fabrikant.
Audio uitgang voor hoofdtelefoon of speakers is reeds aanwezig. Dus laat dit geen reden zijn het toestel niet in huis te halen.

Pluspunten

• Hoge responstijd
  • Mooie kleuren

Minpunten

• Geen ingebouwde speakers

Smoothly 24-11-2021

Goede 1440 P monitor voor gaming en office gebruik

Geschreven voor: LG 27GP850-B

De LG 27GP850-B is een goede monitor voor gaming en office gebruik.

Reactiesnelheid:
De monitor heeft een uitstekende reactiesnelheid, sneller dan de meeste 144Hz-monitoren die ik al gebruikt heb. Het heeft ook een uitstekende lage invoervertraging voor een responsieve game-ervaring. Onscherpe objecten bij snel bewegende beelden heb ik bijna of niet kunnen ervaren.

Verversingssnelheid:
Dit scherm is 144 HZ wat hoog is vermits de games tegenwoordig maximum 120HZ vragen.
Voor console gebruik is dit scherm uitstekend omdat deze maar gebruik maken van maximum 60 HZ.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit is van hoog niveau. Sommige kleuren zijn wel iets anders dan je zou verwachten bij sommige beelden.
De HDR functie die het scherm bied is dan wel weer top en geeft een goede extra beeldkwaliteit bij het gamen.

Nano IPS:
Het IPS paneel heeft brede kijkhoeken wat heel handig is maar naar eigen mening vind gaat de contrastverhouding hierdoor wat weg. Vooral in gedempte ruimten durft het grijs al eens snel naar het zwart vallen.

Gebruiksgemak en design.
Het installeren van de monitor ging vlot en was zonder problemen.
Het juist instellen van de kijkhoek ging bij mij vlot maar kan voor problemen zorgen als je langer moet zoeken naar je kijkhoek omdat de hoogte en kantel instellingen maar beperkt zijn.
De borders rond het scherm zijn zeer minimaal en geeft geen hinder bij een multi-monitor setup.
Er is een voorziening voor een wall-mount te gebruiken.
De monitor is niet dik wat weer een strak design geeft.
De bouwkwaliteit van deze monitor is deftig. Het beeldscherm zelf is volledig van plastiek, de voet van de monitor is uit metaal.

Pluspunten

• HDR
  • 1440P
  • Kijkhoek
  • Reactie snelheid

Minpunten

• Kleuren bij gedempte ruimte
  • Verstelbaarheid scherm