AEG AX91-404DG

• Best Reviewed 2 keer apr 2021
  • Test panel 8,9 jun 2020

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 27 reviews die zijn achtergelaten voor de AEG AX91-404DG op Kieskeurig.be.

Johnny slagboom 27-06-2020

prachtige superluchtreiniger

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

Onze dochter heeft Astma en hooi koorts en had dus al een luchtreiniger op haar kamer staan, aangezien deze stuk is gegaan en wij in de gelegenheid zijn gesteld deze AEG AX91-404DG te mogen testen zijn we deze uiteraard aangegaan.
buiten dat het een pareltje is met een superstrak design, is hij erg makkelijk te bedienen.
deze luchtreiniger is niet meer uitgegaan sinds hij in de 20m² slaapkamer is geplaatst.
mijn dochter, een 20 jarige eigenwijze kritische roodharige waar werkelijk niets te goed voor is en alles beter weet verraste me dan ook dat er weliswaar geen kritische noot werd geslaakt na de eerste nacht in haar kamer.nu een aantal weken verder te zijn krijg ik dagelijks de complimenten en bedankjes dat het apparaat in haar kamer staat.... lieverd, hij is om te testen, ... Pa ik kan niet meer zonder.... betekenend dat ik er één zal moeten aanschaffen. het apparaat doet exact waarvoor het is bedoeld, het filtert de lucht waardoor er minder medicijnen genomen hoeven te worden om de nacht door te brengen, zowel voor haar astma als voor haar hooikoorts, een diepere slaap en beter ontwakend, en constant een frisse kamer.
bij deze bevelen wij als gezin dit apparaat ten zeerste aan.

Pluspunten

• uitstekende werking
  • mooi strak design
  • eenvoudig te bedienen
  • zeer degelijke kwaliteit

Minpunten

• niet voor iedereen te betalen

Sunil D. 17-06-2020

Goede luchtreiniger met een mooi design

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

Eerste indruk na het uitpakken en installatie

Bij het uitpakken zag ik gelijk dat dit apparaat een mooi design heeft.
De luchtreiniger is pentagramvormig (vijfhoekig) met een aanraakgevoelige bedieningspaneel aan de bovenzijde. Esthetisch gezien is dit een geslaagde design.
Aan weerszijden heb je een donkerbruine lederen band om de luchtreiniger op te tillen en te verplaatsten.
Wel erop letten bij het uitpakken dat de grill aan de achterzijde losgetrokken kan worden door te trekken aan een grijs label. De filter is ingepakt in een plastic zakje. Dit moet eerst verwijderd worden en daarna kan de filter weer op 1 manier weer terug geplaatst worden. Absoluut niets forceren en weer naar achter duwen. De grijze grill wordt ook weer terug geplaatst en het klikt zich weer vast aan de magneetjes aan de linker en rechterkant.

Het apparaat kan simpel ingeschakeld worden door op de Power On button lichtjes aan te raken op het bedieningspaneel boven. Alles is aanraakgevoelig. Er is geen enkele fysieke knop te bekennen.
Het springt gelijk in de Smart Mode waarin je eigenlijk niets hoeft in te stellen. Er brandt een groene led aan de rand van het bedieningspaneel.
Elk kleur heeft een betekenis. De volgende kleuren worden weergegeven die de luchtkwaliteit weergeeft.
Groen - Zeer goed
Geel -Goed
Oranje - Slecht
Rood - Zeer matig
Paars - Slecht
Bruin - Zeer slecht

Je kunt het apparaat ook op Manual zetten door op de Mode knop te drukken. In deze stand regel je handmatig de draaisnelheid van de fan. Met de Mode knop switch je makkelijk van de Smart Stand naar de Handmatige Stand en vice versa.

Werking van de luchtreiniger

De verontreinigde lucht wordt in 360 graden rondom ingezogen via de onderste gedeelte van de luchtreiniger. Vervolgens gaat de lucht door een cilindervormige filter met 5 diverse lagen en wordt hierna door een inwendige fan weer schoon eruit geblazen aan de bovenzijde.

Bediening via de smartphone app

Een mooi feature van de luchtreiniger is dat je via een 2.4 GHz wifi verbinding het apparaat zich makkelijk laat bedienen door je smartphone. Let op, het ondersteunt geen 5.0 GHz wifi verbinding. Hiervoor download je de app AEG Electrolux Wellbeing app in de Playstore in tegenstelling tot de Vernoemde Pure A9 app vermeld in de gebruiksaanwijzing. Je dient wel een account aan te maken om de app te gebruiken.

Er moeten wel enkele stappen gevolgd worden in de app zodat je uiteindelijk de luchtreiniger kunt verbinden met je smartphone en hierna moeiteloos de luchtreiniger kunt bedienen via de app.

In de eerste instantie ging het bij mij mis omdat ik ingelogd was op mijn 5.0 GHz wifi netwerk.
Ik heb toen ingelogd op mijn 2.5 GHz wifi netwerk en daarna kon ik de app gebruiken.

Tijdens de stappen voor het instellen van de app moet je de achterste gril lostrekken en dan zie je aan de onderzijde een barcode die je met de app moet inscannen met de camera. Vervolgens moet je via je smartphone contact leggen met een aparte gecreëerde wifi netwerk van de luchtreiniger. Hierna kun je de luchtreiniger bedienen met je smartphone.
Erg handig en zeker aan te bevelen!

Enkele features in de app

In de app kan je de hoeveelheid vervuiling gemeten door de luchtreiniger in microgram /m3 ook zien en er is een tijdbalk te zien.
De app geeft ook het fijnstof weer in PM1 en PM10 en de gehalte hiervan in microgram per kubieke meter.

Naast de bovengenoemde waarden geeft de app ook TVOS (Totale hoeveelheid Vluchtige Organische stoffen) in ppb (Parts Per Billion), luchtvochtigheid in procenten weer en de temperatuur in Graden Celsius.

Via de app heb ik gezien dat je de ionisator kunt inschakelen. Het apparaat geeft ionen af aan de lucht die zich vervolgens hechten aan de zuurstofmoleculen. De zuurstofmoleculen worden negatief geladen en hechten zich aan de positief geladen stofdeeltjes in de lucht. Hierdoor vallen de stofdeeltjes op de grond en kunnen dan makkelijk weggeveegd worden.
De ionisator is alleen in de app in- of uit te schakelen.

Ook een leuke optie is dat je via de app de luchtreiniger per dag een start- en eindtijd kunt instellen.
Op het bedieningspaneel kun je zien of dit actief is.

Voor sommige mensen kan de verlichting op het bedieningspaneel als hinderlijk worden ervaren in het donker. In de app kun je dit makkelijk uitschakelen.

Een andere mogelijkheid is om een kinderslot in te stellen via de app als je niet wilt dat de kinderen gaan spelen met het bedieningspaneel. Op het bedieningspaneel van de luchtreiniger kun je makkelijk aflezen of dit actief is.

In de app kan je ook aflezen wanneer de filter aan vervanging toe is. Dit wordt aflopend in procenten weergegeven van 100 % naar 0%.

Geluidsproductie

In de manuele stand op hoogste stand hoor je de reiniger wel maar ik vind dit niet hinderlijk.
Dit is in ieder geval nog stiller dan een ventilator in de hoogste stand. De hoogste stand gebruik je voornamelijk als je snel de ruimte wilt reinigen. De snelheid van de fan kan je verstellen door je vinger te halen langs een boog die werkt als een soort volume knop. Het werkt goed en reageert direct.

In de smart mode hoor je de fan nauwelijks. Het apparaat zal de snelheid van de fan automatisch regelen naargelang de vervuiling in de lucht.

Eindconclusie

Na mijn testperiode kan ik de luchtreiniger aanbevelen voor mensen die last hebben van allergieën veroorzaakt door verontreinigingen in de lucht. Ik heb zelf last van hooikoorts en heb astmatische klachten. Gedurende mijn testperiode moet ik eerlijk zeggen dat de luchtkwaliteit naar mijn menig verbeterd is. Ik nies veel minder en heb het gevoel dat de lucht schoner en frisser aanvoelt.
Uiteraard moet je de luchtreiniger in een afgesloten ruimte gebruiken zodat er geen continue toevoer is van verontreinigde lucht. De luchtreiniger kan ingezet worden in ruimtes tot maximaal 92 vierkante meter. Dit is ruim voldoende voor de gemiddelde gebruiker.

Pluspunten

• Gemakkelijke bediening
  • Eventuele bediening via de app met extra opties
  • Grote reinigingscapaciteit
  • Stil ( 17 dB tot 46 dB in de maximale stand)

Minpunten

• Kan voor senioren zwaar zijn, 8kg.
  • Geen wieltjes aan de onderzijde.

Luchtreinger Aeg 27-10-2020

te groot

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

bij de gekregen mail om te testen wilde ik dat wel eens proberen( maar ik had me iets anders voorgesteld) was dus heel blij toen ik de mail kreeg dat ik mocht testen en enkele dagen later kreeg ik mail dat het apparaat onderweg was bij de levering was ik wel verrast dat de doos zo groot was .Bij het openmaken dacht ik hoe groot is dat waar moet ik dat gaan zetten(was wel een beetje teleurgesteld) bij het opzetten van het apparaat stond het licht op groen en was dus de lucht heel goed het apparaat maakte bijna geen geluid dus dat vond ik al een pluspunt ook de lucht was wel een beetje koud dat vond ik wel een minpunt kan me niet voorstellen dit apparaat altijd in huis te hebben veel meer kan ik er niet over vertellen want het apparaat staat in de weg en heb het weggezet de kleur van de luchtreiniger vond ik wel heel mooi met dat zwart en grijs ook de bediening met de app AEG twellbeing dat kan ik niet gebruiken want weet niet hoe dat moet het verbruik van de luchtreiniger kan ik ook nergens terug vinden in het boekje en dat vind ik ook wel belangrijk hopelijk zijn jullie content met deze review

Fabian 11-06-2021

Goed vormgegeven en uitstekende luchtreiniger

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

We zijn erg blij met deze aankoop, het apparaat werkt beter dan verwacht. Sinds de aanschaf ervan slapen we beter, worden uitgerust wakker en slaapt onze 1 maand oude zoon beter door. Top product, een echte aanrader, we kunnen niet meer zonder.

Wesley 08-06-2021

Top product

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

De luchtreiniger ziet er, in tegenstelling tot vele andere merken, mooi uit en is snel en gemakkelijk klaar voor gebruik. Ik merk al een duidelijk verschil met mijn hooikoorts!

RuudvD 08-06-2021

Schone lucht

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

Degelijk apparaat en doet zijn werk. Is Stil, stijlvol en makkelijk te verplaatsen.. Hij past goed in ons interieur.

Peter 08-06-2021

Geweldig apparaat wat met je mee denkt

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

Wilde er eerst niet aan geloven maar na er een op proef te hebben gehad , al snel over gegaan om er een aan te schaffen
Werkelijk een uitkomst met al dat fijnstof en pollen
Je hoeft zelfs minder stof te vegen als je af en toe de ionisator gebruikt
Mijn echtgenote dus ook blij

Edwin 05-06-2021

Werkt perfect, mooi en stil

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

Het apparaat is stil. Zeer makkelijk te bedienen via app. Mooi overzicht in de app van de luchtkwaliteit, zowel binnen als buiten. Erg mooi design.

PHBOB 25-04-2021

Fantastisch apparaat

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

Luchtreiniger van AEg is een super apparaat.
Mooi design, makkelijk te installeren.
App is ook super eenvoudig, meet diverse stoffen in huis, geeft ook de temperatuur ien luchtvochtigheid in huis aan
Geeft een indicatie van de buitenlucht, in ons geval is dat wel 5 km verderop. Maar toch.. 😉.

• Gebruiksgemak
  • Goede app
  • Meet veel
  • Is heel erg stil

Minpunten

• Filters zijn niet goedkoop

Bloem01 23-04-2021

Prachtig design - werkt uitstekend

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

Wanneer je het product uit de verpakking haalt is het een zeer eenvoudig installatieproces. Dit kan je zowel met als zonder gebruiksaanwijzing doen! Ik heb gelijk ook de app ingesteld omdat ik hier heel makkelijk in de gaten kan houden hoe de kwaliteit van de lucht is. Heel handig om bijvoorbeeld te analyseren wanneer er vaker een vervuilde lucht is. Het apparaat is ideaal voor mensen met een allergie. Ik heb het apparaat ook getest in de slaapkamer. Hierdoor veel beter geslapen. Het apparaat is geluidsloos wat super fijn is. Hij blaast ook wat koude lucht een voordeel voor de warmere dagen. Het design is erg fijn. Het apparaat is wel wat groot en niet altijd mogelijk om de vrije omgevingsruimte aan te houden. Ik raad het apparaat dan ook echt aan. Heel subtiel veranderd het licht wanneer de ruimte geen schone lucht bevat. Vervolgens maakt het apparaat wel iets meer geluid maar nog steeds niet storend.

mark-20 13-04-2021

Chique reiniger

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

De reiniger is direct ready voor gebruik na het uit de doos halen. Je kunt ‘m direct aanzetten of via de app van AEG koppelen om zo de smart-modus te gebruiken. In deze app koppel je het apparaat aan je wifi en krijg je resultaten van de meetwaarden te zien. Hier kun je precies zien welke fijnstof er gemeten wordt en hoe de reiniger hiermee omgaat (in smart modus). Vooral bij het koken gaat de reiniger harder blazen om zo de fijnstof in de ruimte te minimaliseren. Nadat de PM2.5 waarde laag genoeg is zal hij terug gaan naar een stille standaard stand. Deze standaard stand is zeer zacht en je merkt niet dat hij aanstaat. Hij is stijlvol gemaakt en misstaat niet zomaar in de slaap of woonkamer. Het verplaatsen gaat prima door de handige leren draaglussen. Het kabel is ietwat kort dus je moet altijd even kijken of hij dicht bij een stopcontact kan staan. Klein nadeel wellicht: de app gebruikt je locatie om de fijnstof in je buurt te meten. Dit kan als vervelend worden beschouwd.

• Stilte

Minpunten

• Kort snoer
  • locatie app

RomyHG 06-04-2021

Prima luchtreiniger met een mooi design!

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

Wij hebben de luchtreiniger nu een tijdje in huis, en zijn er ontzettend tevreden over. Instellen via de app ging heel makkelijk. Het apparaat is zeer gebruiksvriendelijk. Wij hebben de luchtreiniger in meerdere ruimtes in huis getest, en in alle ruimtes doet het apparaat zijn werk. We zien en merken een verbetering in de luchtkwaliteit. Qua design past het apparaat ook prima in ons interieur. Ja, het is wat groot, maar door de strakke uitstraling en de mooie kleur is dit voor ons geen nadeel. Als ik een nadeel zou moeten bedenken is dat het feit dat er een snoer aan vast zit. De volgende editie zou wellicht beter op accu kunnen werken, zodat je het apparaat écht overal in huis kwijt kunt. Nu ben je nog afhankelijk van een stopcontact, en dien je ook nog 30cm rondom beschikbaar te hebben. Dit is voor ons geen probleem, maar als het apparaat op zich zelf staand zou zijn, zou het design nog beter uit komen en in huis echt overal te plaatsen zijn. Los van het design maakt het apparaat amper geluid, wij hebben ‘m nu in de slaapkamer staan en hebben er geen last van. De luchtkwaliteit is absoluut verbeterd, en wij zijn zeer tevreden over de luchtreiniger.

• Geluidloos

Minpunten

• Snoer

Ad 10-11-2020

Accuratesse in een fraai jasje

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

Eenvoudige bediening zeker met de app. Soms is de koppeling met de app wat moeizaam, kan afhangen van type smartfoon. Duurzaamheid is nog afwachten want pas een paar weken in bezit.
Bij detectie hogere waarden (vooral bij het koken) reageert de reiniger snel en accuraat. Ondanks grootte geen sta in de weg vooral door het mooie design is hier altijd een goede plek voor te vinden.

Tibo 22-10-2020

Krachtig maar stil

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

Voor de mensen die niet weten waar te beginnen qua installatie , hier geen problemen met dit toestel . Uit de verpakking en enkele minuten later reinigt hij de lucht al . Met de app kan je alles mooi opvolgen . Je hoeft hem ook niet te verstoppen want zijn strakke design zorgt ervoor dat hij overal past . Plus je kan hem naast de zetel zetten want hij is niet te horen . Dik pluspunt !!

• Prima resultaten

Elisaherzeel 20-10-2020

Energie opslorper

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

Ik ben dit toestel nu reeds een maand aan het testen en ik vind dit niet echt de moeite waard.
Als deze op de hoogste stand staat maakt hij toch wel veel lawaai.
De koude wind die het toestel meebrengt vind ik ook niet echt aangenaam. Spijtig dat het toestel geen warme lucht uit blaast, mits het toch al zoveel energie verbruikt.

Pluspunten

Minpunten

• Energie verbruik

DDW 14-10-2020

Doet wat het moet doen

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

Over het algemeen zeer tevreden. Bij het openen van de doos zie je al direct dat het een heel degelijk product is. Mooi van ontwerp ook. Wel groot maar stoort niet door zijn strak design. Leren handvaten zijn een leuk detail.
Installatie met de app (iOS) verliep heel vlot; alles wees zichzelf uit.
Ik kreeg wel meteen een groene lamp ( wat wijst op een goeie omgeving) en dit in elke kamer. Enkel als er net gekookt werd, kleurde het lampje rood en hoorde je het machine ook wat krachtiger blazen. Naar mijn idee was de kook geur in huis ook wat vlugger weg hierdoor.
In de app zie je ook direct welke filter je nodig hebt en waar je dit kan kopen indien deze vervangen zou moet worden.

Pluspunten

• Straks design
  • Nare kooklucht vlug weg

Minpunten

• Groot

Krisvdz 13-10-2020

Top luchtzuivering!

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

Wat een heerlijk toestel! Ik heb deze volledig alleen kunnen installeren , de doos uit, plastiek eraf en meteen in het stopcontact! De app werkte bijzonder goed, alles werd stap voor stap uitgelegd en voor ik het goed besefte was hij al aangesloten op het WiFi netwerk! Wat leuk is want nu kan ik hem zelfs canon afstand bedienen. Het licht verandert van kleur naargelang de luchtkwaliteit en op de app kan je het ook altijd aflezen, het meet ook de luchtvochtigheid en dat vind ik ook wel een pluspunt. Ik vind hem een mooi design hebben, al denken bezoekers thuis dat het een muziekbox is, snel zijn ze geïnteresseerd aan het kijken en lijkt het hun fantastisch ! Wat ook heel belangrijk is is dat je deze amper hoort, hij filtert heel stilletjes , zelfs ‘s avonds als iedereen slaapt en alles stil is hoor ik hem nog niet! Echt zalig! Ik kan hem niet meer missen !

Pluspunten

• Heel stil

DaanR 11-10-2020

Stil krachtig en staat mooi in de ruimte

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

De luchtreiniger werkt zo goed als onmiddellijk uit de doos, er is een app maar die heb je niet onmiddellijk nodig, tenzij je de ionisator wilt gebruiken of vanop afstand aanzetten. Haal de filter uit het onderste deel haal deze uit zijn plastiek terug plaatsen en klaar.
Het weinige geluid die eruit komt in een goede luchtkwaliteit kamer komt overeen met binnen zitten wanneer het regent, een gezellig geluid die niet stoort. De luchtreiniger gaat een stuk harder werken en ook meer lawaai maken maar nog steeds niet storend als er goed gekookt wordt, dan heb je eigenlijk een tweede dampkamp in huis. Wat als voordeel heeft dat je een dag later binnenkomt in de kamer en er geen kookgeurtjes hangen van de dag ervoor.
Het is ook geen object die opvalt in de ruimte, de luchtreiniger heeft een mooi design die zeker past in elke ruimte.
Momenteel staat deze in mijn slaapkamer te draaien en vooral snachts, zodat ik in de ochtend wakker wordt zonder dat de lucht in de kamer zwaar aanvoelt echt heerlijk wakker worden!

Pluspunten

• stil
  • makkelijk in gebruik

Minpunten

• beetje groot

MaureenF 09-10-2020

Zeer tevreden

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

Ik heb de luchtreiniger nu 2 weken in huis staan en merk al veel verschil! Ik merk dat ik veel minder nies in de ruimtes waar deze aanstaat en zelfs mijn honden hebben een pak minder last van de luchtwegen. 1 van mijn hondjes heeft heel veel last van zijn luchtwegen en het valt me enorm op dat dit bijna nooit meer gebeurd. Ik kan hem gemakkelijk verplaatsen van de ene naar de andere ruimte doordat hij zo licht en handig te dragen is. Zelfs de trap op is geen probleem! De app was bij mij meteen in orde (IOS) en hij is zeer gebruiksvriendelijk. De app is wel noodzakelijk als je meer wil weten over de kwaliteit van de lucht en hem zo wil bedienen. 's Nachts in de slaapkamer is het niet hinderlijk, er zijn geen grote lichten die storen en hij is enorm stil. Bij het koken in de keuken neem ik hem mee en dan vliegt hij meteen in gang. Hij gaat naar rood maar is snel weer groen. Je merkt ook echt dat de kookgeuren verdewenen zijn in huis, zelfs de frietjesgeur! Daar was ik van onder de indruk. Zo was ik zeker dat hij ook degelijk werkt. Wij zijn erg tevreden!

Pluspunten

• Makkelijk draagbaar
  • Werkt hoe het moet

John 24-09-2020

Schone lucht en mooi design

Geschreven voor: AEG AX91-404DG

Het apparaat is bijzonder stil en ziet er mooi uit. Dat is belangrijk, want hij is ook qua formaat niet over het hoofd te zien. Makkelijk te bedienen en in te stellen. Superduidelijk overzicht van het verloop in de luchtkwaliteit via de app. Al met al een top product!