Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM - Reviews

Filtermaat
72 mm

8,1

BramS 20-01-2015 Product half jaar in bezit

Naast de Sigma 18-250 heb ik ook deze Sigma 17-70 Macro OS HSM. Wat is dit een toplens voor het geld dat ik er voor betaald heb. Scherpte op alle brandpuntafstanden prima in orde. Fijne, stille en snelle autofocus en een goed werkende OS. De stabilisator die ingebouwd is in mijn camera (Pentax K5) gebruik ik niet omdat de OS van de lens iets beter werkt. Deze lens staat zo'n beetje standaard op mijn camera en en heb er al duizenden opnamen mee gemaakt. Mijn exemplaar zoomt erg licht en loopt echt als een zonnetje. Tja, wellicht een beetje veel vertekening op 17mm, maar dat is met bijvoorbeeld Lightroom, Aftershot of het gratis RawTherapee prima te herstellen.

Peetr 20-06-2013 Product jaar of meer in bezit

5,8
Wat een miskoop. Ik heb dit objectief anderhalf jaar geleden gekocht en was er toen heel blij mee. Gaandeweg de tijd ging dit objectief steeds slechter presteren. De foto's zijn beduidend minder scherp aan het worden en de autofocus krijgt zelfs moeite om zoiets als een boom scherp te krijgen. Ik gebruik dit objectief op mijn Nikon D90 maar ook een Nikon D80 doen deze problemen zich voor.
Inmiddels laat dit objectief mijn camera volledig vastlopen en krijg ik mijn camera weer aan de gang als ik het objectief in de lensvatting van de camera een beetje heen en weer wiebel.
Er rest me weinig anders dan iets nieuws te kopen en dat is een Nikon 16-85 objectief geworden, die nu al veel scherper, sneller en solider lijkt te zijn.
Niet kopen dus, dit Sigma objectief! Betaal iets meer en koop gewoon een vergelijkbare Nikon.

Hooivia 17-07-2012 Product jaar of meer in bezit

ik heb deze lens nu ca 1 1/2 jaar. Heel veel moeite om de lens scherp te stellen op mijn Canon 7D. Na meting bleek een sterke front-focus, die in de camera niet te corrigeren was. Lens terug naar Konijnenberg, waar hij gratis opnieuw werd ingesteld. Nu is hij spot-on scherp, zonder enige correctie in de 7D. Ik gebruik de lens voor landschappen en voor available light, waarbij de ISO best mag oplopen. Lens is snel en prettig om mee te werken

Ray8868 18-05-2012 Product jaar of meer in bezit

Heb dit objectief nu een klein jaar en ik kan niet anders concluderen dan dat dit voor de prijs die je er voor betaalt een objectief is waarvoor je je beslist niet hoeft te schamen.

Scherpstellen gaat bij mijn objectief nauwkeurig en snel, het objectief voelt degelijk aan en heeft een aangename "look and feel" door het rubber van zoom- en focusring.
Contrast en kleureweergave dik in orde, de macro mogelijkheid is een leuke toevoeging maar voor het echte werk kun je beter omzien naar een macrolens.

De optische stabilisatie is de redder in nood wanneer je lastige lichtsituaties hebt, maar bij mij staat hij negentig procent van de tijd uitgeschakeld. Hij werkt wel erg goed. Een kleine waarschuwing is hier wel op zijn plaats: gebruik 'm alleen als je echt langere sluitertijden gaat gebruiken. De optische stabilisatie kan namelijk ook tegenwerken. Klinkt raar maar vanaf zo'n 1/60ste seconde kun je 'm beter uit zetten.

Pro:
- Gunstige prijs/kwaliteitsverhouding
- Snelle nauwkeurige scherpstelling
- Goede OS (zie opmerking boven)
- Fraaie finish en ligt goed in de hand.

Contra's
- bij grote diafragma's wat wollig in de hoeken\
- na 10 seconden klinkt er een geluidje uit het
objectief alsof er iets loszit. Hoort waarschijnlijk
zo maar het maakt een wat knullige indruk
- Zonnekap gaat wat losjes zitten na een tijd gebruik.
Dit ligt niet aan de zonnekap maar aan het nokje in
de gleuf waar hij in wordt gedraaid.....

G.Klop. 12-03-2012 Product jaar of meer in bezit

Heb deze lens de Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM nu zo'n kleine twee jaar. Nu is mij gevraagd of ik nog steeds de zelfde mening hebt over deze lens. NEE, dat niet mijn beoordeling is flink naar boven gegaan. De lens is de meest gebruikte en er zijn al duizenden foto.s mee gemaakt naar volle tevredenheid. Ik begrijp dan ook enkele reviews niet. Hebben zij nog nooit van garantie gehoord die net als de lenzen ook zeer goed is. mvg. G.Klop.

dan69 30-01-2012 Product paar dagen in bezit

Na een aantal foto's in verschillende omstandigheden genomen te hebben heb ik jammer genoeg deze lens teruggebracht. Reden: probleem van front-focus. Ik gebruikte deze lens op een EOS 600D-body. Het onderwerp waarop ik scherpstelde was niet scherp maar wel objecten die zich ervoor bevonden. Dit was de 2e copy met hetzelfde probleem. Heb deze vervangen door de Canon 15-85 die wel correct scherpstelt (haarscherp) maar minder lichtsterk is.

ingr1951 01-01-2012 Product maand in bezit

wat een prachtig objectief is dit. Heb de sony a580 gekocht met de 18-55mm lens maar wat is dit een verschil.Denk dat ik heel lang plezier zal hebben van dit objectief,hij ziet er zeer solide uit.Wat een scherpte!

dan69 30-12-2011 Product maand in bezit

Heb hem geruild voor een beter exemplaar dus mening herzien.

dan69 27-12-2011 Product maand in bezit

Alhoewel deze lens zeer robuust gebouwd is, ben ik ontgoocheld over de scherpte van de foto's. De scherpte is bij f3,5 minder goed dan de kitlens 18-55 IS II ! De scherpte is dan weer wel beter vanaf f4. Ga eerstdaags vragen om te ruilen. Misschien een slecht exemplaar.

G.Klop. 22-11-2011 Product jaar of meer in bezit

heb dit objectief C.A.18 maanden tot volle tevredenheid. Geen enkel probleem,de mooiste foto's maak ik er mee. De scherpstelling is supersnel en de kleuren levensecht. Ben er heel blij mee. G.Klop.

mrHeinz 21-10-2011 Product kwartaal in bezit

Goede, snelle en nauwkeurige autofocus, mooie beeldkwaliteit en goed Optische Stabilisatie. Kwaliteit voor een zeer redelijke prijs.

kari_fin 25-09-2011 Product jaar of meer in bezit

Ik vind deze lens zeer goed.
Stabilisator werkt prima, kleuren zijn mooi en scherpstelling is ok.
Wat veel mensen niet weten is dat elke lens en camera body anders is, dus als jij een camera met een AF-finetune hebt moet je dat ook gebruiken. Ik heb D700 en D7000 en dezelfde lenzen geven verschillende scherpte, maar na AF-finetune alles is scherp.
Nikon lenzen zijn in algemeen beter maar voor prijs/kwaliteit heeft Nikon niets beters voor 17-70 range zelfs als jij 2x maal investeert.
Sigma 17-70 2.8-4.0 OS is zeer goed en persoonlijk vind ik het een betere allrounder dan 17-55 2.8 van Nikon (gewicht + focal lenght + prjis/kwaliteit). In ieder geval dit is een serieuze concurrent voor Nikon 17-55 2.8.

Piotje 28-03-2011 Product maand in bezit

Een goed objectief voor een scherpe prijs .
Het scherpstellen gaat lekker snel .
Kleur en contrast is goed tot zeer goed te noemen .
Al met al je krijgt veel waar voor je geld .
Eeen echte aanrader.Ik fotografeer met een Nikon D90.

sapo 24-03-2011 Product jaar of meer in bezit

3,5
Heb deze lens nu ruim een jaar, gekocht toen ie net op de markt was. Heb helaas nu last van een instabiele, schokkerige scherpstelling en stabilisatie. Net of het glas los zit. Balen dus. Heb als early adaptor waarschijnlijk een lens met kinderziekten gekocht. Misschien zijn de nieuwere lenzen beter.

Teruggestuurd naar Sigma via de webwinkel. Hopelijk nog garantie na 14 maanden. Ik rapporteer de service van Sigma later nog op deze site.

Casey1507 02-08-2010 Product paar dagen in bezit

9,6
Ik heb deze lens inmiddels 4 maanden in bezit en hem in diverse situaties kunnen testen. Het is gewoon een zeer goede allround lens.

De lens geeft zeer scherpe foto's en heeft daarbij ook nog eens goede scherpte-diepte mogelijkheden.
Ook situaties waarin minder licht is kan je door de OS mogelijkheid prima fotograferen.

Voor wat betreft de mechanische kwaliteit voelt deze lens zeer goed aan. Hij doet wat dat betreft niet onder voor de lenzen uit de duurdere categorieën.

Als je de testen leest op het internet op de diverse fotografie sites komt deze lens zeer goed uit de bus.

Henkw1 22-01-2010 Product paar weken in bezit

Sinds 4 weken in het bezit van deze lens als vervanger van de kitlens van mijn Canon 1000D. Ik heb tot nu toe uitstekende ervaringen. Lens geeft prima natuurgetrouwe kleuren, beschikt over een zeer snelle autofocus en levert zeer scherpe gedetaileerde foto's. De dynamiek van de camera komt veel beter tot zijn recht. Duidelijk een verbetering t.o.v. de standaardlens die soms tekort schoot in scherpte en vooral tegenlichtopnames. Ik herken de klachten van andere gebruikers (gelukkig)niet. Ik denk dat ik de lens heb zoals Sigma hem heeft bedoeld....

Verder voelt de lens degelijk aan, alleen handmatig scherpstellen gaat erg "losjes".

foto_schieter 22-01-2010 Product paar weken in bezit

5,2
Ik heb hele slechte ervaringen met deze nieuwe lens van Sigma. Denk dat ik één van de eersten was in NL die deze lens kocht, hij was nog maar net verkrijgbaar eind vorig jaar en ik dacht net als iedereen waarschijnlijk; Mooie specs !

Mijn eerste exemplaar front- focuste aanzienlijk, wat onbruikbaar onscherpe foto's opleverde. Er was wel iets scherp, maar nooit het onderwerp waarop ik focuste met het middelste focuspunt. De body is nagekeken dus het lag echt aan de lens. Verder waren de kleuren raar (groenig of roodachtig) en de randen werden ook snel minder scherp dan het centrum.

In de winkel heb ik uiteindelijk nog 3 andere exemplaren, vers van Sigma, op mijn toestel gehad. Alle drie front-focusten ze in meer of mindere mate.

Toen was ik klaar met dit type en heb 'm ingeruild voor een Tamron.

Als je goed gaat zoeken op internet kom je overigens veel meer teleurgestelde gebruikers tegen dus ik ben niet de enige.

De Sigma voelt wel degelijk aan en heeft een mooie finish als ik dan toch iets positiefs moet melden...

Ik raad iedereen aan om de lens in de winkel goed te testen met (van internet te downloaden) focustestsheets om te controleren of de AF HSM motor goed samenwerkt met de body, maar het lijkt erop dat de eerste produktiemodellen niet goed zijn...