Leica DG Vario-Elmar 100-400mm F4.0-6.3 ASPH

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Leica DG Vario-Elmar 100-400mm F4.0-6.3 ASPH op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

JACOBS Willy 11-01-2019

Goede prijs kwaliteitsverhouding

Deze lens gebruik ik voornamelijk voor wildlife foto's (Birding). De lens stelt ogenblikkelijk scherp met mijn Lumix G9 en GH5 ook op bewolkte en donkere dagen.
Het manueel in en uitzoomen Is niet stroef en vrij soepel te bedienen. De kwaliteit van de optiek is goed tot uitstekend over het volle bereik van de lens en niet soft op 400 mm zoals enkele gebruikers beweren. Veel hangt natuurlijk af van de instellingen en manier waarop de foto's wordt genomen. Ik maak steeds foto's in de M manual mode zodat je steeds de kontrole hebt over de F stop, Sluitersnelheid en ISO waarde. De beelden zijn scherp zelfs met het gebruik van de op de Lumix camera's aanwezige Ex.Tele.Conv functie.(crop factor x2 zonder kwaliteitsverlies ). De stabillisatie van de lens is uitstekend. Ik maak zelfs met deze lens op het bereik van 400 mm nog scherpe foto's van niet bewegende onderwerpen met een monopod en een sluitersnelheid van 1/60 . De lens is naar Micro 4/3 maatstaven nogal zwaar maar in vergelijking met gewicht en afmetingen van de full frame camera telelenzen verwaarloosbaar.
Ik ben zeer tevreden met de aankoop en de prijs/kwaliteit en mogelijkheden van deze lens.

Pluspunten

• prijs/kwaliteit
  • zoombereik
  • Stabillisatie
  • Snelheid scherpstelling
  • Beeldkwaliteit

jeavada 24-12-2016

Ik gebruik al vele jaren met grote tevredenheid en veel plezier de Olympus E-M1 camera.
Voor het grotere telewerk gebruikte ik tot hiertoe een ouder 4/3 Olympus objectief 70-300 waarbij ik mij voortdurend ergerde aan de trage focusinstelling. Dit nieuwe objectief van Panasonic/Leica Vario-Elmar 100-400mm is op dit gebied zeker een verademing: steeds haarscherp en supersnel, zelfs met het grootste diafragma. Het zoombereik is groot (100-400 of 200-800 in vgl. met kleinbeeld). De optische stabilisatie werkt meer dan voortreffelijk, alleen spijtig dat deze niet kan gebruikt worden in combinatie met het ISIS systeem van Olympus zoals wel mogelijk is met het recente M43 300mm objectief van Olympus.
Een gewicht van 1,5 kg voor een dergelijke camera met zoom valt al bij al nogal mee zeker in vergelijking met gelijkaardige opstellingen.
De lens is stof en spatwaterdicht, dit is eveneens belangrijk als je in onze contreien al eens in de natuur gaat fotograferen; uiteraard moet je dan ook een camera hebben die over dezelfde eigenschappen beschikt.
Echte minpunten heb ik niet gevonden; mogelijk vind je, zoals door sommigen beschreven, de zoominstelling iets te stijfjes maar mogelijk verbetert dit met het gebruik.

Pluspunten

• optisch zeer goed
  • stof en spatwaterdicht
  • zeer snelle focus
  • groot zoombereik

Minpunten

• zoominstelling nogal stroef