Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM - Reviews

Filtermaat
72 mm
Lenstype
standaard

Beoordeling op basis van 1 review

E.P. van Vliet 23-07-2013 Product paar weken in bezit

Dit is de opvolger van de Sigma 17-70 OS HSM. Ik was in het bezit van de eerste versie, de 17-70 2.8-4.5 zonder OS. Deze lens combineert een mooie range van 28-112 (jn 35mm termen) met een behoorlijke lichtsterkte.

Deze lens is onderdeel van een nieuwe serie en wat direct opvalt is dat de bouwkwaliteit er sterk op vooruit gegaan is. Het was met de oude versie al veel beter dan bijv een standaard Canon kit lens, maar dit voelt echt goed geconstrueerd aan. Er zit heel weinig speling in het zoom mechaniek. En de nieuwe versie is ook nog ongeveer 100 gram lichter dan de oudere versies.

De USM motor is niet heel veel sneller dan de micromotor uit de originele versie, maar wel stiller. Het scherpstellen is op mijn 40D accuraat en snel.

Ook optisch is deze lens behoorlijk veel beter, op DXOmark is te vinden dat qua oplossend vermogen men bij Sigma een behoorlijke stap heeft gemaakt. Dus als je een kitlens of de orginele 17-70 met of zonder OS hebt is dit een behoorlijke stap voorwaarts. Ik heb wat vergelijkings fotos gemaakt met mijn originele Sigma en zelfs zonder 1:1 crop is het verschil goed zichtbaar.

Het OS werkt feilloos en helpt ongeveer een stop of 4.

Ik denk dat dit de beste keuze is als upgrade voor je kit lens. Een 17-50 2.8 is misschien iets licht sterker, maar qua zoom minder sterk. Qua scherpte scoort deze lens beter dan de Canon 17-55 2.8 of de 15-85. En de 17-55 is een stuk duurder.