Philips Fidelio M1/00

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips Fidelio M1/00 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Diddiii 18-04-2013
Geschreven voor: Philips Fidelio M1/00

Fidelio, een ander woord voor trouw. En dat kan je zeker: de fidelio serie is een reeks van hoofdtelefoons waarop je kan vertrouwen dat je iets goed in huis haalt!
Ik kan erg in detail alles beschrijven wat deze hoofdtelefoon te bieden heeft, maar samengevat is het een erg degelijke hoofdtelefoon met een uitstekend draagcomfort en de beste geluidskwaliteit die ik tot nu toe ooit ervaren heb. Moest je twijfelen, een miskoop zal je er zeker niet mee doen!

Draagcomfort & Design

In de doos zit de hoofdtelefoon, een opbergzakje (altijd handig) en de tussenkabel. Die bestaat uit materiaal dat in elkaar gedraaide draden voorkomt. Er zit een afstandbediening in die op de meest courante toestellen werkt.

Voorheen gebruikte ik een andere hoofdtelefoon, waarvan de schelpen ook op het oor in plaats van rond het oor zitten. Ik kreeg na een tijdje vaak pijn aan mijn oren. Dat is niet het geval bij de M1: de schelpen zitten nu ook op mijn oren, maar na uren luisteren heb je nog steeds geen last van de hoofdtelefoon: hij klemt perfect om het hoofd zonder door te drukken.
Dit komt doordat het toestel is afgewerkt met leder en memory foam, wat het draagcomfort alleen maar ten goede komt. Ook is de kabeluitgang zo geplaatst dat die nooit in de weg zit bij het dragen.
Het toestel bestaat verder uit aluminium, zonder zwaar te wegen op je hoofd.
De oorschelpen kunnen 90 graden draaien, wat deze hoofdtelefoon ook erg mobiel maakt, waardoor hij ook uitermate geschikt is voor op de trein, tram of bus.

Geluidkwaliteit

De geluidskwaliteit is uitmuntend, en dat is dan ook waar het om draait! Nog nooit heb ik zo’n goede kwaliteit ervaren. Bass-Reflex syteem, krachtige luidsprekersdrivers, dubbellaagse oorschelpen, termen die niet voor iedereen duidelijk zijn, maar het werkt. Bassen klinken erg vol, alsof je muziek hoort door de beste boxen die er bestaan. Hoge tonen komen perfect tot hun recht, dit in tegenstelling tot veel andere hoofdtelefoons. Dit is het geval op alle volumes, zodat je geen slecht gevoel aan de oren hebt na het luisteren. Want hoe belangrijk is het niet om een goede kwaliteit van geluid te hebben om ons gehoor niet te beschadigen?
De combinatie met de oorschelpen die zich aanpassen aan de vorm van je oor, zorgt voor een comfortabele, erg natuurlijke geluidservaring.

De achtergrondgeluiden worden niet volledig onderdrukt. Op zich kan dat ook goed zijn (als iemand je bv. roept), maar als er teveel geluid is, kan dit storend zijn voor de luisterervaring. Zo gebruikte ik de hoofdtelefoon om een film te kijken in de auto, terwijl de radio op normaal volume speelde. Ik kon de radio wel horen, maar dit was pas storend als je er echt op ging letten. Desondanks horen mensen rondom je niets van de muziek, de muziek zelf is wel erg goed geïsoleerd, zodat medepassagiers op de bus bv. geen last hebben als je muziek luistert.

Conclusie

Het is geen goedkoop toestel, maar je krijgt er wel een goed afgewerkt product, veel draagcomfort en een uitstekende geluidskwaliteit voor in de plaats. Zeker de combinatie van de uitstekende kwaliteit en het draagcomfort, maakt deze hoofdtelefoon het overwegen waard, en één van de beste hoofdtelefoons in zijn segment.

Pluspunten
- Uitstekende geluidskwaliteit
- Draagcomfort

Minpunten
- Achtergrondgeluiden niet volledig onderdrukt (persoonlijk)

rafgeusens 15-04-2013
Geschreven voor: Philips Fidelio M1/00

Totnutoe zat ik steeds met een Sennheiser HD-201 op de trein naar films te kijken. Geen al te duur model (39 euro), want ik vreesde dat hij wel eens zou kunnen geplet worden tussen al de rommel in mijn rugzak. Het gevolg was dat dit model de oren ook niet perfect afsloot. Spelende kinderen of enthousiast kwetterende vrouwen op de trein en moest het volume op het maximum zetten om nog iets te verstaan. Langs de andere kant had ik ook regelmatig buren die opkeken van het lawaai wanneer iemand met veel geweld een kopje kleiner werd gemaakt in een film. :-)

Met de Fidelio M1 is dat wel anders. Hij sluit perfect aan op mijn oren, waardoor ik nog nauwelijks last heb van luidruchtige medereizigers en er ook geen vreemde blikken meer op mij werden gericht bij het bekijken van een horrorprent. Door de lederen afwerking voelt de M1 daarnaast heel wat aangenamer aan dan de Sennheiser. Ook een risico op beschadiging van het toestel tijdens het transport is een stuk minder. De M1 is op zich al niet zeer groot en de schelpen kunnen nog eens gedraaid worden waardoor het geheel niet meer plaats inneemt dan een gemiddeld boek.

Het belangrijkste bij een hoofdtelefoon is natuurlijk de geluidskwaliteit. Ook daar valt niets op aan te merken. Die is perfect zoals het moet zijn. Zowel de hoge tonen als de lage bastonen komen er perfect door en alle dialogen waren zeer goed te verstaan. Kortom: de Fidelio M1 is een aanrader als je het mij vraagt.