AEG IKB64301FB

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de AEG IKB64301FB op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Alex123456789 18-04-2021

Fijne inductiekookplaat, met soms overgevoelige tiptoetsen

Geschreven voor: AEG IKB64301FB

Wij hebben deze kookplaat gekocht om onze (toen ruim 25 jaar) inductiekookplaat te vervangen. Wij zijn dus inductiegebruikers van het eerste uur. Die oude was echt helemaal op. De beschrijving van deze AEG voldeed aan de eisen die wij stelden. Daarbij waren de afmetingen ook belangrijk: hij moest passen in de uitsparing van het bestaande aanrechtblad Na negen maanden gebruik, een review.

Het aansluiten hebben we laten doen door een schoonzoon, die elektromonteur is.
Het is een fijne kookplaat. Mooi om naar te kijken en krachtig genoeg, ook wanneer je alle kookzones tegelijk gebruikt. Hij is gemakkelijk schoon te maken en het is iedere dag weer een feest om te gebruiken. De kookstanden kun je heel precies instellen, waardoor overkoken wordt voorkomen. Met de P-functie kun je een zone extra krachtig (power) laten werken, bijvoorbeeld om water snel aan de kook te brengen.

Per kookzone kun je een kookwekker instellen. De zone schakelt daarna automatisch uit. Dat is vaak wel, maar niet altijd handig. Ik ben er nog niet achter of ik dit misschien op een andere manier kan instellen.

Wat ook niet heel handig is, is dat je een kookzone niet met 1 toetsbeweging kunt uitschakelen. Je moet stand voor stand terugtippen van X naar 0. Je kunt overigens wel ALLE kookzones in 1 keer. Dat gebeurt (te gemakkelijk) ook wel eens per ongeluk. Dan gaat alles ook meteen in de Lock-stand en dan ben je bijvoorbeeld ook de ingestelde kookwekker(s) kwijt.
Wanneer je het kinderslot (Lockstand) hebt geactiveerd, duurt het net iets te lang voordat de unlock reageert.
De tiptoetsen reageren soms hypergevoelig, waardoor het weleens gebeurt dat een kookzone ineens onbedoeld hoger of lager staat.

Kortom: een fijn, mooi, apparaat, maar de bediening vereist wel een redelijk ontwikkelde fijne motoriek van de gebruiker.

Pluspunten

• Krachtig
  • Nauwkeurig instelbaar
  • Gemakkelijk schoon te maken
  • Mooi vormgegeven

Minpunten

• Hypergevoelige toetsen
  • Bedieningsgemak