Fujifilm EF-42

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fujifilm EF-42 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

DJPB 15-10-2013
Geschreven voor: Fujifilm EF-42

Deze herlabelde Sunpak is een no-nonsense flitser, helemaal niet slecht, maar stel je niet voor dat hij professionele ambities heeft, er is veel beters op de markt. Helaas past dat materiaal niet op de Fujifilm X-series.

Wanneer je van de gekende Nikon of Canon DSLR-flitsers komt, ga je dit maar een speeltje vinden. Zelfs op een knopje meer of minder is er bespaard, vandaar krankzinnige bediening van deze camera. Ergens in de handleiding staat ook dat je na 10 flitsen de flitser 10 minuten moet laten afkoelen, wel...?

MAAR... het werkt allemaal wel vlekkeloos samen met die X-camera's.

Ben een tijdje bezig geweest met een Nikon SB800 in manuele bediening op deze camera's, maar het ging steeds wel ergens fout en ik kreeg ook wat angst toen mijn X-Pro1 op een bepaald moment vastgelopen is. Betrouwde het dus niet meer...

Met deze flitser lukt het dus wel en ik vind de standaard TTL mode zelfs wat acceptabeler dan de hevigheid van veel flitsers die ik op DSLR's zie. Maar ik betwijfel of hij een echte reportage overleeft zonder problemen.

Wat Fujifilm nog steeds mist, wanneer ze met die X-series echt een reeks willen neerzetten voor de serieuze fotograaf, is een geloofwaardig flitssysteem. Zo moeilijk kan het niet zijn, om zelfs met Sunpak wat betere afspraken te maken en een paar echte solide reportageflitsers met mogelijkheden zoals bv. ook battery-packs in het gamma te stoppen.

Dit beestje beperkt zich tot een brave huisvader die een verjaardagsfeestje wil verslaan, niets meer, vergeet de rest maar gauw.