Garmin Edge Touring - Reviews

Kleurenscherm
Tijdfuncties
rittijd, dagtijd, totale dagtijd, klok, stopwatch
Snelheidfuncties
huidig, maximum, gemiddeld

Beoordeling op basis van 11 reviews geschreven op Kieskeurig.be.

Anoniem 13-07-2014

5,6
Kreeg van m'n lief een Garmin Edge Touring cadeau (zomer 2014) vlak voor een stedentrip (fiets mee) naar Parijs. Wat was dat een ontgoocheling. Traaaaaaaag... bij berekenen, herberekenen (zogenaamd van het pad) enz. Als je wilde weten waar je was, kwam je daar pas na 15 minuten achter. In- of uitzoomen duurde zo lang dat je er maar vanaf zag. Daardoor had je geen enkel overzicht van waar je je bevond. We navigeerden niet, we dwaalden. Na twee dagen proberen zei ze: "Geef hem alsjeblieft aan mij, dan berg ik hem op." Dat was goed gezien van haar want ik wilde hem kapot smijten. Verder gereden met een kaart. Wat een opluchting. Bij thuiskomst teruggestuurd naar Wehkamp, dat kon gelukkig nog.
Nu rijden we rond met een Tomton Go 500 op een zelfgemaakte houder. Tomtom is natuurlijk niet een echt fietsnavigatie apparaat. Je zet hem op fietsen en hij doet dat eigenlijk besr goed. En snel. Groot scherm makkelijk te lezen. In- en uitzoomen in real-time, wat een opluchting. De accu gaat ruim twee uur mee. Je spaart accu door hem regelmatig 'uit' te zetten tussen instructies. Zo werkt ie uren langer. Hij is binnen enkele seconden wakker en weet al waar hij is. Als extra heb ik een externe usb accu bij me, die ik voor mijn telefoon heb, bij maar ik heb hem nog niet hoeven gebruiken.

BartDoets 31-03-2016

Ik had 'm toch maar liever onder garantie teruggebracht. Wat je beschrijft is niet normaal.

Swftman 09-04-2016

Zeer slechte ervaring: S.A.B.E.N.A.

1,8
Kreeg dit apparaat cadeau van mijn vriendin, die er Eu.169 voor betaalde bij de Mediamarkt. We zijn een halve dag bezig geweest met de gebruiksaanwijzing bestuderen, opladen, aansluiten, uitproberen, updates downloaden van garminconnect, installeren.
Op het punt waar GarminConnect je de kaart van Europa laat downloaden (hoi hoi, nou gaat t gebeuren!) krijg je de melding dat je apparaat onvoldoende geheugen heeft. Een SD kaart van 32 Gb wordt aangeraden. Dat had Mediamarkt er niet bij verteld. Dus: geen geheugen, geen wegenkaart, geen navigatie. Er zat wel een rudimentair soort kaart in, maar daar heb je niks aan. Het menu in het apparaat deed ook niet wat er in de gebruikshandleiding stond, namelijk route plannen door een adres ingeven - zit gewoon niet in het menu. Misschien wel wanneer je de wegenkaart installeert, maar dat werkte dus niet. Ook de touchscreen bediening vond ik heel slecht gaan. Als je een smartfone van Apple of Sony of Samsung gewend bent (dat is vandaag de norm), dan is deze touchscreen ronduit slecht.
Enige lichtpuntje in deze trieste geschiedenis was dat Mediamarkt ons het geld terugbetaalde. Voor mijn vriendin ook triest: die had zich erop verheugd mij bij te maken. Echt beschamend.
Na dit drama ben ik op Kieskeurig gaan kijken en vond daar meer slechte ervaringen, o.a. van Rockville.
Dus: Such A Bad Experience, Never Again!

Princeke 02-04-2016
  • Product maand in bezit

Goedkoop en handig

Had nog nooit een fietscomputer gehad en zocht een goedkope om mee te starten.

Als je de GPS net gekocht hebt moet je deze zeker lang genoeg laten opladen. De 5 uur dat de batterij zou meegaan zijn niet correct, het toestel is veel sneller leeg.

Als je het toestel de eerste keren gebruikt duurt het redelijk lang alvorens de kaarten en dergelijke geladen zijn maar deze wachttijd verkort aanzienlijk als je het toestel meerdere keren hebt gebruikt.

Handig toestel om rondritten te plannen waarbij je zelf het aantal km kiest die je wil rijden. Hiermee heb ik zelfs in mijn eigen buurt al nieuwe fietsvriendelijke wegen gevonden!!

Als je een rit van punt a naar punt b wil maken dan kan je wel de kortste weg, de minst steile, .... kiezen maar jammer genoeg kiest hij dan niet altijd de meest fietsvriendelijke banen.

Wanneer ik een rondrit laat plannen, dan merk ik wel dat hij tijdens het rijden bij elk kruispunt een tien tot twintig meter achter zit. Je ziet dus een beetje later dan nodig waar je moet afslaan. Op bekende wegen is dat niet erg, op wegen en plaatsen waar je de weg niet (goed) kent kan dit wel even voor verwarring zorgen.

Wil je zelf een rondrit plannen via de pc dan heb je wel veel geduld nodig alvorens je het programma en de manier van tranfereren naar de GPS onder de knie hebt.

Al bij al wel een toestel waar ik tevreden over ben al moet ik wel nog vermelden dat mijn eerste toestel na drie maanden reeds stuk was. Gelukkig was dit onder garantie en kreeg ik al na twee dagen een nieuw toestel.

Princeke 21-07-2016

Update: Heb er intussen al wat km opzitten met deze fietsGPS en ik moet zeggen dat ik er nog altijd heel blij mee ben.

Enkele maanden geleden een nieuwe GRATIS update gedaan (zowel kaarten als software!!!) via Garmin connect, de bijgeleverde software. Dat duurde wel vele uren maar het resultaat is er wel naar; de nieuwste software van Garmin en up-to-date kaarten.

Enig minpuntje: als je zelf in de buurt bent die je kent kan hij je wel eens onnodige wegen opsturen. Ik bedoel daarmee dat je soms zelf wel een kortere en/of betere/minder drukke weg kent dan deze die hij je wil insturen maar dat heb je met elke GPS, ook deze in je auto. Hij zoekt en wijst je de meest aangewezen weg volgens de gegevens die hij heeft. Dat deze soms niet stroken met de realiteit ligt niet altijd aan het toestel of het merk maar wel aan sommige steden en gemeenten die de juiste wegen en gegevens niet doorgeven naar een centrale databank waaruit elke GPS-aanbieder zijn gegevens haalt!

Zoals gezegd: heel tevreden na een half jaar en vele km!!

martin 25-08-2017

traag en achterhaalde functionaliteit

Omdat er best wel positieve reviews waren en ik snel een fietsgps nodig had. 164 euro waarvan 163 te veel. Mooi doosje. 15 minuten voor je positie hebt, je bent al 50 meter afgeslagen voordat garmin het door heeft, volstrekt onbegaanbare route's in Frankrijk, in de stad niets waard, geen informatie over afstand tot eindpunt, zinloze Basecamp, weggegooid geld. Geen contactmogelijkheden met Garmin, een supportpagina met een handleiding voor de plus versie. Koop maar beter een gps voor 35 € bij action. Deze touring is geschikt voor een rollator en te slecht om op gratisafhalen.nl te zetten. Spijtig dat ik niet eerder hier gekeken heb.

Minpunten

• traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag
  • geen route info: hoogte eta tta
  • zeer summier kaartbeelld
  • slechte route adviezen
  • 1000 km gefietst 30 keer bos in

Rockville 17-06-2014
  • Product half jaar in bezit

herziening van eerdere review. Inmiddels zo een 1.000 kilometer mee gefietst en goede ondersteuning van Garmin ontvangen...

Rockville 09-03-2014

5,6
niet makkelijk in gebruik. Je moet echt behoorlijk verstand van computers hebben. Voorgestelde rondrit werkt ook (nog) niet. Een omleiding van een meter of 50 kan hij niet aan. Hij zal de rest van de route aan blijven geven dat je terug moet terwijl je wel gewoon over de route op de kaart fietst. Ik had van te voren ook niet gecheckt maar werd met racefiets over de coolsingel gestuurd. Optie voor racefietsers dus geen toegevoegde waarde. Ik hoop dat ik de komende weken wat enthousiaster wordt want momenteel ben ik dat zeker niet. Hoop dat er zeer snel goede software updates komen

HereIsTom 12-06-2014

Ben je inmiddels al wat enthousiaster? Volgens andere reviews die ik heb gelezen is het namelijk een goede fiets GPS.

Rockville 17-06-2014

Ik heb de software vervangen op aangegeven van Garmin. De bug is er nu gelukkig uit. Het zelf maken van routes via Basecamp is en blijft best lastig. Ik heb een aantal maal een route gedownload en dat op zich gaat prima echter deze zijn ook niet altijd helemaal correct waardoor de Garmin het ook niet altijd weet. Gelukkig als je doorfietst dan pakt hij snel de draad weer op. Als de gedownloade coördinaten niet kloppen dan kan de computer daar niets aan doen. Ik heb deze computer met een fikse korting kunnen kopen en als gewone fietscomputer werkt hij super i.c.m. GarminConnect. Ik ben nu gematigd tevreden... de klantenservice van Garmin is ook een zeer goed. Uitgebreide mails ontvangen hoe e.e.a. op te lossen. Dat is prettig.

HereIsTom 18-06-2014

Hier kun je zien hoe je makkelijk coördinaten kunt kopiëren; http://youtu.be/_d1KDmuAiH0

En hier kun je zien hoe je routes kunt maken in Basecamp: http://youtu.be/_KNPfEcRdXw

Rockville 20-10-2014

laatste herziening wat mij betreft: navigeren werkt niet. Wilde laatst een ronde die met een tourclub had gemaakt en had opgenomen opnieuw fietsen. Op een gegeven moment weet de computer het niet meer en hij liep zelfs helemaal vast. Ik moest hem resetten. De ronde laden (80km) duurt al meer dan 10 minuten en halverweg laat hij je volledig in de steek. Nieuwste update van de software stond erop. Nu maar Garmin in de slag om deze computer terug te sturen. Voor alleen fietscomputer vind ik hem te duur...

Grt 25-05-2017

teleurstelling

Helaas is de Garmin Edge Touring niet in staat te bieden wat het belooft. Van Garmin heb ik drie keer een ander toestel gekregen omdat de USB poort het toestel niet herkende, tijdens een route de koers werd afgebroken en niet meer vanaf dat punt opgestart kon worden waardoor ik de route niet volledig heb uit kunnen rijden en het toestel regelmatig een foutmelding geeft waarna het uitschakelt en de route ook is afgebroken. Deze fouten zijn bij alle toestellen die Garmin mij heeft gestuurd voorgekomen, Garmin reageert niet meer op mijn mail. Ondanks dat ik ook een garmin fenix horloge gebruik die wel goed werkt overweeg ik nu toch over te stappen op een ander merk fietscomputer met GPS en daar ook een bijpassend horloge bij zoeken.

Minpunten

• USB wordt niet herkend
  • ingeladen routes worden halverwege afgerboken
  • apparaat valt uit
  • service Garmin beperkt tot standaard antwoorden
  • Servers van Garmin vallen vaak uit

Frits 30-04-2017

eenvoudig maar prima werkend toestel voor fietsnavigatie

Ik gebruik dit toestel alleen voor navigatie met routes die ik in map source heb gemaakt en op de computer heb staan. Dat werkt perfect met behulp van het programma Javawa RTW tool. Routes sla ik op, op de geheugenkaart. Ik gebruik vrijwel uitsluitend de gratis te downloaden OFM kaarten. Deze laatste kaarten heb ik ook in het toestel aangebracht (op de geheugenkaart) Maar kom ik in een regio of land waarvan ik geen OFM kaartmateriaal in het toestel heb staan dan schakel ik het kaartmateriaal van het toestel zelf in. Anders staat dit kaartmateriaal van Garmin uit. Een geheugenkaart met meer opslagcapaciteit is aan te bevelen.

Pluspunten

• eenvoudige bediening
  • snelle opstart van routes (onder koersen)
  • goede bevestiging op het stuur
  • kaartmateriaal is in het toestel aanwezig

Minpunten

• zichtbaarheid in het zonlicht (bij tegenlicht)

Luc 03-09-2016

Zeer slechte GPS

Ik had vroeger een Dakota 20 die ik helaas verloren ben. Met deze touring heb ik veel slechte ervaringen. Heel slecht touchscreen, valt soms gewoon uit, duurt lang voor hij satellieten vindt, scherm was al vrij snel beschadigd, geeft bijna iedere keer "berekeningsfout" aan en met de OFM kaart stuurt hij je langs grote drukke wegen ipv kleine rustige wegen. Ik kan er echt weinig goeds van zeggen. Ik zou terug een andere willen kopen. Welke is de beste om te fietsen en te wandelen want dit is een zuivere fiets-gps, als je in een stad wandelt slaat hij volledig tilt.

Minpunten

• Krasvrijheid scherm
  • Sattelieten vinden
  • Touchscreen
  • Routeberekening

Ruud 03-06-2017

Prettige fietscomputer

Gebruik de computer inmiddels een jaar, zowel in het buitenland, waar wij in ieder geval heg noch steg weten, als in Nederland. Ik gebruik de computer op wisselende fietsen, zoals racefiets en gewone toerfiets. Enige minpuntje is dat de computer soms wel eens een mul zandpad voor de racefiets uitzoekt, dit is iets minder. Nadat ik mij de diverse mogelijkheden bekwaam had gemaakt vind ik het een zeer fijn en betaalbaar apparaat, waar ook de GPX bestand makkelijk in op te slaan zijn en niet de hele tijd naar pijlen langs de berm gezocht hoeft te worden. ondersteuning Garmin tot nog toe uitstekend.

Pluspunten

• betaalbaar
  • lange levensduur batterij 13-15 uur
  • makkelijk GPX routes toe te voegen
  • schakelen tussen diverse scherme zonder problemen

Minpunten

• helderheid scherm

luci_1960 23-11-2014
  • Product kwartaal in bezit

Leuk apparaatje erg leuk fietsen zeker als je veel routes wilt rijden. De verrassingsroute is ook erg leuk.Wij zijn erg tevreden. Daar wij hem nog niet zo heel lang hebben een paar maanden kunnen we niets zeggen over de duurzaamheid.Via de pc/laptop kan je ook hele leuke routes uitstippelen en dan opslaan op je navigatie en dan fietsen maar !!!