Melitta Barista Smart T Zilver volautomatische espressomachine F830-101

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 22 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Melitta Barista Smart T Zilver volautomatische espressomachine F830-101 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,5

Susan 23-11-2020

Heerlijke koffie

Ik heb dit apparaat mogen testen.

Mijn eerste indruk was: groot! Toen het apparaat op het aanrecht stond, vond ik het nogal kolossaal. Nadat het apparaat een 'vast' plekje had gekregen, viel het uiteindelijk wel mee. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er inmiddels aan gewend ben geraakt.

Het apparaat zet heerlijke koffie. Uiteraard ligt dit aan de bonen die gebruikt worden. We hebben verschillende soorten koffiebonen uitgeprobeerd, maar dat deed niet af aan de smaak van de koffie; de koffie smaakt telkens heerlijk. Goede smaak, goede sterkte, goede temperatuur.

Het is erg fijn dat het apparaat weinig geluid maakt. Natuurlijk hoor je wel het malen van de koffiebonen, maar als het apparaat eenmaal de koffie zet, maakt het weinig geluid. Je kunt met het apparaat verschillende soorten koffie zetten, van espresso tot latte macchiato en alles wat daartussen zit.

Bediening
Het apparaat heeft een eenvoudig bedieningspaneel. Met een soort 'touchscreen' kun je de gewenste koffie kiezen. Tijdens het malen van de bonen is het nog mogelijk om de sterkte van de koffie in te stellen. Het apparaat heeft ook een 'my coffee-knop'. Hiermee onthoud het apparaat jouw gewenste koffiesterkte en koffievariant. Heel handig als je met meerdere mensen in een huis woont en verschilt van koffiesmaak. In de praktijk heb ik gemerkt dat ik net zo snel op het icoontje van de gewenste koffiekeuze druk, waardoor ik de 'my coffee-knop' amper gebruik. Maar wellicht als je het apparaat langer in huis hebt, je hier gebruik van maakt.

Het apparaat heeft ook een smart-functie, zodat je door gebruik van een app op je telefoon (via Bluetoothverbinding) vanaf de bank je koffie kunt zetten. Een leuke gadget, maar ook hier blijkt dat dit in de praktijk niet handig is. Het apparaat schakelt zichzelf namelijk uit als het enige tijd niet gebruikt is. Als jij dan toevallig op de bank zit en zin hebt in koffie, moet je toch eerst naar het apparaat lopen om het aan te zetten. Daarnaast: als je al gebruik maakt van deze app, moet je uiteindelijk tóch opstaan om je koffie te gaan halen. Er wordt namelijk geen bediende bij geleverd ;-).

Gebruiksvriendelijkheid melksysteem
Om cappuccino of een andere koffievariant met melk te zetten, maak je gebruik van het melksysteem. Je kunt dit op twee manieren doen. Het apparaat heeft een bijgeleverde 'melktank'. Hier kun je op voorhand de melk in gieten. Je sluit deze 'melktank' met een slangetje aan het apparaat en het apparaat doet de rest. Maar je kunt natuurlijk ook alleen het slangetje gebruiken door het in het melkpak te hangen. Zelfde effect, minder afwas.
Het apparaat heeft een heel eenvoudig reinigingssysteem voor het melkslangetje. Na iedere koffievariant met melk geeft het apparaat een easy-cleaning aan. Met behulp van stoom wordt het slangetje schoongemaakt. Het apparaat geeft heel handig aan hoe je dit moet doen.

Onderhoud
Tijdens deze testperiode heb ik nog niet hoeven te ontkalken of dergelijke. Wel is me opgevallen dat het apparaat veel water 'lekt'. Het apparaat heeft een grote lekbak, maar deze zit snel vol. Ik heb geen eerdere ervaring met dergelijke koffie-apparaten, dus ik weet niet goed of dit 'normaal' is. Overigens is de lekbak vrij simpel schoon te maken.

Design
Zoals ik al zei, vind ik het een groot apparaat. Inmiddels ben ik er wel aan gewend, maar het blijft een kolossaal ding op je aanrecht. Het fijne van het melksysteem is dat je de 'melktank' zowel links als rechts van je machine kunt aansluiten, afhankelijk van de plek op je aanrecht. Het bedieningspaneel is duidelijk en goed leesbaar. Door middel van aanraking (touchscreen) kun je simpel de gewenste koffievariant kiezen. Wat verder heel handig is, is dat er twee compartimenten inzitten om koffiebonen in te doen. Zo kun je dus twee verschillende soorten koffiebonen kiezen. Helemaal handig als er in je huishouden verschillen zijn in koffiesmaak, of als je met en zonder cafeïne wilt. Je kiest door middel van een schuifje heel handig uit welk compartiment de bonen gemaald worden.

Pluspunten

• kwaliteit koffie
  • twee compartimenten om koffiebonen in te doen

Minpunten

• lekbak snel vol
  • app is leuk, maar voegt weinig toe

SlJ_92 23-11-2020

Uitgebreid, makkelijk, slim en vooral lekker!

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: de koffie uit deze machine is uitstekend, en in de kern draait het daar natuurlijk ook om. Sterker nog, de koffie is uitzonderlijk goed voor een machine die alles ‘volautomatisch’ voor je doet. De precisie waarmee de machine te werk gaat is indrukwekkend (je kunt bijvoorbeeld precies de hoeveelheid ml’s instellen die je zou willen, of de sterkte van de koffiebonen). Maar ook de verschillende cappuccino, latté macchiato en andere melk-opties zijn zeer uitgebreid.

Bediening en uiterlijk
Dat klinkt ingewikkeld, maar de machine laat zich gemakkelijk bedienen door de knoppen en sliders voorop. Met duidelijke iconen in combinatie met het display kun je gemakkelijk aflezen wat de machine voor je klaarmaakt, waarbij je standaard al de keuze hebt uit 18 koffiespecialiteiten. Hoewel de machine relatief groot is, valt hij door zijn minimalistische ontwerp niet meteen op, en zal hij in de meeste keukens prachtig opgaan in het interieur.

Slimme koffie en recepten
De machine komt pas echt tot leven als je de bijbehorende app opent, die je met bluetooth gemakkelijk kunt verbinden. Zo kun je op afstand koffiezetten, maar al helemaal leuk wordt het als je met de recepten gaat spelen. Hier kun je helemaal je favoriete koffie samenstellen, van melk tot opklopping en hoeveelheden koffie. Leuk om mee te experimenteren en om je eigen smaak en stijl in te ontdekken. Met de functie My Coffee Memory kun je vervolgens je favoriete koffie-instellingen opslaan en op de knop voorop het apparaat toewijzen.

Praktijkervaring
In de praktijk werkte de Barista T Smart heel prettig – het apparaat start snel op, is relatief stil en alle mogelijke onderhoud die nodig is, wordt aangegeven op het display, inclusief de instructie met waar je dit kunt vinden en schoonmaken. Daarbij spoelt de machine geregeld zelf om alles op orde te houden, en de koffie op z’n lekkerst. Ook het melksysteem werkt simpel en makkelijk; de bak is goed schoon te maken.

Wel merkte ik in de praktijk dat de machine hier vrij streng in is: het lekbakje moest vaak geleegd, water moet dikwijls bijgevuld en ook de bonen gaan er hard doorheen. Dat heeft mogelijk ook te maken met de hoeveelheid koffie die je zelf op een dag drinkt, maar het bij deze machine wel op hoe snel er op het display soms een melding komt.

Conclusie
De Cafeo Barista T Smart maakt heerlijke koffie, is makkelijk in bediening en onderhoud, en met de app onthul je een wereld aan mogelijkheden om je eigen perfecte kopje koffie te maken. Hoewel dit geen goedkoop apparaat is, is het voor de echte koffieliefhebber een lust om in de keuken te hebben.

Pluspunten

• makkelijk in bediening
  • lekkere koffie, veel opties
  • makkelijk in onderhoud
  • volledig automatisch
  • energiezuinig

Minpunten

• Wat vaak bakjes legen

Marice Bastiaensen 22-11-2020

Veelzijdige robuuste espressomachine

Machine
Het apparaat kan na uitpakken relatief snel aangesloten worden en direct klaar voor het eerste bakje espresso. Wat mij opgevallen is is de grote diversiteit van espressovarianten, waarbij ik zelf de standaard instellingen kan aanpassen. Denk hierbij aan hoeveelheden koffie in combinatie met melkhoeveelheden. De machine is zo ingesteld dat bij aanzetten er automatisch gespoeld wordt, om zo de leidingen schoon te maken. Dit gebeurt ook bij het automatisch uitzetten. Op deze manier blijven de leidingen schoon. Nadeel is hiervan wel dat de lekbak 'sneller' vol is. Dit heeft overigens geen effect op de smaak.

Gebruik
Het apparaat kan makkelijk en snel gekoppeld worden via bluetooth met een smartphone waarop de Melitta connect app is geïnstalleerd. Nadeel van het default in standby gaan is, dat bluetooth ook ontkoppeld wordt. Na het opstarten duurt het een aantal seconden voordat ik weer connected was. De app is fantastisch, alle mogelijk keuzes van de machine kan ik hier terugvinden, aanpassen en ik kan zelfs mijn eigen espressovariant maken. Het gebruikersgemak is heel intuïtief en daardoor duidelijk. En dan kan ik via mijn smartphone het koffiezetten starten. De app bevat allerlei handleidingen en toelichtingen en is voor mij veel handiger dan een papieren handleiding. Het digitale scherm is duidelijk en helder; het menu bevat veel opties en is wel duidelijk.

Espresso
De smaak van koffie is voor een gedeelte afhankelijk van de gebruikte bonen. Er is een reservoir voor twee soorten bonen. Het kiezen van welke boon je wilt gebruiken is eenvoudig, door een schakelaar om te zetten. Met meerdere personen in een gezin kan je beide een eigen koffieboon kiezen.
Wat mij verbaasde was de fijne koffiesmaak die ik proefde; geen 'mechanische' na- of bijsmaak. De bonen worden mooi egaal fijn gemalen Ik heb zelf een voorkeur voor een cappuccino waarbij eerst de melk en daarna pas de koffie wordt toegevoegd. Dit heb ik zelf aangemaakt in de app; et voilà, ik heb mijn eigen cappuccino variant. En met de door mij gewenste hoeveelheid/verdeling. Ook thee water is snel gezet, en ook hier geldt dat de hoeveelheid water ingesteld kan worden.

Ik denk een prima prijs-kwaliteit verhouding voor een zeer veelzijdige espressomachine met veel mogelijkheden. Mijn keuken is niet zo groot, waardoor deze machine direct opvalt. Onderhoud heb ik die enkele weken dat ik deze machine getest heb, niet hoeven doen. Een snelle visuele check van de machine en achter enkele afdekplaatjes laat zien dat de machine ook netjes blijft.

Pluspunten

• Hoeveelheid espresso varianten
  • Zelf espresso varianten samenstellen
  • Melitta Connect app
  • Fijne maling van de koffiebonen

Minpunten

• Lekbak is snel vol
  • Groot apparaat (h x b x d)
  • Re-connecten bluetooth

Tom 22-11-2020

Met de Melitta Barista Smart T haal je heel wat in huis. Diverse soorten koffie en melkproducten worden in een oogwenk bereid. Via het touch-paneel of via het gemak van je smartphone.

Het is op de millimeter te bepalen hoeveel koffiemaling, aroma-intensiteit, heet water, melk je wilt voor jouw perfecte drank. Vergeet daarbij niet hoe fijn of grof je de bonen gemalen wilt hebben én welke van de twee bonen je wilt. Het zijn heel wat keuzes voor het bereiden van een kopje koffie.

Misschien zijn het wel te veel keuzes en afstellingen. In de afgelopen twee weken dat ik deze espressomachine mocht gebruiken, heb ik helaas niet "mijn" koffie kunnen vinden. Begrijp me niet verkeerd, de koffie is niet slecht. Er komt een prima lungo of espresso uit de machine, maar ik had hogere verwachtingen bij deze volautomaat naar aanleiding van andere reviews.

De melkdranken uit deze machine zijn onder de maat. Ondanks dat ik alle onderdelen voor de melkbereidingen diverse keren heb schoongemaakt/geflusht op juiste wijze weer heb vastgemaakt, krijg ik niet de juiste hoeveelheid melk en/of schuim (bepaald door weging). Na bereiding van een cappuchino of Latte Macchiato, moest er toch echt nog een hete-melk-portie bij om ervan te kunnen genieten.

Het schoonmaken van de machine gaat makkelijk. Het melkslangetje en de delen waar het melk doorheen stroomt worden met een easy clean programma eenvoudig gereinigd. De zetgroep is eenvoudig uit het apparaat te halen om eens per week even onder warm water te spoelen. Gelukkig is er een grote lekbak, want er wordt aardig wat water gebruikt voor de spoelingen en bereidingen. Dit zorgt ervoor dat je espresso-machine van binnen netjes onderhouden wordt, wat hopelijk de levensduur ten goede komt.

De Melitta Barista Smart T scoort bij mij een voldoende. Een prima koffie, maar ik had graag iets meer de sensatie van een koffie bij een echte barista in huis willen halen.

Pluspunten

• Easy clean programma
  • Bluetooth-verbinding
  • Eigen profielen in te stellen

Minpunten

• Te veel instellingen
  • Slechte bereiding melkproducten

Jonno Fijn 22-11-2020

Prachtig apparaat voor zwarte koffie

Het apparaat is stijlvol vormgegeven, nog best wel groot maar daardoor ook voorzien van een groot waterreservoir en twee bonenreservoirs. Het malen is bijna niet hoorbaar en dat is prettig als je met andere mensen in gesprek bent. De mogelijkheden om koffies te bereiden zijn eindeloos en kunnen tot in detail ingesteld worden voordat je de bereiding start. De verhouding koffie, water en melk kun je precies naar wens kiezen zodat het zo smaakt als jij de koffie graag drinkt. Het apparaat is gemakkelijk te bedienen met Melitta connect app en in de app kun je ook alle koffiebereidingen opslaan en handige tips vinden. De kwaliteit van de koffie is perfect en ieder kopje is voorzien van een mooie cremalaag! Het melksysteem is leuk bedacht maar vind ik niet passen bij de prijs-kwaliteitsverhouding van de machine. Voor wie zelden melkkoffies drinkt een prima mogelijkheid om een melkreservoir met een slangetje aan te sluiten maar niet voor de dagelijkse liefhebber van melkkoffies. Wat wel handig is, is dat het melkreservoir los in de koelkast bewaard kan worden en daarna weer opnieuw aangesloten kan worden. De kwaliteit van het melkschuim vind ik niet geweldig en het geluid bij de bereiding van het melkschuim is best hard, de melk sputtert echt in het kopje. Het onderhoud is gemakkelijk en het apparaat blijft goed schoon na iedere bereiding als je de instructies opvolgt. De spoeling gebeurt vaak maar daar heb je geen omkijken naar. Het apparaat geeft wel heel snel aan dat het lekbakje en koffiedrab bakje vol zit. Voor de diehard drinker van zwarte koffie die ook de ruimte heeft, is dit apparaat geweldig en een aanwinst op het aanrecht!

Pluspunten

• Geluidsloos malen
  • Veel koffievariaties mogelijk
  • Super kwaliteit koffie

Minpunten

• Melkschuim niet perfect
  • Melkbereiding maakt veel geluid
  • Standby modus hoorbaar

Ralph 22-11-2020

Volautomatische espressomachine

De Melitta Barista Smart is een zeer complete espressomachine.
Het apparaat is vrij groot voor op het aanrecht, maar het mooie design in zwart en zilver compenseert dit ruimschoots.

Het is een espressomachine, geschikt voor zowel verse bonen als gemalen koffie.
Met 2 verschillende vakken voor de koffiebonen is het mogelijk om te variëren met de bonen en per persoon naar smaak koffie te zetten. Bijvoorbeeld verschil in robuustheid of koffiebonen met en zonder cafeïne.
Het deksel van het bonencompartiment zit los en past precies, waardoor je na het aanvullen van de bonen wel goed moet opletten dat het deksel goed aansluit om de bonen zo vers mogelijk te houden.

De Melitta Barista Smart is een zeer uitgebreide espressomachine met zeer veel keus (18 mogelijkheden) voor verschillende soorten koffie, waardoor hij zijn naam 'Barista' eer aan doet.
De redelijk eenvoudige café crème is net zo'n feestje om te zien als de latte macchiato of de cappuccino.
Het is mogelijk om de smaken geheel naar eigen voorkeur in te stellen. Meer of minder koffie, hoeveelheid melk, hoeveelheid water etc. Deze instellingen kunnen ook persoonlijk bewaard worden.
Met de speciale app voor de smartphone zijn de mogelijkheden nog groter en is het mogelijk om vanuit de luie stoel koffie te zetten.
Feit blijft dan natuurlijk dat je wel eerst een koffiekopje moet plaatsen en vervolgens alsnog je koffie naar die luie stoel moet brengen. Het gebruik van de app heeft dan alleen als toegevoegde waarde dat er meer en makkelijker is in te stellen.

Ten behoeve van de cappuccino en de latte macchiato is het even wennen aan het grote melkreservoir dat los van het apparaat staat. Verbonden met het apparaat middels een rubber slangetje.
Daar staat tegenover dat deze makkelijk in de koelkast weggezet kan worden waardoor de melk lang houdbaar is. Bovendien is het reservoir zo ontworpen dat alle melk netjes wordt gebruikt en er geen restjes verloren gaan.
Het slangetje, dat de melk met het apparaat verbindt, wordt na gebruik met een eenvoudige druk op de knop zeer goed gereinigd (o.a. met stoom).

Het mengen van de bonen brengt bij elk apparaat geluid met zich mee, maar is zeker niet heel overheersend of storend. Vergeleken met ons huidige apparaat (10 jr) is deze zeer stil.

Het waterreservoir is niet bijzonder groot. Bij het spoelen van het apparaat wordt er vrij veel water verbruikt, waardoor er voor het gevoel vrij snel water aangevuld moet worden. Bij het spoelen is niet alles op te vangen in een bekertje waardoor het opvangreservoir snel vol raakt.
Voordeel is, dat als er halverwege een bereiding onvoldoende water beschikbaar is, het proces na aanvullen gewoon netjes verdergaat en er dus geen halve kopjes weggegooid hoeven worden.

Minpunt van het apparaat is het design van de lekbak.
De lekbak is vrij groot, maar ook vrij snel vol zoals eerder aangegeven. Tevens staat het afvalbakje los op de lekbak. Hierdoor gebeurt het regelmatig dat er koffieprut in de lekbak valt waardoor er nog eerder een melding komt van een volle lekbak.
Tijdens het verwijderen voor het legen moet de lekbak in zijn geheel goed horizontaal gehouden worden, omdat anders het water er aan alle kanten overheen kan lopen.

Samenvattend een compleet apparaat voor een heerlijke bak verse koffie, welke variatie dan ook.

Pluspunten

• Hoeveelheid variaties
  • Lage geluidsnivo
  • Waterfilter
  • Los melkreservoir
  • Automatisch spoelen/reinigen

Minpunten

• Design lekbak

Corinne 21-11-2020

Veelzijdige espressomachine

Mooie espressomachine met een luxe uitstraling, dat was mijn eerste indruk.
Na het vullen van de koffiebonen en het waterreservoir heb ik gelijk mijn eerste café crème gezet. Het malen van de bonen was verrassend, zo'n stille koffiemolen heb ik nog nooit meegemaakt. Bij het zetten van de koffie verscheen er een mooie schuimlaag op de koffie en het proeven was een feestje. Heerlijke koffie.
Daarna wilde ik een cappuccino proberen, de gebruiksaanwijzing was helder en het maken van de cappuccino was makkelijk.
De cappuccino smaakte heerlijk , de temperatuur was wel wat aan de lage kant, maar dat werd wel iets beter nadat ik de temperatuur zelf kon aanpassen. Toch had wat mij betreft de cappuccino toch wel iets warmer gemogen.
In de dagen daarna ben ik flink gaan freestylen en heb verschillende soorten koffierecepten uitgeprobeerd, dit was erg leuk om te doen en de smaken waren verrassend.
Wat ook heel handig is, is de app, waarbij je met bluetooth de automaat kan bedienen. Dit is handig om te doen maar dan moet de automaat wel aan blijven staan. Dit kan je zelf instellen.
Kortom een machine die de moeite waard is.

Pluspunten

• Stille koffiemolen
  • Veel verschillende soorten koffierecepten
  • Instellen van sterkte en temperatuur
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Bluetooth werkt wat traag
  • Lekbak is bijna niet te legen zonder knoeien
  • Temperatuur niet hoog genoeg bij cappuccino etc.

Monique 21-11-2020

Match made in heaven

Als echte koffieliefhebber is dit apparaat écht een droom. Je kunt er maar liefst 18 koffiesoorten mee maken. De melkopschuimer is simpel en snel te bevestigen en makkelijk schoon te maken. De schuimlaag is ook écht een goede schuimlaag. Wat ik misschien wel het beste vind, is de instelbare temperatuur. Wil je bijvoorbeeld jouw espresso heter drinken, dan is dit per koffiesoort in te stellen bij My Coffee Memory! En wat dacht je van de app voor op je telefoon?! Met de Melitta connect app kun je vanuit je bed of werkkamer jouw persoonlijk gekozen kopje koffie voor je laten zetten. Het enige waar je zelf voor moet zorgen, is dat de koffie gebracht wordt :)
Het geluid van het malen van de bonen valt me reuze mee. Het apparaat heeft overigens 2 bonenreservoirs en een apart reservoir voor gemalen koffie voor specialiteiten. Voor elke koffiedrinker in huis dus voldoende keus. Ik vind zowel de hoeveelheid water als bonen die er in gaan ruim voldoende. Het apparaat is makkelijk te bedienen, ook zonder de app. De voorkant van het apparaat is mooi smal en met de verlichte keuzeknoppen is het een aanwinst voor in de keuken. De diepte is wat forser dan verwacht. Je moet er dus wel voldoen de ruimte voor hebben. Je kunt de frequentie van het spoelen aanpassen. Standaard spoelt de machine naar mijn idee wel erg vaak.
Mijn eindconclusie; een topapparaat voor koffie van baristakwaliteit op een makkelijke manier bereid.

Pluspunten

• keuzemogelijkheden
  • temperatuurbepaling
  • Connect app
  • vormgeving
  • gebruiksvriendelijk

Minpunten

• spoelen
  • grootte

Rick 20-11-2020

Prima koffie, matige bediening, bedenkelijk melkschuim

Fijne espressomachine die prima koffie zet, wat mindere melkvarianten en qua bediening wat te wensen over laat. Valt voor ons een beetje tussen het wal en het schip. Zo is de eerste indruk: plastic fantastic. Ok, wij hadden een 12 jaar oude espressomachine die ook plastic was, maar dat was sterk en mat plastic, voelt degelijk aan. De Melitta is wat vandaag de dag standaard lijkt geworden, uitgevoerd in pianolak plastic. Dunner én glimmender, met vingerafdrukken al snel zichtbaar.

Wat fijn is, zijn de twee vakken voor verschillende koffiebonen, waar alleen niet goed over nagedacht is, is dat je zelf handmatig de schakelaar om moet zetten elke keer dat je een andere soort wil. En dat voor een volautomaat. Om nu te zeggen dat deze goedkoop is en het daardoor komt, nee. Want deze machine is 3x zo duur als die we 12 jaar geleden kochten en in de basis doen ze hetzelfde: bonen malen en koffie zetten. Grootste verschil zit hem erin dat de Melitta ook volautomatisch melkvarianten kan zetten: cappuccino of latte macchiato bijvoorbeeld. Werkt makkelijk dankzij het melkreservoir wat in de koelkast teruggezet kan worden, maar echt goed schuim… nee, dat zeker niet. Mijn mening is: doe het goed of doe het niet. Dit komt halfbakken over en het schuim zakt al snel in, waardoor er van je cappuccino na 5 minuten amper nog een melkschuimlaag over is gebleven. En zo moeilijk/duur is het niet, wij gebruikten namelijk al een melkopschuimer, zo’n los cilindervormig apparaat met een spiraaltje erin. Dat is pas goed schuim! Voor voor een machine in deze prijsklasse kan en mag je gewoon meer verwachten.

De bediening is ook matig. Aanraakgevoelige toetsen ben ik nog nooit blij van geworden, en deze machine bewijst waarom: het is hit or miss met de bediening ervan. Soms werken ze, soms totaal niet. En dan kan het behoorlijk frustrerend zijn, zeker als je de hoeveelheid melk of koffie aan wilt passen, maar het ding niet naar je luistert. Schuiven over de balk van plus naar min of omgekeerd werkt wel altijd, maar die is zo gevoelig dat je slecht op 5 ml nauwkeurig je koffie/melk kunt doseren en soms gewoon ineens 10-20 ml afwijkt van wat je eigenlijk wou.

De smart functie hebben wij niet veel nut van ingezien, ja je kan ’s ochtends bij het tandenpoetsen je koffie alvast laten zetten, maar er zitten zoveel randvoorwaarden aan dat het in de praktijk nutteloos is: je kopje moet er (uiteraard) al onder staan, daardoor moet je ook de avond ervoor al weten wat je wilt drinken, het maakt nogal uit of je een espresso of latte macchiato zet. Ook de schuif voor welke koffiebonen je gebruikt moet dus goed staan en kan je op afstand ook niet even controleren. Als het water (bijna) op is, wordt je daar tijdig voor gewaarschuwd en wacht hij ook netjes als de melk al gezet is (bij latte macchiato bijv.) maar als de bonen op zijn, kan je dus denken een lekkere cappuccino te hebben die vervolgens erg water smaakt. Dat hoor en zie je wel als je ernaast staat, het malen klinkt dan ineens anders en de uitloop is water(ig), maar op afstand zie je dat dus totaal niet. En dit zijn typisch de dingen die wij het meest vergeten: water en bonen op tijd vullen.
Nu klinkt het misschien als wij helemaal niks van smart apparaten moeten hebben, integendeel. Ik ben bijvoorbeeld ontzettend blij met mijn slimme verlichting of Homekit beveiligingscamera, maar die voegen tenminste iets toe, een "smart" koffiemachine niet. Net zo min als een "smart" oven, die heb ik, maar alleen omdat het er gewoon op zat en een goedkoper model ook gelijk andere functies mistte.

Als laatste is opvallend dat de spoelfunctie erg veel water gebruikt. Waar wasmachines, vaatwassers en dergelijke in de loop der jaren steeds zuiniger zijn geworden, viel het ons gelijk op dat deze Melitta serieus veel meer water gebruikt om te spoelen dan onze oude Bosch. Onnodig lijkt ons. Wat ook tot gevolg heeft dat de lekbak voor water na 4-5 kopjes al helemaal vol zit, terwijl het bakje voor de prut nog niet eens halfvol zit. Dat hadden ze toch echt beter af moeten stemmen op elkaar.

Kortom: in de basis een fijne machine, maar op heel veel punten “net niet”, met name gezien de prijs. Als de machine €300 goedkoper was geweest, had ik veel nukken kunnen vergeven, maar niet op dit prijspunt helaas.

Pluspunten

• koffiesmaak
  • geluidsniveau
  • melkvarianten zet je makkelijk en snel
  • 2-vaks bonenreservoir

Minpunten

• melkschuim zakt snel in, niet stevig
  • aanraakbediening werkt slecht
  • "smart" functie voegt in de praktijk niks toe
  • spoelfunctie gebruikt teveel water
  • erg plastic

Sandra van den Berg 20-11-2020

Espressomachine met ontelbare keuzes

Deze espressomachine maakt zeker lekkere espresso en alle varianten daarop! Alles is in te stellen, maar je moet wel even moeite doen om te snappen hoe jouw favoriete koffie in te stellen is. Machine heeft zo veel keuzes dat je soms de weg krijg raakt op zoek naar jouw favoriete koffie. Maar uiteindelijk is alles in te stellen (en te bewaren via My coffee) en komt er lekkere koffie uit. De machine heeft 2 koffiebonen reservoirs wat erg fijn is als je af en toe ook bijvoorbeeld decafé wilt drinken. Ook de melkbak werkt prima en kan zo de koelkast in. Reservoirs zijn niet erg groot dus wel regelmatig bijvullen. De lekbak zit wel heel snel vol, dus moet je erg vaak legen. Maar goed een goeie koffie vraagt nu eenmaal wel wat werk. En dat de machine weinig geluid maakt is zeker ook een pluspunt! Kortom super machine als je ook thuis goede koffie wilt tijdens alle thuiswerkdagen.

Pluspunten

• veel keuzes
  • 2 bonenreservoirs
  • weinig geluid

Minpunten

• lekbak moet vaak geleegd

Officiele reactie van Melitta 20-11-2020

Hartelijk dank Sandra, fijn om te horen dat je zo tevreden bent, nog veel plezier van je toestel! Het team van Melitta

Ben Landegge 19-11-2020

Zeer veelzijdig espressomachine

De machine heeft een strak design en is mooi om te zien. Er zijn twee compartimenten voor de bonen. De ene is speciaal voor de espresso en de ander voor de overige koffiesmaken. Het nadeel hiervan is dat je veelvuldig bonen moet bijvullen. De machine is zeer gebruiksvriendelijk . De toetsen zijn makkelijk te bedienen en op een eenvoudige manier kun je zelf je eigen sterkte bepalen. Een ander pluspunt is dat de machine zichzelf regelmatig reinigt. Er is ook aan het milieu gedacht, zo schakelt de machine zichzelf automatisch uit als hij 15 minuten niet wordt gebruikt. De Smart functie om de machine via Bluetooth te bedienen is een leuke bijkomstigheid. Zo kun je op een simpele manier je eigen smaakprofielen instellen, zodat je altijd je eigen heerlijke kop koffie hebt. Helaas kun je via de app geen selectie maken tussen de twee bonen containers, terwijl dit wel mogelijk zou moeten zijn. De kwaliteit van de koffie is uitstekend, ook het melkschuim is lekker stevig.

Pluspunten

• Heerlijke koffie
  • Stevig melkschuim
  • Grote keuze in koffievariaties
  • Grote keuze in smaakprofielen
  • Mooi design

Minpunten

• Lekbak raakt snel vol
  • Via de app geen keuze mogelijk koffiecompartiment

Officiele reactie van Melitta 20-11-2020

Beste Ben, hartelijk dank voor je review. We wensen je nog heel veel koffiegenot! Het team van Melitta

Antje 19-01-2019

Apparaat zet fantastische espresso's maar.... even zo vaak weigert het volledige dienst. Je hoort een puff geluid. En er komt een paardruppels koffie en dan niks meer. Een ristretto maar dan erger Het vraagt vaak om schoonmaak actie en ook al gaat dat simpel het moet wel váák. Nu na drie maanden waarvan 1 week ook nog bij de reparateur zet hij geen koffie meer en ben ik 850 euro kwijt

Pluspunten

• goede espresso

Minpunten

• slecht functioneren
  • slechte service

Officiele reactie van Melitta 18-02-2019

Beste Antje, het spijt ons te lezen dat u geen goede ervaringen heeft met uw Melitta Barista T Smart. Zo te lezen heeft u het toestel al eens via Melitta laten nakijken, maar is het probleem nog niet goed verholpen. Dat is vervelend te lezen en we zouden graag het vervolg met u willen bespreken. U kunt ons hiervoor bereiken via info@melitta.nl. Met vriendelijke groeten, Melitta consumentenservice

Henk Harderwijk 28-08-2019

Jammer dat u niet laat horen hoe het is verholpen door Melitta. Zij staan er juist om bekend zeer goede service te verlenen. Ik ben al ruim een jaar in het bezit van soortgelijk apparaat en ben er juist bijzonder enthousiast over.