Melitta CAFFEO SOLO PURE BLACK Volautomatische espressomachine E950-101

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 187 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Melitta CAFFEO SOLO PURE BLACK Volautomatische espressomachine E950-101 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

Jeanti 13-03-2016

zeer tevreden over dit eenvoudig apparaat

In een vorig review hadden wij opmerkingen over het te vaak moeten ontkalken. Wij hebben de instellingen opnieuw ingestgeld en nu is het maar om de drie maand ontkalken. wij hebben in onze woning een ontkalker. Wij blijven genieten van de koffie.

peterdev62 14-03-2016

Kan je aangeven hoe je die instellingen wijzig?

Officiele reactie van Melitta 15-03-2016

Beste, Graag reageren wij op uw vraag.
U kunt de waterhardheidinstelling aanpassen naar de werkelijke waarde. In de fabriek wordt het ingesteld naar 'zeer hard water', dat is water met veel kalk. Dat is in Nederland vaak niet het geval.
U zet het apparaat aan en houdt de knoppen voor 1 en 2 koppen koffie gelijktijdig een paar tellen ingedrukt. Dan drukt u op de knop met 1 kopje. Waterfiltersymbool brandt. Dan drukt u op de knop met het boontje tot de gewenste stand. 2 boontjes is gemiddeld. U kunt de werkelijke waarde checken met het waterhardheidstrookje of opvragen bij uw waterbedrijf.

Met vriendelijke groeten,
Brenda
Melitta consumentenservice

Jeanti 24-11-2015
Wij hebben het apparaat ongeveer een half jaar. Er komen toch een aantal minpuntjes, die zich ook bij anderen voordeden, naar boven. Geregeld schuiven de bonen niet goed door en is de koffie niet op sterkte. Wij roeren dus elke keer in de bonen en dan is het OK. wij hebben een waterverzachter en hebben de waterhardheid op minimum ingesteld. Toch moeten wij ongeveer elke maand ontkalken. Bij ons vorig apparaat was dit ongeveer om de drie maanden. Bonenvakje is aan de kleine kant. Voor de rest niets dan lof. Heerlijke koffie met maximumstand van koffie en heel lage stand van water, anders te slap.

fiatje2009 06-09-2015
Verleden jaar met Kerstmis kreeg ik van mijn zoon een Melitta Caffeo Solo cadeau. Ik was uiteraard heel blij met dit cadeau tot na een paar weken er links in de midden nu en dan een plasje koffiewater kwam te liggen.In het begin dacht ik dat ik onzorgvuldig het lekbakje had uitgehaald en dat er zo koffiewater kwam onder te liggen. Doch na verloop van tijd werd het euvel ernstiger, grotere plas koffie dus, en kon ik ook al uitsluiten dat deze plas van het lekbakje kwam, omdat ik supervoozichtig was bij het uithalen ervan.
Op 05/07/2015 heb ik het toestel via een reparatieaanvraag voor herstelling aan Bol.com bezorgd.
Hier begint nog een grotere lijdensweg. Blijkt dat het toestel pas veertien dagen later verzonden werd naar de geautoriseerde reparatieservice van Melitta, dan zijn we al midden juli en is er nog niks gebeurd van herstel. Op 02/08/2015 krijg ik van Bol.com bericht dat de reparatie is afgesloten, samen met een reparatierapport van Melitta waarop het volgende staat drainage valve defect/broken - drainageventiel, controle molen, software update.
Een paar dagen later wordt het toestel terugbezorgd en "lijkt" het hersteld, tot zich na veertien dagen weer hetzelde defect voordoet. Ik dien hier nog bij te vermelden dat door de herstelling het toestel zwaar beschadigd was, zodat ik nieuwe afdekplaatjes heb moeten kopen voor zowel de watertank als het bonenreservoir. Kostprijs 37€. Ik heb getelefoneerd met Bol.com klantendienst.Daar konden ze mij enkel melden dat ik het toestel opnieuw via een reparatieaanvraag moest aanbieden. Weer voor een maand? Dit konden ze niet zeggen en ook niet als het toestel een definitieve en duurzame herstelling zou kennen. Wel werd mij gezegd dat indien dit niet zo zou zijn, er dan misschien zou overwogen worden om mij een nieuw toestel te bezorgen.
Ik heb daarna al mijn bevindingen doorgemaild naar de klantenservice van Bol.com en naar info@melitta.be.
Door melitta werd ik opgebeld met de mededeling dat ik een paar handelingen moest uitvoeren (lekbakje en watertank een uur onder water zetten en zetgroep een uur in water leggen) als het toestel dan nog bleef uitlopen moest ik hen opbellen en zouden ze het woensdag aanstaande komen ophalen voor herstelling. Uiteraard bleken bovengenoemde handelingen zinloos en loopt mijn toestel nog steeds uit. Ik zal hen morgen opbellen en nogmaals proberen duidelijk te maken dat op deze manier verdergaan geen zin heeft en als het niet goedkoper en beter zou zijn, zoniet zeker klantvriendelijker, om mij een nieuw toestel te bezorgen.
Ik zal niet nalaten om het vervolg hiervan op kieskeurig.nl te posten

Officiele reactie van Melitta 07-09-2015

Beste,
We vinden het vervelend te vernemen, dat de afhandeling van de reparatie van uw Caffeo Solo langer duurde dan gewenst.
Wanneer u een toestel via Bol.com opstuurt, wordt het via een verzamelstation naar onze technische dienst gebracht.
Wij hadden u graag gelijk geholpen, dan was het toestel bij u opgehaald en hadden we een leentoestel kunnen leveren.

Als u ons belt met een probleem over een Caffeo, sluiten we eerst een aantal zaken uit. Daarom hebben we u gevraagd een en ander te testen. Kennelijk heeft het niet geholpen.

Heeft u vandaag geen contact met ons gehad, belt u ons of mailt u terug via info@melitta.be of info@melitta.nl.
Uiteraard zullen we u naar tevredenheid verder helpen.

Vriendelijke groeten,
Brenda Broekmaat, Melitta After Sales Service

Jeanti 06-08-2015
Eenvoudig en relatief goedkoop apparaat.Kan enkel koffie maken van bonen, hetgeen wij wilden. Maakt weinig geluid. Bakjes van water en bonen zijn relatief klein en dienen geregeld bijgevuld. Ook het ledigen van koffiedik en spoelwater moet regelmatig gebeuren, maar gaat supergemakkelijk. Heerlijke espresso!!!

wouterbelgie 13-12-2013
Het toestel lekt water tijdens het spoelen. Volgens Melitta wordt dit veroorzaakt door een verstopping van één of ander ventiel met koffiegruis. Ze raadden mij aan om het zo goed mogelijk te reinigen maar dit zonder resultaat. Daarna stelden ze voor dat zij het toestel zouden reinigen voor de kost van 151 euro. Voor een toestel dat 'maar' 300 euro kost vind ik het schandalig dat men de helft van dat bedrag vraagt enkel en alleen om het te reinigen. Het toestel zou zelf perfect te onderhouden moeten zijn. Het toestel is nog maar 3 jaar oud.

Henny.Rheden 03-01-2014

Ik heb op een andere site over dit probleem gelezen. Lees de gebruikshandleiding. Daar schijnt in te staan, dat bij reinigen van het aapparaat het waterreservoir maar voor de helft gevuld moet zijn.

wouterbelgie 04-01-2014

@ Henny, het is vuil spoelwater dat uit het toestel lekt. Het kan niet anders dat dit probleem gekend is bij Melitta. Alleen jammer dat men hun verantwoordelijkheid niet wil opnemen en consumenten op hoge kosten jaagt.
De gebruiksaanwijzing schrijft wel degelijk voor dat het reservoir volledig gevuld is tijdens het reinigen.

MikeBravo 14-02-2014

Het hier beschreven probleem met de Bosch Espresso machine wordt meestal veroorzaakt doordat er zich achter de espresso zeef koffie heeft opgehoopt. Water/koffie kan daardoor niet meer doorstromen en valt direct in de water opvangbak.
Dit is vaak niet te verhelpen door de zetgroep onder de kraan af te spoelen zoals Bosch, Siemens en Melitta beschrijven voor dit type zetgroep. De enige optie is de zetgroep uit de machine te halen en met een torx 10 bitje en een tangetje de centrale schroef in het midden van de metalen zeef los te draaien. Hierdoor kan de zeef, een plastic ring en de rubberen O-ring worden verwijderd. De zeef kan vervolgens met bijvoorbeeld een tandenborstel oid worden schoongemaakt (controleer of er licht door de minuscule zeefgaatjes komt) en de drab die zich rond de uitgang heeft opgehoopt kan onder de kraan worden verwijderd. Evt. de losse delen met wat afwasmiddel ontvetten. De opening (ventiel) kan met een doorgeknipte sate prikker worden gecontroleerd. De rubberen afsluiting moet iets ingedrukt kunnen worden. Gebruik dus nooit een scherp voorwerp om de gangbaarheid te controleren, hiermee kan het afsluit rubbertje kapot gaan en wordt er geen druk meer opgebouwd. Zet na het reinigen de boel weer in elkaar, draai de schroef niet te vast! Dit klusje is in 10 minuten uit te voeren.
Je kunt het verstopt raken enigszins voorkomen door de maler wat grover in te stellen (achterkant machine).
In de maler zelf kan na enkele jaren overigens ook een 'koek' van fijne koffiedeeltje ophopen die vrijwel niet zonder demontage van de maaleenheid is te verwijderen. Dat vergt wel iets meer doozettingsvermogen... maar een handig iemand kan dat ook weer met een torx 10 en 15 schroevendraaier tot een goed einde brengen.

Ilinia 20-11-2013
Gekocht via een Ibood.be paar weken geleden.

Het apparaat is erg compact waardoor het geschikt is voor een kleine keuken.

De knoppen op het apparaat zijn goed overzichtelijk en handig te bedienen, het design is strak en modern.

Het apparaat warmt snel op en maakt niet veel lawaai. Makkelijk schoon te maken. Handleiding is duidelijk en verstaanbaar.

Smak van de koffie is best vergelijkbaar met die van de professionele machines.

Zeer tevreden, prijs/kwaliteit is perfect in evenwicht.

dschreurs 17-11-2013
Heb je een gevoelige maag? Ben je gevoelig voor verslavingen? Blijf dan zeker van deze machine af! De koffie die de Melitta Caffeo Solo serveert is zo lekker en de gebruiksvriendelijkheid is zo knap, dat je eender welke gelegenheid aangrijpt om snel een klein kopje of een grote mok te prepareren. Ik ben alleszins supertevreden over deze machine. Twee minpuntjes: 1) De temperatuur van de koffie is redelijk, maar mocht voor mij iets hoger zijn. 2) Ik drink bijna nooit meer koffie op restaurant of bij vrienden, omdat het brouwsel dat je dan krijgt ondrinkbaar is als je de Melitta Caffeo Solo gewoon bent. Kortom, ik heb alleen spijt dat ik dit toestel niet jaren eerder heb gekocht.

uljo 16-11-2013
Eerst even zeggen dat wij nog nooit zo een apparaat hadden, dus ik kan niet vergelijken met andere.
Ik was wel al lang op zoek naar zoiets, want de Senseo-smaak waren we moe.
Op het eerste zicht is het een mooi toestel. Het waterreservoir aan de linkerkant kwam ons goed uit gezien de plaats voorhanden. En het is niet zo'n groot ding dat op je aanrecht staat. Het ziet er ook stevig uit. Geen prul.
Het maakt heerlijke koffie (met bonen van de Jumbo) én op het moment dat je er goesting in hebt. Je moet misschien dikwijls water bijvullen, maar toch is het reservoir het dubbel van de Senseo. Het is in ieder geval geen karwei. Ook niet het lekbakje ledigen; om de zoveel tassen geeft het toestel aan dat het moet geledigd worden. Dit gaat heel gemakkelijk.
De bediening is ook kinderspel: sterkte aan te passen en het volume is te regelen. Het volume kan je tijdens het zetten zelfs nog aanpassen.
Als je het toestel aanzet spoelt het eerst de leidingen, zo weet je dat alles proper is. Bij het automatisch uitschakelen doet ie dat trouwens ook.
Een minpuntje vind ik eigenlijk niet. Sommigen zullen misschien iets zeggen over het geluid bij het malen, maar dat neem ik er graag bij.

rudy lexus 16-11-2013
Ik heb deze machine nu een paar weken in huis en hij maakt heerlijke koffie, op de ideale temperatuur. Nu onze kinderen het huis uit zijn, ideaal voor ons twee. Hij neemt ook niet veel ruimte in beslag. Een echte aanrader!

Eddydc 14-11-2013
Hij is klein, geen koelkast op je aanrecht. Prima kwaliteit, zit goed in elkaar.
Klein heeft ook nadelen: geen stoompijpje, een klein waterreservoir, bonenreservoir en residu reservoir. Als je veel koffie drinkt moet je geregeld bijvullen en omspoelen, ook omdat er vrij veel water wordt gebruikt om te spoelen. Als je je daar overheen zet: mooi strak niet te groot apparaat!
Een aan te raden apparaat. Deze werd aangekocht door mij via IBOOD.

Eddydc 13-11-2013
Een aan te raden apparaat.