Solis Grind & Infuse Pro - Reviews

espresso, koffie

7,6

Canyonred 14-07-2015 Product paar dagen in bezit

7,6
Voor mij is dit de eerste espressomachine. Heb bewust voor een halfautomatische gekozen, omdat ik volautomatische erg groot en storing gevoelig vindt. Daarnaast heb je met een halfautomatische meer in de hand en dat is gewoon leuk en lekker.

Ik heb voor de 115 gekozen vanwege de compacte en degelijke uitstraling, de ingebouwde bonenmaler, het stoom en heetwaterpijpje. Inmiddels heb ik hem ruim een week en er heel wat espresso en cappuccino mee gezet.

Positief:
- Compact, snel opgewarmd, groot water reservoir, stoompijpje, heetwaterpijpje
- Makkelijke bediening
- Ingebouwde bonenmaler, geen extra apparaat nodig
- Relatief makkelijk te reinigen
- Heetwatershot voldoende voor 1 mok thee
- Behoorlijke stoom opbrengst, al moet je even leren hoe

Negatief:
- Voor 30ml espresso wordt over het algemeen 6-7 gram gemalen koffie gebruikt. Deze Solis is min of meer gestandaardiseerd voor 10gram. Zelfs wanneer je de meest minimale stand aanhoudt, wordt minimaal 7-8 gram gemalen. Dit betekend dat je koffie morst omdat de houder te vol raakt en dat je bij het aandrukken met de stamper, de boel al snel zo vast drukt, dat de bovengrens vd ideale druk makkelijk bereikt wordt. De maalstand staat dan op 9 (halverwege) en je koffie stroomt dan niet maar druppelt.
- De diameter vd houder zou beter 58mm zijn geweest ipv 53mm er zijn overigens nog kleinere, je knoeit waarschijnlijk iets minder
- Hij is compact, maar niet hoog, er kunnen grote bekers onder, maar de ruimte en lengte voor het gebruik vh stoompijpje is wat beperkt dat geldt ook voor de lengte vh pijpje.
- Degelijk, maar niet zonder kunststof zoals sommige Italiaanse merken
- Drukmeter niet in Bar

Al met al goed apparaat, maar wanneer ik hem opnieuw zou mogen ontwerpen zou ik:
- De maalhoeveelheid lager instelbaar maken
- Het apparaat wat hoger maken zodat je meer ruimte hebt om de stoompijp te gebruiken en een hoge beker te kunnen plaatsen zonder ergens tegen te stoten

PS. Ik heb nog maar één merk bonen gebruikt en de conclusie gaat op voor het zetten van zowel één als twee koppen tegelijk.

Canyonred 03-06-2016

Inmiddels machine bijna een jaar in bezit en geen technische problemen ondervonden. Maar het blijft ergerlijk dat dit apparaat niet is afgestemd op 6-7 gram koffie per kop of 10-14 voor twee. Je moet er met de volumen rekening mee houden, dat je meer espresso moet zetten dan gebruikelijk is, omdat hij anders veel te sterk wordt of nauwelijks doorloopt. Wat vooral storend is, is dat je zoveel koffie morst die in het rooster of op de grond valt. Je kunt niet alleen niet minder malen, maar de filterhouders zijn ook niet geschikt voor de standaard hoeveelheden koffie. Je moet je wel aan de door Solis voorgeschreven hoeveelheid koffie houden. Omdat je dosis espresso zo groot is, moet je ook meer melk gebruiken, dus grotere (~300ml) bekers. De bijgeleverde melkbeker is dan ook te klein, maar een grotere beker van ~700ml heb je met dit apparaat niet zomaar opgeschuimt. Met de ervaring tot nu, zou ik me voortaan beter oriënteren en naar een koffie speciaalzaak gaan en waarschijnlijk een echte Italiaan kopen.

Canyonred 15-11-2016

Het valt me ondertussen ook op dat het apparaat nooit meer on schoonmaken vraagt. Dat heeft hij in het begin misschien 2 keer gedaan. Uiteindelijk merkte ik dat de stoomopbrengst terug liep en heb het ding met schoonmaak azijn en water 1:1; gereinigd en dat werkt. De kwaliteit vh apparaat lijkt tot heden in orde, al hoor ik de membraampomp af en toe brommen/rammelen gedurende de eerste 1 a 2 tellen na starten. Een volgende keer zou ik naar een serieus apparaat kijken van ECM bijvoorbeeld. Alleen al vanwege de juiste verhoudingen, want bij deze machine verbruik je fors meer koffie, omdat hij zowel voor een enkele bak als voor 2 bakjes te hoog is en je om technische reden niet minder kunt doseren. Ik heb ook niet het idee dat de voorgeschreven reiniging veel uithaalt, vooral erg dure middelen.