Miele CM5200SW - Reviews

Aantal kopjes per keer
Type
espresso machine

Greetje 01-02-2016 Product jaar of meer in bezit

Mijn ervaring is niet positief, na een Miele wasmachine, droger en stofzuiger ook maar een Miele koffieapparaat. Een hele investering maar erg veel spijt van. Cappuccino 1x gedaan een hoop gespetter zodat je na afloop het hele apparaat schoon kunt maken. Vaak ontkalken en reinigen je bent een vermogen aan tabletten per jaar kwijt, waterhardheid al aan aangepast. Wij werken de hele week dus wordt overdag niet gebruikt. Bij het ontkalken blijft hij bij de 2 minuten vaak vastzitten en kun je er niets meer mee. Stekker eruit en maar opnieuw proberen, grote ergenis. Wij hebben de machine nu 4 jaar maar sinds deze week had ik het volledige klepje van het water reservoir in mijn hand, alle 3 de schaniertjes waren afgebroken. Ik vind dat Miele met dit apparaat afbreuk doet aan zijn naam, een hele investering voor een koffieapparaat maar zeker geen waar voor je geld, heb dus ook erg veel spijt dat ik deze gekocht hebt. Ik hoor van anderen dat je voor veel minder geld een veel beter apparaat kunt krijgen. Ik ben zwaar teleurgesteld in het product Miel.

lufpapke 23-10-2014 Product jaar of meer in bezit

Ik heb deze koffiemachine nu reeds meer dan één jaar in mijn bezit en mijn mening over dit apparaat is nog altijd dezelfde nl. dat hij prima koffie maakt in al zijn facetten maar ….. Bij het ontkalkingsproces start de machine automatisch met afloop van 19 minuten naar 0 en dan moet hij ontkalkt zijn ; Gedurende deze periode vraagt hij soms om de opvangschaal leeg te gieten wat volkomen normaal is , maar als hij nog een tijd heeft van 8 minuten blijft hij dit constant vragen met gevolg dat hij deze handeling verschillende keren naeen vraagt .Soms telt hij dan eens een minuutje af of twee en hop vraagt hij terug om de opvangschaal uit te gieten
met gevolg dat dit soms wel driekwartier kan duren en daardoor denk ik dat er een slecht contact in zit , pas op ik heb dit niet als de leidingen worden gereinigd , ik houd jullie op de hoogte .

lufpapke 04-07-2014 Product half jaar in bezit

Na enkele negatieve ervaringen met espresso-machines heb ik deze MIELE CM 5200 in september 2013 aangekocht en nu na 9 maanden gebruik ( 2000 kopjes) mag ik zeggen dat ik uitermate tevreden ben van dit toestel. Wij gebruiken het meestal voor cappuccino maar ook voor gewone koffie en latte-machiato , wel zorg ik dat voor elk gebruik de kopjes voorverwarmd zijn . Vroeger kocht ik de zéér dure Italiaanse koffie maar na wat experimenteren met verschillende koffiesoorten ben ik tot de conclusie gekomen dat men met eender welke koffiemerk met deze CM 5200 prima koffie maakt. De cappuccino of latte-machiato heeft een prima schuimlaag en ik durf gerust beweren dat ik zelden in horecazaken
zulk een goede koffie mocht drinken en dit is toch wat het moet zijn als men een duur espresso-machine aankoopt wel de CM 5200 beantwoord dit allemaal.

kieskeurig3636 09-02-2014 Product jaar of meer in bezit

Deze machine een jaar in gebruik. Enorm tevreden over de smaak en temperatuur van de koffie. Wat enorm tegenvalt is de herrie dat het toestel produceert. Ik heb deze machine niet elders gehoord dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Wel hoor ik andere budget machines die minder dan de helft kosten en vrijwel stil zijn. Ik vraag me af of het aan onze machine ligt? Ik weet dus niet of dit normaal is? Het begint wel te irriteren.

al.schmidt 04-02-2014 Product half jaar in bezit

9,6
Na een periode van philips producten,welke niet goed voldeden,uitval de keuze gemaakt voor Miele,totaal geen storingen, en 50000kopjes koffie garatie,wie bied er meer? ook de verlengde garantie 10jaar bied vollop koffieplezier voor langere tijd,nadeel is er wel, je drinkt te veel lekkere koffie

HABoss 22-01-2014 Product half jaar in bezit

Smaak is prima, gebruiksgemak wat minder door de draaiknop. Eén groot probleem: de compressor maakt enorm veel herrie! 2x monteur gehad. Zij kenden het apparaat nog niet en vonden dat het wel mee viel. De derde monteur vond het ook wel te veel dB. Compressor in foam gewikkeld, wanden geheel aan binnenzijde met anti-dreun verstevigd. Ben nog totaal niet tevreden maar Miele doet er niet meer aan. Zéér slechte zaak voor zo'n dure machine! Toch vreemd als de monteur deze bewerkingen toepast.. EP Groenlo probeerde alles om te helpen. Miele geeft niet thuis. Moest ik maar geen Miele apparaat kopen...Heb nu een CM6300 gekocht. Enorme vooruitgang!!! Net alsof je de deur van de keuken dicht doet! Verschil is te groot.

HABoss 22-01-2014 Product half jaar in bezit

Smaak is prima, gebruiksgemak wat minder door de draaiknop. Eén groot probleem: de compressor maakt enorm veel herrie! 2x monteur gehad. Zij kenden het apparaat nog niet en vonden dat het wel mee viel. De derde monteur vond het ook wel te veel dB. Compressor in foam gewikkeld, wanden geheel aan binnenzijde met anti-dreun verstevigd. Ben nog totaal niet tevreden maar Miele doet er niet meer aan. Zéér slechte zaak voor zo'n dure machine! Toch vreemd als de monteur deze bewerkingen toepast.. EP winkel Groenlo probeerde alles om te helpen. Miele geeft niet thuis. Moest ik maar geen Miele apparaat kopen...Heb nu een CM6300 gekocht. Enorme vooruitgang!!! Net alsof je de deur van de keuken dicht doet! Verschil is te groot. Er moet haast wel iets defect zijn in de CM5200 machine, kan niet anders. Maar ja, geld weg... hopen dat hij in de 2de hands nog iets op levert.

S. Bijlsma 03-01-2014 Product kwartaal in bezit

Okk wij kozen voor deze machine, erg tevreden tot nu toe en de service bij Miele is super, ik kon de melk niet warm genoeg krijgen was onze klacht, Miele gebeld en na 3 dagen stond er gelijk een monteur voor de deur, bleek dat wij hem verkeerd hadden ingesteld. de monteur heeft het hele apparaat voor ons ingesteld en werk nu super!!

Miele bedankt voor deze service!!

Andries 1977 28-10-2012 Product paar dagen in bezit

9,6
Enkele dagen in bezit.

Motivatie om voor dit merk te gaan was de mogelijkheid om er voor €159,- nog eens 8 jaar garantie bij te kopen. Aangezien mijn vorige machine na 3 jaar stuk was. (Siemens)

De koffie smaakt prima, een stuk sterker als de vorige Siemens. Heb er nu dark roast bonen in en op mild is de smaak prima. Nu opzoek naar de juiste instellingen. (maalgraad, koffie hoeveelheid en temperatuur is allemaal in te stellen.)

De melk is bij ons prima op temperatuur. Ik heb wel dubbelwandige glazen gekocht, om het langer warm te houden. Maar de bereidingstemperatuur is prima.

Het apparaat is makkelijk te vullen en te onderhouden. Mooie materialen en erg solide als je het vergelijkt met mijn oude Siemens.

Met andere woorden, geen spijt van de machine. De hoge prijs schrikt af, maar met een garantie van 10 jaar geeft het een prima jaarprijs voor lekkere koffie.

Pascal11179 04-06-2012 Product paar weken in bezit

Ik heb het apparaat nu sinds enkele weken in bezit, en ben erg te spreken over de mogelijkheden en smaak van de koffies.
Met een druk op de knop een hete cappuchino, latte, espresso of een lekker bakje koffie met een lekkere schuimlaag.

Ik ben een fervent koffie drinker, en heb inmiddels de nodige apparaten versleten: Een Siemens, een Bosch en een Saeco. Allemaal apparaten met hun eigen voor en nadelen.

Over de smaak en mogelijkheden ben ik ruim tevreden met mijn nieuwe Miele CM5200. Over het gebruiksgemak heb ik toch een aantal kanttekeningen.
1) de vulopening voor de koffiebonen, is wel heel erg klein. Het lukt me zelden om de machine te vullen zonder bonen te strooien
2) Afvalbakje is erg snel vol: na 6-7 kopjes stapelen de koekjes zich op en geeft het apparaat aan dat het bakje geleegd moet worden. Jammer want er is nog wel (wat) plek in het bakje, maar omdat de koekjes zich "stapelen" is het erg snel vol.
3) Afvalreservoir voor water is erg snel vol. De machine spoelt regelmatig, wat ten goede komt aan de kwaliteit van de koffie, maar daardoor is de schaal met afvalwater erg snel vol. Door het onhandige (platte) formaat van het bakje is het uitkijken geblazen met knoeien als het de schaal weer eens leeg gegoten moet worden.
4) Onderhouds menu erg onhandig: Na het maken van cappuchino/latte, geeft het apparaat netjes aan dat het melksysteem gespoeld moet worden. Daarvoor moet je doorklikken naar het onderhoudsmenu, en vervolgens "melksysteem spoelen" kiezen. Je krijgt daarna nog wat instructies om het melkslangetje in het bakje te steken en daarna begint de machine te spoelen.
Tot zover geen probleem. Mijn probleem is dat je NA het spoelen moet zoeken in het menu om "terug"te gaan, en vervolgens weer moet zoeken om "terug" te gaan alvorens je het onderhouds menu kunt verlaten.
Tip aan Miele: na het spoelen wil ik gewoon koffie maken, en niet door allerlei menu's zoeken om uit het systeem te komen.

Zoals gezegd ik ben een grootverbruiker, en zijn deze ervaringen persoonlijk. Qua smaak en mogelijkheden is de Miele voor mij perfect. Toch zou ik geen 2e keer deze machine kopen: ik ben nu eenmaal lui aangelegd en wil vooral het gemak van een machine met een groot afval reservoir, groot afvalbakje en grote bonenhouder met een flinke vulopening zodat ik daar in een keer een half pak bonen in kan mikken zonder dat ik hoef te priegelen.

Koerier 02-06-2012 Product paar dagen in bezit

9,4
Gisteravond deze geweldige machine opgehaald bij Koffiediscounter.nl (mooie winkel, vriendelijk personeel die nog echt tijd maakt voor de klant)

Hiervoor heb ik 2 keer een Krups gehad, het eerste apparaat was één groot drama, waardoor ik uit coulance, na de garantie termijn bij hun een nieuw apparaat mocht aanschaffen voor een hele goede prijs. Echter doordat de service bij Krups erg achteruit is gegaan in de laatste jaren, wil ik helemaal niks meer met Krups te maken hebben en heb ik mede doordat Miele service aan huis verleent en de mogelijkheid tot het bijkopen van 8 jaar extra garantie voor maar 159 euro voor deze machine gekozen.

De vergelijking die ik maak is dus tussen de Miele CM5200 (prijs 1200) en de Krups EA8050 (prijs €600)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen als antwoord op de vorige revieuws, de melk is inderdaad niet heet maar wel lekker warm en meteen te drinken.
Daarentegen is de koffie, espresso, cappuccino en de latte machiato zeker niet direct te drinken omdat die echt heet zijn (natuurlijk moet je er wel voldoende koffie bij doen.
Voor cappuccino gebruik ik 1/2 melkschuim en 1/2 espresso en voor latte machiato 1/3 melk, 1/3 melkschuim en 1/3 espresso).
Het naar eigen behoefte instellen van alle hoeveelheden is makkelijk en als je dit goed doet hoef je het nooit meer te doen omdat het apparaat opslaat hoe jij je koffie wilt hebben.

Dat er geen hete melk uitkomt is voor mij geen enkel probleem omdat ik een espresso apparaat koop voor de koffie, espresso en cappuccino en niet voor melk (daar heb ik een magnetron of gasfornuis voor)

Na een halve dag en een paar liter koffie (stuiter stuiter), weet ik het nu al zeker...een geweldig apparaat, heerlijke koffie en cappucino en nog goedkoper dan de Krups ook (rekening houdend met de levensduur van minimaal 10 jaar zonder extra kosten tegenover maximaal 3-4 jaar voor de Krups met maar 2 jaar garantie)

Over smaak valt niet te twisten maar de koffie is heet, heeft een hele mooie schuimlaag en kun je al naar gelang sterker of minder sterk maken (zonder daarvoor minder water te gebruiken)
Je kunt namelijk bij de instellingen kiezen voor 3 verschillende hoeveelheden bonen die gemaald worden (6-14 gram) voor een kop koffie of espresso.
Op deze manier kun je (op de sterkste koffiestand) ook een grote mok lekkere koffie zetten met maar 1 keer malen. (hiervoor moest de Krups 2 keer malen en dan had je eigenlijk nog maar een slappe bak)
Voor mijzelf kan koffie overigens niet sterk genoeg, in de middelste stand en dan een klein mokje (+/-140 ml water), geeft al een heerlijke en sterke bak koffie.
Bij de Krups vond ik het met 140 ml water niet echt een stevige bak.

Voor mogelijkheden een 9 (twijffelde tussen 9 en 10).
Koffie, espresso, cappuccino en latte machiato met één druk op de knop en zonder de mok de hoeven verplaatsen precies zoals jij je koffie of melkproducten wilt door de goede instelmogelijkheden. Wat wil je nog meer met een espressomachine (als je wilt kunnen bellen met een koffie apparaat, zul je op zoek moeten gaan naar een ander model en een radio zit er ook al niet in ;) )
1 puntje aftrek omdat ik het wel mooi had gevonden als je de melk in het apparaat (liefst gekoeld) kon plaatsen.
Overigens zit er wel een mooie, roestvrijstalen, geïsoleerde melkkan bij dit model , waardoor je geen pak melk naast het apparaat hoeft te zetten.

Voor gebruiksgemak heb ik 2 punten afgetrokken omdat ik het ledigen van de lek - en koffiedrapbak wel wat lastig vind t.o.v. een Krups (lekbak is erg groot en zit erg vol waardoor het erg lastig was om zonder te morsen te ledigen en dan had het apparaat nog niet eens gezegd dat ik hem moest legen)
Daarnaast vind ik dat er veel drap bij het water zat en zat er ook water bij de drap en zijn het geen droge, vaste koffie koekjes maar een vochige drap.
Overigens geeft hij zeker niet meer afvalwater dan een Krups, wel hoef je de afvalbakken minder vaak te legen omdat ze groter zijn (bij Krups ongeveer na 6-8 bakken koffie of espresso, bij de Miele ongeveer 15 bereidingen, inmiddels 27 bereidingen en nog niet voor de 2e maal geleegd)
Dan te bedenken dat hij telkens als het apparaat opstart en afsluit automatisch spoelt en dat water komt via de koffie uitloop ook in de lekbak.
Je kut er dan ook voor kiezen even een bakje of mok onder de uitloop te zetten.
Qua bediening en instellingen is hij zeker wel gebruiksvriendelijk en werkt heel intuïtief.
Waterreservoir van 1,8 liter die helemaal gebruikt word, niet dat je hem al moet vullen als er nog een hele laag water inzit zoals bij een Krups

Voor de vormgeving een hele dikke 10 zeker toen ik zag dat Miele voor de CM5200 gekozen heeft voor matzwart i.p.v. pianozwart (maar iedereen zal hier zijn eigen voorkeur in hebben).

Duurzaamheid kan niet anders dan een 10 zijn omdat (indien je garantie bijkoopt, wat ik zeker ga doen) je minimaal 10 jaar met dit apparaat koffie kunt zetten zonder kosten (alleen de reinigings en ontkalkings pillen en natuurlijk de koffiebonen :D ) en mocht er onverhoopt iets aan mankeren, komen ze het aan huis maken.

Eindconclusie:
+ Volgens mij is de afschrijving op dit apparaat lager dan goedkopere apparaten (zoals de Krups EA8050).
+ Erg lekkere en sterke koffie (veel sterker dan de Krups EA8050) maar kan indien gewenst ook minder sterk.
+ Hele goede en uitgebreide instel mogelijkheden.
Hoeveelheid water, koffie, melk en melkschuim, instelling maalgraad.
+ Geïsoleerde RVS melkkan bijgeleverd.

- Het ledigen van de restwaterbak is wat lastig.

martijndekoffieleut 22-04-2012 Product paar dagen in bezit

Apparaat nu een week in bezit.
Voorheen een Jura machine gehad die is na 4 jaar kapot gegaan. Op Internet lees je veel Jura problemen dus nu maar Miele aangeschaft.

Machine is stiller, beter, sneller en veel goedkoper dan Jura.

Wel is de bereiding van bijvoorbeeld thee of warme melk wat ingewikkelder omdat je een menu moet doorlopen.

Voordeel is dat de zetgroep kan worden uitgenomen zonder gereedschap om deze schoon te spoelen. We hebben er wegens eerdere ervaringen gelijk 10 jaar garantie bijgenomen.

Pokiegt 06-04-2012 Product paar weken in bezit

Nou ik werk beslist niet bij Miele en denk er hetzelfde over als Miguel. Ik heb namelijk maar één klacht over dit apparaat en dat is de temperatuur van de melk en was op zoek op internet of het mogelijk was om de temperatuur van de melk te verhogen toen ik deze review van miguel tegen kwam. En ik baal er van dat het dus normaal is, want inderdaad is de melktemperatuur vreselijk laag en krijg je dus altijd een lauwe bak macciato en over hete chocomelk wil ik het al helemaal niet hebben.
Ik zal hierover ook zeker een klacht indienen bij Miele. De term "hete melk" zal echt lauwe melk moeten zijn.
Jammer dat Geert-Jan niet reageert op die temperatuur want hij zal bij hem niet heter zijn.

Ik was erg tevreden over dit apparaat en ging er tot nu van uit dat de temperatuur van de melk wel hoger kon. Als dit echter niet het geval is ben ik beduidend minder tevreden.

Geert-Jan12 05-04-2012 Product paar dagen in bezit

Volgens mij is het vorige reviewtje geschreven door een concurent van miele, dat kan bijna niet anders daar dit ding een lekker bakje koffie kan maken, koffie is dik boven de 90 graden. Melk is lekker dik, let er wel op dat volle melk gebruikt wordt. Anders is de schuim niet zo vol!

Trouwens is miele het enige merk met de mogelijkheid tot 10 jaar garantie!

Kijk dat zouden meer merken moeten doen!