Betaalmethoden online kopen

Online betalen

Er zijn verschillende betaalmethoden mogelijk wanneer u iets via internet bestelt. In het WinkelVergelijk-scherm ziet u bij alle winkels een icoontje met een "i". Wanneer u hierop klikt, kunt u zien welke betaalmethodes de winkel van uw keuze u biedt. Hieronder worden de verschillende betaalmethodes kort uitgelegd en de voor- en nadelen op een rijtje gezet.

Onder rembours
Acceptgiro (Overschrijving)
Eenmalige machtiging
Vooruitbetaling
Creditcard
Internetbankieren
iDeal

Niet elektronisch:

Onder rembours
Het pakje wordt bij u thuis bezorgd en u betaalt wanneer u het in ontvangst neemt. In sommige gevallen kunt u aan de deur met uw bankkaart of creditcard betalen. Vaak worden voor betaling onder rembours extra kosten in rekening gebracht.

Pluspunt:

  • U betaalt pas bij ontvangst, ontvangt u niets dan betaalt u ook niets.

    Minpunt:
  • U mag het pakje niet eerst uitpakken, zodat u niet kunt controleren of de bestelling compleet is.

    Acceptgiro (overschrijving)
    Met de bestelling wordt een overschrijvingsformulier meegestuurd. U kunt zo via uw eigen bank betalen.

    Pluspunt:
  • U betaalt de bestelling wanneer het u uitkomt en als het product daadwerkelijk, naar tevredenheid, is geleverd.

    Eenmalige machtiging
    Bij bestelling machtigt u de leverancier eenmalig een bedrag van uw rekening af te schrijven. Hiervoor is uw handtekening vereist.

    Pluspunt:
  • U hoeft zich niet te bekommeren om de betaling.

    Minpunten:
  • U kunt de betaling niet of moeilijk terugdraaien, wanneer er iets mis blijkt te zijn bij de bestelling;
  • Ook kan de levering vertraging oplopen omdat het product pas wordt verstuurd als uw handtekening binnen is.

    Vooruitbetaling
    Nadat de bestelling geplaatst is, ontvangt u de gegevens die u nodig heeft om het bedrag van de bestelling over te kunnen maken (bankrekeningnummer leverancier, factuurnummer enz.). U betaalt dit bedrag bijvoorbeeld door middel van een overboeking of internetbankieren. Zodra de som bij de leverancier is bijgeschreven zal de bestelling naar u verstuurd worden.

    Pluspunt:
  • Er wordt regelmatig korting gegeven als u vooruit betaalt. De verkopende partij is op deze manier immers zeker dat hij het geld heeft als hij het product levert.

    Minpunten:
  • U heeft al betaald voor u de bestelling heeft ontvangen. In theorie zou de leverancier niets meer van zich kunnen laten horen nadat hij het geld ontvangen heeft;
  • Verder kan ook vooruitbetaling voor vertraging zorgen. Het product wordt pas verstuurd als uw betaling binnen is.

    Elektronisch:

    Creditcard
    Online betalen met een creditcard is vrij makkelijk. Nadat u een product besteld en op "afrekenen" geklikt hebt, kiest u de gewenste betaalmethode. U selecteert het type creditcard (bijvoorbeeld Visa, Mastercard, American Express), voert uw creditcardnummer en de vervaldatum (expiry date) in en wanneer alles gecontroleerd is, wordt het bedrag van uw creditcard afgeschreven. Later ontvangt u dan een rekening waarop het bedrag gespecificeerd is.

    Pluspunten:
  • Als er iets niet goed gaat, kunt u de betaling tegenhouden of terughalen;
  • Het gebruiksgemak is groot, omdat u maar één nummer in hoeft te voeren;
  • Bij de meeste creditcardmaatschappijen zijn uw aankopen, die u met de creditcard betaald heeft, vaak nog vrij lang (meestal 90 dagen) verzekerd tegen schade en diefstal.

    Minpunt:
  • Uw gegevens worden online verstuurd. Als ze onderschept worden, kan er geshopt worden met uw creditcard. Bij de meeste creditcards is dan echter niet de houder verantwoordelijk. Bij winkels die beschikken over een SSL*-verbinding is het overigens niet mogelijk om persoonlijke gegevens te onderscheppen. Bovendien zijn internetwinkels sinds 1 juni 2001 verplicht om bij creditcardbetalingen te vragen naar uw CVC-nummer (creditcard validation code), een extra veiligheidscontrole. Deze driecijferige code is verbonden aan uw creditcardnummer. U vindt de nummers terug op de achterzijde van uw kaart, rechts op de handtekeningstrook.

    Internetbankieren
    Internetbankieren is een veel gebruikte vorm van elektronisch (vooruit)betalen. De dienst wordt u aangeboden door uw bank en werkt voor alle betaalinstellingen ongeveer hetzelfde. U surft naar de website van uw bank, u logt daar in en vervolgens kunt u bij uw rekeninggegevens komen. Bij sommige banken moet u een code intypen op een apparaatje (digipas, cardreader) dat u van uw bank heeft ontvangen.
    In een invulformulier vult u de gegevens (naam, rekeningnummer, plaats e.d.) in van de ontvanger, en u geeft het te betalen bedrag en een omschrijving op. Daarna drukt u op verder/insturen/verzend, of iets dergelijks, en/of u typt nogmaals een code in op het apparaatje om de betaalopdracht te bevestigen. Als u nog een keer op "verzend" heeft geklikt, dan krijgt u de melding dat uw betaling, al dan niet succesvol, is afgerond.

    Pluspunten:
  • Internetbankieren is in de meeste gevallen helemaal gratis. Bij sommige banken betaalt u eenmalig een bedrag bij inschrijving. Het verdere gebruik is bij vrijwel alle banken kostenloos, mits u een normale privérekening gebruikt. U kunt het beste goed bij uw bank navragen wat de eventuele kosten zijn, want er zijn ook banken waarbij het aanvragen van internetbankieren bij de ene rekening gratis is en bij de andere rekening niet.
  • Internetbankieren is een dienst van uw bank. U kunt er wel vanuit gaan dat het net zo goed geregeld is als alle andere mogelijkheden die uw betaalinstelling aanbiedt. Doordat internetbankieren al een tijdje bestaat, heeft het geen last meer van zogenaamde "kinderziektes".
  • Werkt uw bank met een apparaatje? Dan kan niemand anders bij uw rekening komen, want u zult bij elke sessie een pincode moeten invoeren. Als u het apparaatje kwijtraakt, hoeft u zich dus geen zorgen te maken over uw bankrekening. Mensen met kwade bedoelingen hebben immers uw pincode nodig om bij uw gegevens te kunnen komen.
  • U kunt in principe op elke computer inloggen op de site van uw bank en dus eigenlijk overal betalingen verrichten.

    Minpunten:
  • Als uw bank met bepaalde lijsten met toegangscodes werkt (in plaats van met een apparaatje), dan moet u die heel goed bewaren. Schrijf ook uw persoonlijke inlogcode niet op in uw agenda, of op briefjes die u makkelijk kunt verliezen. Ook moet u regelmatig uw wachtwoord vernieuwen. Dit moet namelijk een moeilijk te achterhalen code van letters en cijfers zijn, uw verjaardag of namen van kinderen zijn dus niet handig om te kiezen.
  • Internetbankieren is over het algemeen wel omslachtig met al die codes en apparaatjes. U moet vrij veel handelingen verrichten voordat uw betaling afgerond is.
  • Als u het apparaatje niet bij u heeft, dan kunt u niet betalen (niet alle banken werken met een apparaatje bij internetbankieren).



    iDeal
    Heeft u een Nederlandse bankrekening, dan kunt u gebruik maken van iDeal, een gezamelijke standaard voor internetbetalingen van 6 Nederlandse banken. iDEAL staat voor I deal (Engels voor Ik handel).

    Rabobank, ABN AMRO, ING Bank, Postbank, Fortis en SNS bank doen hieraan mee. iDeal werkt eenduidig: de betaalmethode werkt bij iedere bank hetzelfde. Elke consument die internetbankiert bij een bank die met iDeal werkt, kan er eenvoudig mee betalen. In feite is het gewoon internetbankieren zoals velen dat al lang gewend zijn. Het verschil is dat de leverancier, na goedkeuring van de transactie, real time een betalingsgarantie van de betreffende bank krijgt. Kiest u in een online shop voor de betaalmethode iDeal, dan krijgt u in een dropdown-menu de banken te zien die ermee werken. U neemt uw eigen bank en kunt vervolgens in de betaalomgeving die u gewend bent afrekenen. Makkelijk: alles is al voor u ingevuld, dus u bent met één druk op de knop klaar. U moet natuurlijk nog wel inloggen met dezelfde codes die u ook gebruikt bij 'gewoon' internetbankieren.

    Pluspunten:
  • iDEAL is veilig. De betaling wordt meteen uitgevoerd waardoor u uw aankopen snel opgestuurd krijgt;
  • Verder is iDEAL gebruiksvriendelijk en gemakkelijk, doordat het gebaseerd is op internetbankieren.

    Minpunten:
  • iDEAL werkt niet op buitenlandse sites, alleen internetwinkels met een Nederlandse betaalrekening worden toegelaten;
  • Er zal voor kleine betalingen waarschijnlijk een minimum gelden;
  • U heeft, net als bij 'gewoon' internetbankieren nog steeds dezelfde codes nodig.

    In België bestaat er voorlopig nog geen overkoepelende organisatie die internetbetalingen van verschillende betaalinstellingen onder eenzelfde noemer bundelt.

    Persoonlijke gegevens
    Als u een bestelling plaatst, heeft de winkel van uw keuze uw gegevens nodig. Op een winkelsite wordt in de meeste gevallen vermeld dat een winkel uw persoonlijke gegevens niet verder verspreidt. Controleer dit systematisch als u geen zin hebt om allerlei mails met aanbiedingen te ontvangen.

    SSL ( * Secure Sockets Layer)
    Er zijn webpagina's die over een SSL-verbinding beschikken, deze sites zijn te herkennen aan een slotsymbooltje. Wilt u zeker weten of er niets met uw persoonsgegevens gebeurt? Verifieer dan of u onderaan uw scherm zo'n hangslotje of een sleuteltje ziet staan.
    SSL is de industriële norm voor een beveiligingsprotocol waarmee persoonlijke gegevens of creditcardgegevens veilig via het Internet verstuurd kunnen worden en de privacy gegarandeerd blijft. Dit kan omdat de persoonlijke gegevens gecodeerd naar de server van de website worden gestuurd. Standaard beginnen webpagina's waarvoor een SSL-verbinding moet worden gemaakt met https: in plaats van http: