Sony Cyber-shot RX10 III zwart - Reviews

Filmen in full-HD
Filmen in 4K Ultra-HD
Optische zoom
25 x optische zoom

Beoordeling op basis van 4 reviews geschreven op Kieskeurig.be.

Neel 23-12-2016 Product paar weken in bezit

Top camera!

Na jaren sjouwen met body en lenzen, spullen verkocht en deze zgn bridgecamera aangeschaft bij kamera express in Rotterdam. Ik ben van mening dat deze camera alles kan wat je als (hobby) fotograaf nodig hebt. Ik gebruik de camera semi-professioneel en heb geen moment spijt gehad van mijn overstap van systeem naar bridge. Camera heeft een gigantische optische zoom is lichtsterk en heeft alle instellingen die je je kan wensen. Geweldige brouwkwaliteit en ondanks de forse prijs vind ik de value for money goed. Lang getwijfeld tussen deze en de fz2000 van Lumix wat ook een mooi apparaat is. Uiteindelijk gekozen voor de Sony ivm zoombereik en wheatherproof behuizing. Een aanrader!

Pluspunten

• Zoombereik
  • Brouwkwaliteit
  • Wheatherproof

Minpunten

• Prijs fors
  • Geen touchscreen

mh1956 12-05-2017 Product half jaar of langer in bezit

Haarscherpe foto's, fraai zoombereik, maar niet perfect

Ik heb deze camera nu goed 9 maanden in mijn bezit, dus tijd voor een korte impressie.

De camera is solide gebouwd, keurig afgewerkt, met mooie materialen en ligt uitstekend in de hand. Alle knoppen laten zich goed bedienen en het informatiedisplay bovenop de camera is uitermate welkom. Wel is de camera wat aan de zware kant, maar voor het overige nog goed te hanteren. De meegeleverde draagriem had echter wat luxer en comfortabeler uitgevoerd kunnen zijn.

Het instellingenmenu is niet echt overzichtelijk opgezet. Je zoekt je soms wezenloos naar bepaalde instellingen. Bovendien zijn het er enorm veel en veel instellingen die met elkaar te maken hebben, zijn over verschillende tabs verdeeld. Daar moet Sony nog even huiswerk verrichten.

De autofocus werkt over het algemeen snel en correct. Echter, zodra je boven de 300 mm komt heeft de autofocus regelmatig problemen met scherpstellen. Dan duurt het enkele seconden voordat het onderwerp scherp in beeld is. Dit is af en toe hinderlijk als je bewegende voorwerpen wilt fotograferen. Ik heb op die manier al wat leuke foto’s gemist.

De electronische OLED-zoeker gebruik ik regelmatig en voldoet over het algemeen goed. Hij is scherp en contrastrijk, maar wel erg koel (blauwig) van kleur. Je kunt dat enigszins bijstellen, maar het verschil tussen de kleurweergave van de werkelijkheid en het zoekerbeeld is opvallend groot. Dat probleem heb je niet bij een optische zoeker. Groot voordeel van een electronische zoeker is wel dat je ook bij weinig licht een helder zoekerbeeld hebt.

Een ander nadeel van de zoeker is dat het beeld ervan gekoppeld is aan het LCD-display. Wat je op het LCD-display ziet, zie je tegelijk ook in de zoeker. Als je ingesteld hebt dat na een opname deze 2 of meer seconden getoond moet worden op het LCD-display dat zie je die ook net zo lang in de zoeker. Dat is heel irritant wanneer je snel wat foto’s achter elkaar wilt maken. Dan moet je eerst wachten totdat de displaytijd verstreken is. Doe je dat niet en gebruik je bijv. de zoomhendel om met het objectief in te zoomen, dan zoom je in beeld van de zojuist gemaakte foto in in plaats van met het objectief. Je moet dan de display modus weer eerst uit zetten om verder te kunnen fotograferen. Ik heb daarom de tijd voor het tonen van de zojuist gemaakte foto dan ook maar op 0 gezet.
Ook jammer is dat het LCD display geen touchscreen is en evenmin volledig kantelbaar, zoals bijv. bij de Canon EOS 80D.

Over het objectief niets dan lof. Zelden een objectief met zo’n scherp beeld over zo’n groot bereik gezien. Liever had ik een bereik van 16 tot 500 mm gehad, dus wat meer groothoek en wat minder tele, maar hiermee is ook prima te werken, al merk ik wel dat de meeste van mijn foto’s tussen de 24 mm en 400 mm gemaakt worden. Wat dat betreft had ik eigenlijk ook het vorige model kunnen kopen. Erg prettig is verder dat Sony een zonnekap meelevert.

Aan de kleurweergave van de RX10 moet ik nog steeds wat steeds wennen. Ik heb altijd Canon camera’s gebruikt en die zijn beroemd om hun fantastische kleuren. De kleurweergave van de Sony is over het algemeen wat koeler (en neutraler (?)) dan die van Canon. De RAW-beelden zien er over het algemeen wat kleur betreft beter uit dan de wat koele JPEG’s, die bovendien in de camera overmatig verscherpt worden.
Voor het bewerken van de RAW-beelden van de RX10 III in Adobe Lightroom heb je overigens versie 6.7 nodig. Deze upgrade kun je vinden op de website van Adobe.

De belichting is over het algemeen, een enkele misser daargelaten, zeer goed te noemen.

De ingebouwde flitser is sterk genoeg om in kleine ruimtes te gebruiken. Heb ik wat meer licht nodig, dan pak ik de fijne Sony HVL-F43M.

De videofuncties heb ik nog niet veel gebruikt, dus daarover nog geen oordeel.

Tja, en dan de batterij. Als ik één groot minpunt van de RX10 moet noemen, dan is het de meegeleverde batterij. Deze is werkelijk in een mum van tijd leeg. Het lijkt haast wel of deze ook leeg loopt als je de camera niet gebruikt. Ik heb om stroom te sparen in ieder geval de Pre-AF functie uitgezet, anders loopt de camera continu scherp te stellen, ook als je geen foto wilt maken.
Je redt het amper één dag met een volle batterij, dus het is aan te bevelen om minimaal 2 opgeladen reservebatterijen bij je te hebben. Helaas zijn de originele Sony-batterijen nogal prijzig (gemiddeld zo’n 65 euro), dus hou daar rekening mee. Ik heb bovendien een aparte oplader gekocht, want je kunt de batterijen anders alleen maar in de camera opladen. Sony levert geen aparte oplader mee, helaas.

Alles bij elkaar durf ik deze camera toch van harte aan te bevelen voor fotoliefhebbers die van kwalitatief uitstekende en zeer scherpe beelden houden en een camera zoeken die over een groot zoombereik beschikt. Alleen de prijs (1.599 euro momenteel) zou velen kunnen afschrikken, maar ik vind het uiteindelijk wel in overeenstemming met de kwaliteit die je ervoor krijgt.

Pluspunten

• Fantastisch, scherp objectief
  • Zeer goede belichting
  • Solide gebouwd
  • Zeer informatieve displays

Minpunten

• Wat koele kleurweergave
  • Zoekerbeeld had beter gekund
  • Zeer matige batterijduur
  • Onoverzichtelijke menustructuur

J.Heerikhuisen 09-03-2017 Product paar weken in bezit

Meer dan uitstekend camera

Deze camera is aangeschaft als vervanger van mijn alpha 500 spiegelreflex. Een uitstekende keus, als bridgecamera combineert het een normale systeemcamera met de voordelen van een spiegelreflex. Zeer degelijke bouw en voldoende opties om nog heel lang te kunnen gebruiken als vakantie- en gezinscamera. Enige nadeel is dat de zoom niet manueel, maar motorisch verloopt, ook via de zoomring op de lens. Dit geeft enige vertraging. Verder niets dan lof, maar dat mag ook wel gezien de prijs.
Heb je wat minder zoom nodig, dan is de mark II ook een goed(koper) alternatief.

Pluspunten

• Zeer uitgebreide opties
  • Degelijke bouw
  • Groot zoombereik

Minpunten

• Hoge prijs
  • Zoom volledig motorisch

Henk van Vliet 30-09-2016 Product paar dagen in bezit

Sony en de aankoop van mijn leven.

Zeer solide camera, alleen het aanzien is al geweldig ligt bovendien prettig in de hand. De elektronica is wel zo mooi toegepast in deze camera zodat ik deze camera van harte bij iedereen kan aanbevelen.

Pluspunten

• 10 voor alles
  • uiterlijk ook geweldig mooi