Panasonic Lumix DMC-TZ70 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 19 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-TZ70 zwart op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

A.J. Baudrez 20-04-2019

Krachtpatser in kleine behuizing

Ik was jaren een gelukkige bezitter van een Panasonic Lumix DMC-FS15 en was er tot onlangs relatief tevreden over. Stevige bouwkwaliteit, zeer handig formaat, pluimgewicht en kwaliteit van de foto’s OK.
Maar het toestel is wel tergend langzaam zowel voor het focussen als voor nemen van de foto zelf en de 5x zoom is wat aan de krappe kant.

Begin dit jaar besliste ik om uit te kijken naar een betere compact. Maar het nieuwe toestel moest wel aan enkele voorwaarden voldoen: stevige bouw- & goede beeldkwaliteit, een ingebouwde viewer, niet te zwaar, auto én manuele mode en naast jpeg ook rawformat.

Na lang wikken & wegen en ontelbare reviews te hebben doorlopen van diverse merken en toestellen heb ik tenslotte voor de budgetvriendelijke Panasonic DMC-TZ70 geopteerd via Kamera-Express. Levering vond netjes binnen de 24 uur plaats.

Het toestel overtreft mijn verwachtingen. Stevige bouwkwaliteit, haarscherpe beelden, snelle AF en aanpasbare ring in functie van de modus waarin je fotografeert. Het 3 inch scherm heeft een goeie resolutie.

Voorlopig neem ik nog veel foto’s in AI of P-mode en zal later de uitgebreide mogelijkheden eens onder de loep nemen. De viewer is voor mij als brildrager moeilijk bruikbaar, maar is handig als mijn man het toestel wil gebruiken.

Het enige dat ik mij afvraag is of het uitschuifmechanisme van de lens wel de tand des tijds zal doorstaan. Gelukkig biedt Kamera Express een garantie van 5 jaar aan.

Pluspunten

• beeldstabilisatie
  • goede beeldkwaliteit bij minder licht
  • raw-formaat
  • live view goede kwaliteit

Minpunten

• wat zwaarder dan vorig toestel
  • viewer lastig voor brildragers