Panasonic Lumix DMC-FZ1000 zwart - Reviews

Davennep 14-03-2015 Product paar dagen in bezit

9,4
Na een omweg heb ik gelukkig de goede keuze gemaakt.... Ik heb de Panasonic Lumix FZ1000.

De keuze lag voor mij tussen de Panasonic Lumix FZ1000 en de Sony RX10. Beide zijn een bridge camera en beide een grote 1" sensor! (overigens is de sensor van de Panasonic iets moderner las ik) Omdat je zoveel kunt lezen op youtube en voorbeelden van films en voorbeeldfoto's kunt bekijken die met beide camera's zijn gemaakt was de keuze erg moeilijk. Maar ben ik gevoelsmatig eerst de Sony RX10 gaan kopen puur vanwege het design en omdat ik al Sony producten heb) Bovendien kon ik omruilen binnen 2 weken en heb 1 dag gebruikt om testfoto's en filmpjes te maken. Ik dacht "als hij toch tegenvalt kan ik hem omruilen voor de FZ1000".
Vooral de luxe stofdichte body van Sony en de constante F2.8 spraken mij erg aan maar uiterlijk is niet altijd zalig makend bleek na mijn test.... De foto's waren prima en goed scherp en de gemaakte film opnamen ook (zeker het mooie stereo geluid) maar voor mij was het grootste struikelblok:
1.de verschrikkelijk langzame zoom van het objectief (met name tijdens het filmen)
2.de wat trage focus
3.het extra beetje zoombereik dat de Panasonic (25-400) wel heeft.
4.het klepje om je SD kaartje uit te halen gaat dan wel soepel open maar door de krappe constructie kunnen je vingers geen grip krijgen op het kaartje en moet je veel moeite doen het eruit te frummelen.
5.ik miste toch het multi-kantelbare scherm die wel op de Panasonic zit en die van Sony kan alleen (met veel gekraak trouwens !?) uitgeklapt worden.
Verder is het een prima camera maar voor ook nog eens 100 Euro minder krijg je veel meer bij Panasonic.

Dus de volgende dag omgeruild voor de Panasonic Lumix FZ1000. (verkoper was niet echt blij maar goed, ik stond in mijn recht dus omgeruild.... nee ik noem geen winkel haha)

En wat een heerlijke camera zeg de Lumix FZ1000 en de foto's zijn nog net iets scherper, de focus is echt merkbaar sneller en vooral de zoomfunctie is lekker vlot. De body is dan wel ietsjes groter maar ligt heel goed in de hand (het gewicht is nagenoeg gelijk aan de Sony)
En natuurlijk het filmen in 4K dat mogelijk is (kijk maar eens op youtube) wat een beeldscherpte echt ongelooflijk!

Wat ook zo handig op de Lumix FZ1000 is dat er een extra draai knop op je body zit waarmee je in een handomdraai de Burststand, singleshot, timelaps, de zelfontspanstand en nog 1 stand kan activeren.

Ook maakt hij naast de ragscherpe foto's ook hele mooie macro foto's waar de camera supersnel focust, echt veel sneller dan de Sony (sorry Sony). DE foto's die je maakt bij volledig uitzoemen naar 400mm zijn nog steeds echt heel erg goed en de f4.0 waarde aan het einde van dat bereik is geen enkel probleem. De camera stelt de ISO waarde iets omhoog en klaar is kees...prachtige foto's van ver ingezoemde objecten of dieren! Tot 1600 ISO kan je nog makkelijk uit de hand fotograferen zonder dat er onscherpte door handtrillingen ontstaat want de beeldstabilisator werk echt super! Met een statief of vaste ondergrond kun je hele hoge iso waarden halen. Nacht opnamen zijn ook zo mooi, zeker wanneer je gaat experimenteren met lange belichtingstijden op de M stand.

Overigens heb ik niks tegen het merk Sony want zoals ik eerder zei, ik heb producten van sony en ben daar heel tevreden mee!) Ik ben echt objectief en kijk nu naar de output van de foto's en films die beide camera's geven.

Als laatste opmerking moet ik wel zeggen dat je de interne motor van de Panasonic, wanneer je de camera aan zet, heel zachtjes en constant hoorbaar is. Dat vind ik het enige wat Panasonic beter had moeten doen.

Ik ken ook de kwaliteiten van een Spiegelreflex camera dus ik weet hoe een goede foto er technisch gezien uit moet zien. Maar eerlijk is eerlijk wil je de beeldkwaliteit en zoombereik met 400mm en f2.8 tot f4.0 van de Lumix FZ1000 zit je snel op de euro 1600 tot 2000,- (kijk maar op www)

Ik heb beide bridge camera's dus zelf uitgetest en ben heel kritisch op beeldscherpte, kleur en de mogelijke Chromatische aberratie (kleurschifting) van het objectief maar in dit geval is de Panasonic Lumix FX1000 de grote winnaar.

andreajanssen@tele2.nl 16-06-2016

Hoi, Ik zit nog te twijfelen tussen de Panasonic lumix FX 1000 en een Nikon spiegelreflex camera. Ik begin nog maar net dus heb maar weinig eisen. Waar het mij vooral om gaat dat ik goede foto's ook kan maken in een theater met slechte belichting van dansende kinderen van een afstandje zonder statief. Gaat dit lukken als ik de iso boven de 3200 zet? Is de stabilisator dan afdoende?
Andrea

Technics 1000 04-04-2016 Product paar weken in bezit

Beter dan een spiegelreflex

9,6
Sinds 2 weken in mijn bezit. Gekocht op basis va de reviews in Dpreview met als score 8.2
Eindconclusie is na verschillende dure spiegelreflexcamera's in bezit te hebben en ook te hebben getest met de Sony alpha r mark ii de volgende:
Prachtig solide gebouwde camera met verbluffende foto kwaliteit.
Veel sneller dan spiegelreflex en veel sneller AF dan de sony a rmark ll
Zoombereik 25 -400 mm dankzij stabilisatie prima voor elkaar met ook op maximale zoom scherpe foto's. Foto's uit 4k ultra hd max 8 mb eenvoudig qua toepassing en geweldig resultaat ook op 46 inch ultra hd tv.
Dankzij de grotere sensor n verbeterde ruisreductor tot 1600 iso prima foto van 1600 tot 3200 redelijk. Boven 3200 iso aflopend minder. Hier scoort de sony alpha Rll onovertroffen op.
Kortom:een fantastische all in one oplossing camera zonder met lenzen te hoeven sjouwen dat fantastische foto's en video's in 4k produceert.
Wil je vooral in low light je foto's maken neem dan een full frame camera

andreajanssen@tele2.nl 16-06-2016

Hoi, Bedankt voor je review heel verhelderend. Ik zit vreselijk te twijfelen tussen nikon7200 en deze camera. Ik maak vooral ook foto's in theaters met weinig belichting met dansende kinderen. Zou je deze camera dan aanraden? Volgens de fotograaf in de winkel kan ik mijn iso wel naar boven de 3200 zonder problemen of in te leveren op scherpte.
Andrea

Technics 1000 17-06-2016

Snelheid in combinatie met low Light is voor deze camera minder geschikt boven de 1600 isolatie moet je in beginsel niet gaan.
ik deel de opvatting van de verkoper niet
Low Light echt een fulleuke frame camera kopen zoals de Sony alpha serie deze hebben echter weer het nadeel van te lang focussen
Met andere woorden sowieso lastig om in het schemer snelle beweging te fotograferen hiervoor is deze camera echt minder geschikt
Succes

Adri 09-08-2016

Adri Donkers
Ik ben blijkbaar een slechte hobbyfotograaf.
Ik snap van de gebruiksaanwijzing maar heel weinig.
Met het menu moet ik van alles en nog wat in kunnen stellen echter ik begrijp niet hoe een en ander werkt. Is er misschien een meer simpele omschrijving

Sandra 29-11-2016

Ik lees ook wel dat de camera een zoemende geluid maakt.
Wat is uw ervaring daarmee?

CHZ 24-03-2015 Product kwartaal in bezit

6,2
Een prima camera met een uiterst kwetsbare zoeker/oculair die makkelijk afbreekt als je de camera alleen al uit de cameratas haalt. Panasonic geeft niet thuis en de reparatie kosten zijn bijna 100 euro. exclusief vezendkosten van Tech repair.
Spijt dat ik na lang sparen niet gekozen heb voor een ander merk.

RoosZ 25-03-2015

Zoeker afgebroken??? Heel vreemd, want de zoeker vormt één geheel met de camera. Ik gebruik de camera heel intensief en heb hem al honderden keren in en uit de tas gehaald. Ik vind de behuizing juist zeer degelijk.

peter71951 07-07-2015

Het verbaasd mij ook zeer dat de zoeker gemakkelijk zou afbreken. Het is een oerdegelijke camera die fantastisch mooie foto's maakt.

CHZ 12-07-2015

De rubberen omlijsting van de zoeker/ oculair brak af. Dat vind ik een makke voor de dure camera. Het blijft een zwak punt.

els1968 19-08-2015

de mijne is zelfs al 2 x gevallen en niets aan de hand...

R Wagenaar 25-09-2015

Kan me hier totaal niet in vinden ik heb de Fz1000 nu ruim een jaar ( zie een van de eerste reviews ) duizenden foto's mee gemaakt tientallen keren camera in en uit de cameratas ! Nog steeds geen enkel gebruikersspoor ! En ik heb meerder spiegelreflex camera's gehad en mis ze niet ! Geweldige foto's en video. Daar kan zoals uit meerdere testen een spiegelreflex met een REISLENS zoals de tamron 16-300 of 18-270 of een sigma 18-250 niet aan tippen !, Ik heb meerdere Pansonic camera's gehad en nog nooit een probleem gehad dus uitstekende kwaliteit ! ( Ook nooit problemen met mijn Nikon camera's gehad ). Gewoon zuinig mee opgaan heb je er jaren plezier van , blijkbaar ben jij dat niet . Succes ik zou hem snel verkopen dan kom je er achter wat je mist !

odinl 01-11-2015 Product kwartaal in bezit

Als enthousiast hobby fotograaf, fotografeer ik al meer dan 30 jaar, voornamelijk natuur/landschap en macro. Voor het digitale tijdperk had ik een Canon spiegelreflex met een aluminium koffer vol goede lenzen.....
Toen het digitale tijdperk aanbrak, heb ik geëxperimenteerd met allerlei digitale cameraatjes.
10 jaar geleden kocht ik mijn eerste serieuzere digitale camera, de Panasonic fz50 (nog steeds een prima camera!) In 2010 kocht ik mijn eerste digitale spiegelreflex de Sony a550, nu heb ik ook weer een tas vol Sony/Minolta lenzen erbij (24mm tot 500mm spiegel AF lens). Met deze set heb ik werkelijk zeer mooie foto's gemaakt. De afgelopen vakantie had ik geen zin om de grote en zware LP fototas met de Sony mee te nemen en heb ik de oude fz50 weer eens meegenomen. Hoewel de kwaliteit van de foto's natuurlijk niet die van de Sony is, vallen ze absoluut niet tegen!
Ik ben me daarom weer eens gaan orienteren op de huidige bridge markt. Na het lezen van veel reviews uit binnen- en buitenland (o.a. dpreview) was er voor mij de keuze tussen de Sony RX10 en de Panasonic fz1000. O.a. n.a.v. de aanbevelingen op dpreview heb ik voor de Panasonic FZ1000 gekozen.
Geen seconde spijt van gehad!
- zeer goede bouwkwaliteit van de camera, ik ga zorgvuldig met mijn camera's om dus daar verwacht ik geen enkel probleem.
- instellingsmogelijkheden zijn voor mij meer dan uitstekend!
- Fotokwaliteit benadert m.i. de spiegelreflex zeer dicht, ik heb een groot aantal vergelijkings foto's gemaakt met fz1000 en a550 (met vergelijkbare objectieven) en het verschil is voor mij dermate klein dat ik besloten heb de a550 set te verkopen.
Ook met weinig licht maak ik met de de fz1000 nog mooie foto's dankzij de prachtige Leica lens!
Ik heb nog niet met de fz1000 gefilmd (ga ik zeker wel nog doen!) dus daar kan ik nog niets over zeggen.
Voor de amateur fotograaf die meer wil dan point and shoot is dit een top camera!

giel 19-11-2015

Hallo, ik maak veel foto's van o.a. vliegende vogels. Snelheid van de autofocus? Is die goed?

R Wagenaar 08-11-2014 Product kwartaal in bezit

Van de Nikon D5200 ( echt een geweldige camera ) naar de Panasonic Fz1000 gegaan eerder al zeer goede ervaringen met Panasonic camera's gehad. Dit jaar naar de VS op vakantie geweest en ca 6000 foto's met de Nikon D5200 met 2 lenzen gemaakt ( Nikon 18-140 en Tokina 12-24 ) echt geweldig toestel en schiterende foto's met super 24 megapixel sensor , maar het enige nadeel blijft het wisselen van lenzen . Met de Pansonic Fz1000 heb je daar geen last meer van de lens is echt geweldig pracht bereik en alles handmatig in te stellen en super scherpe platen. Zeer goede stabilisatie zorgt er voor dat je lang uit de hand foto!s kunt maken . En de autofocus is zelfs sneller dan de al goede Nikon . Ook filmen is een genot zeer scherpe beelden ! En zelfs op 400 mm zeer scherp ! De Nikon is wel beter bij hogere iso waarden . Maar door de zeer goede Stabilsatie krijg je met langere sluitertijden nog goede foto!s waardoor je de iso waarde lager kunt houden. Conclusie een goede DSLR met goede lenzen zal beter zijn .Maar wie niet met een tas vol lenzen wil rondlopen en toch een mooi bereik wil hebben en kwaliteit door zijn grote sensor ( wel kleiner dan een APSC sensor) Kan niet om de Panasonic FZ1000 heen het is de beste bridge camera van dit moment met een super Leica lens , met zeer veel mogelijkheden is zeer snel 12 foto!s per seconde en super snelle autofocus .4K filmen waar je ook nog uit je film uitstekende foto!s kunt halen ! En zeer veel mogelijkheden .OA WiFi waarmee je foto!s kunt overzetten en met de app op je tablet of smartphone het toestel volledig kunt bedienen zoals iso waarde sluitertijd diafragma enz . Ik ben er blij mee echt geweldige foto!s mee gemaakt ! Nu nog een touchscreen en hij is helemaal af . Hij kost nu ca 850 euro maar wil je een DSLR met de zelfde kwaliteit en mogelijkheden en goede lenzen moet je minimaal 2000 euro neertellen dus eigenlijk is het een koopje ! Ik hoop er nog veel plezier aan te beleven .

RoosZ 19-02-2015 Product half jaar in bezit

Dit is een dijk van een camera, die wat mij betreft een DSLR overbodig maakt. Mijn Nikon D3200 ligt sinds ik deze heb ongebruikt in de kast. Ik heb als test met beide camera's een aantal foto's gemaakt: zelfde onderwerp, zelfde instellingen en die op een fotosite geplaatst ter beoordeling. De stand was 50% voor de Nikon- en 50% voor de FZ1000-foto's. Geen verschil dus.
Ik gebruik de camera nu een halfjaar en naarmate ik hem beter leer kennen neemt mijn enthousiasme alleen maar toe. Het is zo fijn om zonder gesjouw met zware attributen alle foto's te kunnen maken die je maar wilt, in een uitstekende kwaliteit. Stabiliteit, kleuren, instelmogelijkheden enz. alles is top. En dan dat kantelbare scherm: ideaal. Hij heeft geen touchscreen, maar dat wil ik ook niet. Ik hoef geen scherm met vlekken en de bediening gaat zo makkelijk en snel dat je dit ook niet nodig hebt.
Over de filmkwaliteit kan ik niet oordelen, want ik heb nog niet met de camera gefilmd. Daar ligt mijn interesse niet.
Ik vind deze camera een absolute topper en kan hem van harte aanbevelen!

zeevogel 20-02-2015

Hallo RoosZ,

Bedankt voor je Review over de Panasonic DMC FZ 1000.

Groeten,

Zeevogel

thuismail 17-01-2015 Product maand in bezit

Dit is gewoon een perfecte camera. Schitterende foto's. Doet niet onder voor spiegelreflex. Zeker niet in raw. Talloze mogelijkheden. Een bereik waar je met een spegelreflex een paar duizend euro voor kwijt bent. Prachtige scherptediepte. Filmen in topkwaliteit. Alles is in superlatieven te beschrijven. Na jarenlang gebruik van spoegelreflex geen moment spijt van deze camera. Weinig ruis, erg snel. Uitsekende electronische zoeker. Geen negatieve punten? Natuurlijk wel, maar die wegen niet op tegen voordelen. Handmatige zoomring (kan ook electronisch) iets traag, knopje stabilisatie wordt soms ongewild omgezet. Gewoon kleinde dingetjes. Ik zou zeggen: snel kopen!

bornrem 16-02-2015

Dit toestel schiet wel heel ver de functie als fotocamera voorbij!

-Een Oceaan van mogelijkheden waarvoor men helaas vaak zeer diep moet gaan zoeken om de juiste te vinden !
Zoveel kansen ook om er ergens juist naast te zitten en verveeld te zijn met het bekomen resultaat.
Op het terrein is men ver van het eenvoudig Fototoestel !

els1968 04-10-2014 Product paar dagen in bezit

9,4
ik had de FZ200 al 2 jaar en was hiermee erg tevreden. Toch wilde ik weer eens wat nieuws en na wekenlang lezen lezen lezen heb ik gekozen voor de FZ1000 ondanks dat de zoom wat minder is dan de van de FZ200.(als je de MP op wat minder zet, is de intelligente zoom zelfs erg goed te noemen en kom je een heel eind!)

ik vind de gebruiksvriendelijkheid van het foto's maken erg goed, het filmen heb ik zelf nog niet gedaan.
erg mooie kleuren, scherpte (daar hou ik van)....en veel mogelijkheden, ook in de scenes, erg fijn!

Miranda1501 15-03-2015

Is deze camera heel veel beter dan de FZ200? En zo ja waarom?

carolavb 18-08-2015

Ja daar ben ik ook wel heel benieuwd naar. Merk je veel verschil met de FZ200?

els1968 19-08-2015

hoi, ja er is wel verschil
Ik denk alleen dat ik te amateur ben om t allemaal goed te benoemen. De foto's zijn net wat mooier/voller van kleur/licht
Iets minder zoom maar dat maakt eigenlijk niet echt veel uit
Het scherm is fantastisch! Als ik nu op de FZ200 kijk vind ik dat echt n stuk minder goed!
Ik weet dat er in september ook een FZ300 op de markt komt die de FZ200 opvolgt. Die heeft weer net wat meer verbeteringen (o.a 4K video)

rudoin 18-08-2014 Product paar dagen in bezit

Vandeweek de camera gehaald in Rotterdam bij Foka die er mooie bundels bij hebben. Ik heb er een UV filter, een lensdoekje, een 64GB UHS-1 kaartje en een cameratas bij voor net geen 900 euro.

Op basis van reviews en specificaties had ik de camera gereserveerd (dat kan bij Foka zonder dat je hoeft te betalen) en ik had vooraf de camera niet in mijn handen gehad. In de winkel wilde ik uiteraard eerste even "voelen" voor ik de camera echt zou kopen. Mijn eerste indruk op zicht was: "Wauw, een behoorlijk groot apparaat en de lens is prominent aanwezig." Toen ik hem vast pakte, dacht ik: "Best wel licht!" De camera oogt zwaarder dan dat hij is en dat is geen nadeel in mijn ogen, maar een voordeel. Misschien komt het daardoor dat sommige zeggen dat hij wat plastic achtig aan voelt, omdat hij lichter is dan dat hij er uit ziet.

Toen ik de sluitknop half indrukte was mijn indruk dat hij wel erg snel scherstelt, dat was in de winkel, terwijl het erg bewolkt was buiten, dus de lampen brandde in de winkel. Ook de snelheid tussen dichtbij en veraf, was indrukwekkend snel.

Thuis heb ik de camera iets beter uitgeprobeerd en mijn eerste indruk is niet veranderd thuis. De camera is snel, ligt lekker in de hand en de foto kwaliteit is dik in orde. Het is duidelijk zichtbaar dat de sensor groter is dan een standaard compact camera aan de scherpte diepte, waardoor het dus makkelijker is om foto's te maken met een onscherpe achtergrond om onderwerpen echt te isoleren van zijn omgeving.

Het menu ziet er overzichtelijk uit. De meest belangrijke zaken (ISO, arperture, shutterspeed, AFS/AFC, Metering en focusselectie) zijn makkelijk te benaderen. Voor andere zaken moet je soms wat dieper graven, maar ik ben nog niets tegengekomen dat ik onhandig vond.

Ik had hiervoor een Ninkon D300s (is toch een professionele camera met APS-C sensor) en voor mij doet deze camera niet onder. In ieder geval de eerste indruk. Doordat de Nikon D300s (met twee lobjectieven, maar ook met 1 lens) duidelijk zwaarder is dan de Panasonic. Hierdoor nam ik de Nikon steeds minder vaak mee en had dan een de Sony HX9V bij me dat enorm frustrerend was omdat die weer erg weinig mogelijkheden heeft en erg langzaam is.

Dus na een paar dagen ben ik erg onder de indruk van de Panasonic FZ-1000. Wat mij ook erg tevreden stelt is de "Skintone" die erg rustig en natuurgetrouw overkomt. Het is dus een dure compactcamera, maar is wel duidelijk goedkoper als je alle mogelijkheden met een spiegelreflex wil hebben. Filmen met een spiegelreflex is gewoonweg niet zo makkelijk als met een compactcamera en deze kan dan op Ultra HD formaat filmen.

Dus ik ben er erg tevreden over na een paar dagen gebruik!

Hersbach 20-01-2017 Product paar dagen in bezit

Prima zoom, licht gevoelig

Was op zoek naar een camera met zo weinig mogelijk bewegende delen, maar wel zoom mogelijkheden, maar ook goede prestaties bij weinig licht. Bovendien ook te gebruiken voor korte filmpjes. DSLR en systeemcamera's vielen dus af, dan houd je goede bridge camera's (of superzoom camera's) over. Getwijfeld tussen Sony RX 10 III, Panasonic FZ 300 en Nikon P900. De nikon viel af, want voor mij iets te grote lens (wel indrukwekkend!). De Sony was te duur. De panasonics was lastig kiezen. De FZ300 heeft weerbestendig chassis en meer zoom mogelijkheden, en is goedkoper (momenteel) De FZ 1000 heeft grotere sensor (dus licht gevoeliger) en wordt nu ook steeds goedkoper (kamera kwam uit in 2014). FZ 300 heeft bovendien focus correctie!. Na alle reviews op het web (bijv DPreview, aanrader), toch besloten om te gaan voor de iets duurdere FZ1000. De opvolger (FZ2000) is weer 400 euro duurder, en mn beter in video.
Camera gekocht bij FOKA rotterdam. Gelijk extra batterij en tasje erbij. Dezelfde dag geleverd, maar tasje was niet passend. Vandaag zelf naar winkel, en zonder problemen een vervangend tasje gekregen. Deze was iets duurder, maar de camera was vandaag weer 15 euro goedkoper (!) dus dat werd gelijk verrekend.

Pluspunten

• 1' cmos
  • goede zoom

Minpunten

• niet weerbestendig

Bob 27-12-2016 Product paar dagen in bezit

FZ100- alles kenner voor de gemakzuchtige hobby fotograaf

Een paar dagen in huis ,en YES een goede keus
deze FZ1000

We wilde geen spiegelreflex maar een alles kenner voor de gemakzuchtige hobby fotograaf
voor de hobby fotobewerking moest die in RAW werken en een behoorlijk lens bereik hebben

video opname was niet belangrijk voor ons ,maar deze Panasonic FZ1000 kan het wel
en dan ook nog in 4K , het neusje v/d zalm in video land

na veel reviews gelezen te hebben kwamen we op deze FZ 1000 uit zijn opvolger vonden we te veel op video georiënteerd en ook gelijk veel duurder

de eerste indruk is geweldig , al is het ff zoeken in om de juiste instellingen te vinden
maar het toestel is zeer vlug gebruiksklaar , minder als 1 seconden en je kan al afdrukken
een geweldig mooi wijd bereik met kristalheldere beelden in de eerste IA stand

de komende tijd gaan we veel plezier beleven aan deze camera ,dat staat vast

Pluspunten

• stevig en robuust
  • maakt ook foto,s in RAW
  • video in 4K

Weasel 20-03-2015 Product paar dagen in bezit

Een voortreffelijke camera. Hierbuiten werk ik met de fz200. Met bijna 38 jaar fotografie ervaring is dit werkelijk een toppertje. Afgelopen weekend heb ik ermee geschoten op een aantal concerten op iso 4000. Er is werkelijk niets mis mee. Pin en pin sharp. Voor mijn is spiegelreflex al lang uit beeld verdwenen. Ik ga me daar een breuk slepen met een 300.28 L als dit nog betere resultaten geeft dan een eos1dm3. Werkelijk fantastisch dit. Waar men nog wel aan kan gaan werken is een vertical grip om de camera net even iets meer te geven. Daarbij kan je dan ook 2 accu's inhangen wat het aantal opnamen dan weer drastisch doet toenemen. Ik werk alleen met RAW.

carolavb 18-08-2015

Ik ben heel benieuwd naar uw ervaring met deze camera vergeleken met de FZ200. Wat zijn hierin de grootste verschillen? Ik twijfel tussen deze twee camera's. Ik hoor graag van u.

Weasel 19-08-2015

Carola, dat hangt ervanaf wat je ermee gaat doen. Voor snelle series in raw geef ik de voorkeur voor de 1000. Maar als je jpg schiet redt je t ook prima in series met de 200. Ik schoet ook veel met hoge iso in concertzalen. Dan heb ik ook beide mee. Ik vind beide erg goed, vooral de 2.8 is prettig tot 600mm. Ook de vids doen het beide goed.

pn.stoop 21-10-2014 Product maand in bezit

9,4
Super scherpe foto's nog scherper dan Canon 600 D. Bij 25 mm zelfs geen ton en bol vorming en geen perspectieven vervorming . Werkt razend snel en zoomt ook nog in tot 400 mm. Wel veel mogelijkheden die niet in een dag onder de knie hebt maar je kan direct op automatische starten en veel instelmogelijkheden onder 5 fn knoppen die zelf instelbaar zijn . Maakt ook prachtige macro's .
Hoef nu uiteraard mijn Canon 600 D met 100-400 mm niet meer mee te sjouwen

alfons.philippi 22-08-2014 Product maand in bezit

9,4
Zeer goede Leica lens en sluiter
Vele weken testfoto,s gemaakt
Goede zoom lens
Licht goed in de hand
Geweldige camera

Fenni7 16-01-2015

Geeft dat ding licht in uw hand?
Dat verbruikt toch veel batterij.