Panasonic SD-2501WXE - Reviews

13 uur
Geschikt voor cakedeeg

Aad 12-09-2016

PANASONIC BROODBAKMACHINE SD 207 na 13 jaar het begeven,

Alhoewel hij nog wel bakt maar rijst het brood niet meer zo hoog als voorheen, kan ook aan het meel liggen want wij kopen altijd in voorraad, maar goed hij heeft z'n tijd gehad.Nu willen we de 2501 WXE gaan kopen maar naar aanleiding van alle rewiews gaan we een beetje twijfelen, omdat de reviews waarin wordt gezegd dat je met een weegschaal moet werken het beste is, geef dit toch de doorslag om hem te kopen want wij hebben nooit anders dan met een zuivere digitale weegschaal gewerkt en altijd fantastische mooie en lekker ruikende broden gemaakt. Het cijfer wat wij gaan geven is een beetje fictief dus een beoordeling van de SD 207 (helaas wordt die niet meer gemaakt veronderstellen wij) en hopen dat de nieuwe machine net zolang mee zal gaan als de oude.
Linda 22-02-2016 Product jaar of meer in bezit

Dit is nu mijn vierde broodbakmachine en deze steekt met kop en schouders boven zijn voorgangers uit.
Broden zijn nog nooit mislukt, komen gemakkelijk uit het blik en worden afgeleverd met een knapperig korstje en mooi zacht van binnen. Wat een topper!

Ik gebruik meel van een molen die ook op internet verkoopt en bezorgt. Hiermee maak je broden zonder toevoegingen, broodverbeteraars, E-nummers en ga maar door, van de kwaliteit van bakkers waar men graag voor in de rij staat. En dat gewoon thuis terwijl je wacht of slaapt :)

Bij duurzaamheid heb ik niks ingevuld, ik heb de machine nu ruim een jaar en alles werkt (nog) prima, maar dat mag je ook verwachten van de levensduur.

Neijenhuis 23-10-2015 Product jaar of meer in bezit

6,3
Machine reeds 2 jaar in bezit, zonder al teveel klagen, broden zien er goed uit en smaken prima.

Echter na circa 3 maanden niet gebruikt te hebben willen we weer een brood bakken, maar hij bakt niet. Alle programma's kun je selecteren en op de display loopt de tijd van het bakproces ook, maar in werkelijkheid gebeurt er helemaal niets...... Erg frustrerend dit.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Exaliber 22-11-2014 Product paar weken in bezit

bak al jaren mijn eigen brood,dus heel wat machines versleten.
Deze heeft alles wat een broodbakker wil hebben.
Hij onthoud het ingestelde programma, dus de volgende dag alleen op start drukken.de timer kan voor en achteruit,zeer veel programma,s de binnenkant van het bakblik voelt super glad aan,is erg stil vergeleken met andere broodbakkers.
het rijs en bak proces werkt feilloos. mooie broden.
mijn brood bak ik met (2 a 3 prs) 200gr meel van de molen, 1 tlp droge gist, 1 ruime tlp zout, 2 tlp rietsuiker en 10 a 15 gr roomboter. 130 cl water, programma 8. succes verzekert!

baktgraagbrood 08-07-2014 Product paar dagen in bezit

Deze broodbakmachine nu bijna 2,5 jaar in bezit en bak ongeveer 4 broden per week. Inmiddels is de antiaanbaklaag van het bakblik en deeghaak beschadigd (bij normaal gebruik) waardoor het brood nauwelijks uit het blik te krijgen is. Veel te kort voor een broodbakmachine van 150 euro. Nieuwe blik en haak kosten samen 125 euro, dus dat wordt toch maar een nieuwe broodbakmachine, en dan niet van Panasonic.

Machine bakt verder prima, maar 100% volkorenmeel kan hij niet aan (33-50% witmeel nodig), en van alles geprobeerd qua recepten, maar het deeg rijst niet goed zonder witmeel. Er zit ook een deeghaak voor roggebrood bij, maar recepten ontbreken daarvoor (en klantenservice van Panasonic heeft hierop nooit gereageerd).

Kortom, bakt lekkere broden, zolang je witmeel toevoegt, maar de degelijkheid van de antiaanbaklaag van het blik en de haak laten zeer te wensen over.

Snarf 14-01-2014 Product paar dagen in bezit

Tot nu toe prima machine. Er is nog niks mislukt mooi resultaat.

Was van plan om via marktplaats een 2de handsje te kopen (uitproberen) die massaal worden aangeboden voor dump prijzen van soms wel 10,- euro (slecht een paar keer gebruikt).
Maar niet gedaan na veel reviews van die apparaten gelezen te hebben. Probleem is je krijgt geen optimaal resultaat en weet dan nog niks.
De Panasonic doet wat hij moet doen lekker broodzetten.

Enig nadeel (voor uitslapers) indien je de timer gebruikt en het brood moet om 8 uur s’ochtends gegeten worden dan moet je na de bereiding het brood direct uit de machine halen en minimaal 40 minuten laten afkoelen om het goed te kunnen snijden. Betekent dus om 7:20 je bed uit.

naam21430 02-04-2013 Product half jaar in bezit

Fijne machine. Brood komt er mooi uit!
Er is me één ding echter niet duidelijk. Als ik klevende dingen wil toevoegen zoals bv vijgen, kunnen deze niet in het bakje erboven (blijft immers kleven) wanneer kan ik die met de hand aan het deeg toevoegen? Want bij deze versie gaat er dan géén piep wanneer er iets aan toegevoegd kan worden....

reneverschuren 01-04-2013 Product paar dagen in bezit

Ik heb deze machine nu een paar dagen in huis, en hij bevalt uitstekend. De bediening is zeer eenvoudig en overzichtelijk. Het apparaat is een stuk stiller dan verwacht en dat is natuurlijk mooi meegenomen. Ik verwachtte dat het eerste brood er nog niet mooi uit zou komen, maar niets is minder waar. Bij het gebruik van ingrediënten van een goede kwaliteit produceert deze machine werkelijk overheerlijk brood.
Het bakje om zaden of noten toe te voegen heb ik nog niet gebruikt. Omdat ik de machine nog maar kort in gebruik heb kan ik de degelijkheid nog niet beoordelen, de machine ziet er in ieder geval solide uit. Het cijfer voor degelijkheid is dus een verwachting.
Een absolute aanrader!

Melkmeisje123123 25-01-2013 Product paar dagen in bezit

Super broodbakker, net aan de slag gegaan met broodmix van de jumbo (meergranen) Na 3 uur op snel volkoren een perfect brood! Machine is erg stil, buitenkant wordt niet heet.
Harde diamant antiaanbaklaag in pan en bladen, blijft niks achter in het blik. Deeghaak laat minimaal sleufje in brood achter. Al met al zeer tevreden. Nu aan de slag met spelt eens kijken of we het ook zonder kant en klaar mix kunnen.

B Mondt 21-01-2013 Product jaar of meer in bezit

Wij zijn minder positief dan veel andere mensen op dit forum. Wij hebben meteen al vanaf het begin gemerkt dat broden minder goed lukken wanneer je het klepje gebruikt voor bijvoorbeeld zonnebloempitten.

Nu bakken we alleen nog Spelt broden, waarvan meer dan de helft compleet inzakt. Terwijl we toch echt iedere keer precies hetzelfde doen. We hebben ook een paar keer dingen gevarieerd, zoals de machine op een andere plaats zetten, met andere omgevingsfactoren, maar met hetzelfde resultaat.

Zojuist hebben we het dieptepunt bereikt, letterlijk, want nog nooit zakte ons brood zo diep in als vandaag. We hebben hem bijna een jaar en hij gaat er uit.

Bij een ander type van de Panasonic BBM las ik iets over ditzelfde euvel en dat het daar zou liggen aan een slechte condensator, daar hebben meer mensen over geklaagd, dus lijkt het mij een constructiefout te zijn, maar Panasonic wil zo ver nog niet gaan. We mogen hem op eigen kosten opsturen met alle frustraties van dien. Want hoe lang ben je hem kwijt? En als je een vage klacht hebt (zoals wij), hoe groot is dan de kans dat je hem in dezelfde staat terug krijgt? Ik heb van veel buren gehoord dat goedkopere merken ook prima werken, dus we gaan maar eens een ander merk proberen voor die paar tientjes.

Jammer dat Panasonic geen echte service verleent. Voor die prijs zou je dat toch verwachten.

stevia 19-01-2013 Product paar dagen in bezit

Wij hadden van onze zoon een jaren gebruikte PANASONIC SD253 gekregen om uitteproberen deze beviel zo goed dat wij nu een SD 2500 hebben gekocht bij Bobshop in Harderwijk.
Deze machine bakt ook weer perfecte broden.

stevia

axemc 10-01-2013 Product jaar of meer in bezit

De broodbakmachine heb ik nu meer dan een jaar in gebruik. Ik gebruik geen kant en klaar bakmixen, maar haal volkoren, bakkerszout en gist bij de molen. In het begin was het wat experimenteren met verhoudingen van de ingrediënten van het brood, maar als je eenmaal de juiste verhoudingen hebt gevonden is smullen geblazen. Het brood is veel lekkerder dan de kant en klaar broodmixen, en ruikt ook heel erg lekker ...

brood bakken 21-12-2012 Product paar dagen in bezit

Mooie en goede machine in gebruik.
Alleen op kort programma komt het brood er uit als een grote olie bol. Geen vorm van een normaal brood in iedergeval.

Nog verder experimenteren maar. Of doe ik wat verkeerd

Haa-kaa 09-12-2012 Product paar weken in bezit

Pluspunten: stil, veel bakprogramma's, duidelijke programma-aanduidingen.
Minpunt: het blijft een broodbakmachine.

Deze machine was ter vervanging van een Tefal-machine die ongeveer de helft kostte. Wat erg opviel in vergelijking met die Tefal: de Panasonic is zeer stil bij het kneden en de kneedhaak blijft vrijwel nooit in het brood zitten. De programma's zijn genummerd; er zitten stickers bij voor programmabeschrijvingen in je eigen taal, in plaats van onbegrijpelijke pictogrammen. Ook maakt hij subtiele piepjes als het brood klaar is, in plaats van je vanuit de keuken proberen te wekken 's morgens. De bevestiging van het bakblik lijkt ook wat duurzamer, maar dat weten we pas zeker over een jaar.

De kwaliteit van het bakresultaat is vergelijkbaar; OK als je een broodmix gebruikt met broodverbetermiddel en een laag percentage volkorenmeel gebruikt, een stuk minder mooi als je brood wilt bakken van volkorenmeel. Brood van licht meel wordt niet erg bruin aan de bovenkant; het blijft een broodbakmachine en geen warme bakker.

Deze machine verschilt van de SD-2500WXE in het noten/rozijnenbakje en een speciale kneedhaak voor (zwaar) roggebrood. Helaas zijn ze bij de handleiding vergeten er een recept voor roggebrood bij te doen. Op internet kun je een Duitstalige handleiding vinden waar die wel in staat, maar erg duidelijk is die niet ("doe er X hoeveelheid zuurdesem bij"??)

mrtine 11-11-2012 Product kwartaal in bezit

Vanaf dag 1 bakken we elk brood dat we met ons gezin eten met deze machine (bijna 1 per dag). Nog nooit één mislukt, okee bijna één keer dan, toen hadden de kinderen overdag een piep gehoord en dachten ze dat hij klaar was. We vonden de bakvorm met een gerezen bal deeg erin ;). We hebben daarna een bakprogramma gekozen en konden toch nog genieten van een heerlijk brood! We bakken alles met gedroogde gist en een mix van witte en volkoren bloem en soms ook spelt.
Ook het toevoegen van walnoten, zonnebloempitten en/of pompoenpitten werkt prima met de speciale notenstrooier.
Gezaagd en ingevroren blijft het brood net zo goed als dat van de bakker.

We maken er trouwens ook pizzabodem-, pitabroodjes- en koekjes-deeg mee. Het staat dan misschien wel niet allemaal in de handleiding, we zoeken het meest logische programma en proberen het uit. Alles lukt en is superlekker.

Het enige wat ik mis is een zelf instelbaar programma, dus als iemand deze machine gehackt heeft hoor ik het graag :)

Voor de energie-liefhebbers, deze machine bakt een brood voor 250 Wh aan elektriciteit (de 550W loopt trapsgewijs gedurende een uur bakken af en het kneden kost nauwelijks iets (uitgelezen met een YouLess energiemonitor))

Carel7 18-08-2012 Product kwartaal in bezit

Vergeleken met de Panasonic SD-207 presteert deze broodbakmachine een stuk minder.
Het brood rijst veel slechter en daardoor minder luchtig.

suus29 28-07-2012 Product maand in bezit

De beste investering tot nu toe.
Het brood kan je in 3 maten maken, m, l en xl.
Het 1e brood wat ik maakte, was wel mislukt ( te nat ), maar tot nu toe is het altijd een perfect brood geweest en omdat ik helaas geen tarwe mag, moet ik mijn brood zelf bakken.
Ik bak elke week een brood en hier kan ik een week mee doen, tenminste met een xl brood.

cbdekleijn 15-07-2012 Product paar weken in bezit

ooit hadden we een broodbakmachine die we na vele mislukte broden maar weggegooid hebben door het raam.
na lang twijfelen hebben we deze gekocht mede omdat er een kneedhaak in zit die degelijk is (lijkt).
het broodbakken gaat goed en ervaar de mening van iemand hieronder niet dat het brood te slap/dun is aan de bovenkant ,bij ons is het brood geheel goed en spuiten et een plantensproeier even op de bovenkant als ie klaar is zodat ie wat meer gaat glimmen (is een tik ik weet het maar zo lijkt het brood mooier)
het enige wat ik echt een probleem vind is het volgende ,mijn vrouw koopt van die kant en klaar mixen maar deze kan je dus niet met een timer instellen zodat je de volgende morgen een vers brood heb.
dit geld dus alleen als je volgens mij kant en klaar mixen heb je moet dan programma twee gebruiken en daar kan je niet een timer instellen zeer domme axie van panasinic maar het zal wel een reden hebben.
een ander nadeel is wat vele machines wel kunnen is dat als je een rozijnenbrood maakt hij te licht van kleur is en je wilt een x aantal minuten extra instellen dat kan dus niet want zodra je wat probeer krijg je een melding dat ie te warm is en moet je dus het rozijnenbrood in de oven afbakken ,zeer stomme fout van Panasonic om dit zo te doen.
maar voor de rest werkt het wel allemaal en zijn de broden zeer goed te noemen.
ook de deeg kneder blijft niet in het brood zitten ,deze blijf netjes in het bakblik zitten zodat je hem er niet uit hoeft te vissen als het brood gloeiend heet is.
we hebben ook al een paar keer jam gemaakt en dat gaat goed met deze machine.
al met al een best wel goede machine maar had beter gekund en dat voor deze prijs mag je eigenlijk wel verwachten dat je gewoon alles kan doen.
degelijkheid weet ik natuurlijk niet maar je moet minstens drie dingen aanvinken en aangezien er maar drie zijn moest ik wel ook de degelijkheid meenemen.

jopie505 03-06-2012 Product maand in bezit

6,7
Het apparaat wordt te veel hoog beoordeeld.

Wat tegenvalt is dat wanneer het brood in zijn totaal wordt gekneden en gebakken dat dan bij het uiteindelijke resultaat de bovenkant van het brood te dun is, wat weer lastig plakken snijdt.

Dat is ook wel logisch, want aan de onderkant van de deksel zitten geen warmte bronnen.

Wil je een praktisch te snijden brood hebben, dan alleen de deeg mogelijkheid gebruiken, uurtje laten rijzen in een bakvorm en afbakken in de oven. Het deegprogramma werd perfect. Maar daar hoef je natuurlijk geen broodmachine voor te kopen, en zijn er zat goedkopere alternatieven.

Er staat wel op de doos dat je de kost in 3 standen kan laten bakken, maar dat kan alleen bij de programma's die ik niet gebruik. (dus ook niet als je voor een brood voor de volgende ochtend voorprogrammeerd) .

Doe er je je voordeel mee
Johan

Marianne1863 29-05-2012 Product paar dagen in bezit

Na een half jaar genoten te hebben van vers brood heb ik mij (na een Severin-afdankertje van een vriendin)eeen Panasonic SD-2501WXE cadeau gedaan. Wat een gebruikersgemak! Het brood is zeer makkelijk te verwijderen na het bakken. De kneedhaak maak geen gat in het brood, daardoor ziet het brood er fantastisch uit.
Mijn tweede brood, met toegevoegde noten zag er professioneel uit: de noten waren goed verdeeld over het gehele brood. De geruisloosheid van de machine is erg aangenaam. Piepklein, overkomelijk, minpuntje: als je brood klaar is moet je goed luisteren, ook dat geluidje is zacht, dat zou je kunnen missen. Maar dit weegt niet op tegen de voordelen.