Panasonic SD-255

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 57 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic SD-255 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

hangijswijt 26-07-2013
Geschreven voor: Panasonic SD-255

3 jaar geleden Panasonic SD256W gekocht bij de Harense Smid. Vorig jaar defect en onder garantie gerepareerd. Nu binnen een jaar weer defect met dezelfde storing. Na 2 1/2 week geeft Panasonic een prijsopgave voor de reparatie: € 99,=
Voor mij nooit meer een broodbakmachine van Panasonic.

hangijswijt 28-07-2013

Volgens de reparateur moet de printplaat vervangen worden.

GERT_BOS 28-07-2013

Beste hangijswijt, kun je de storing omschrijven?

Er kan een printbreuk zijn, een defect eklectronisch onderdeel of een slecht kontakt in een verbinding naar de print (in de witte behuizing). Kan ook nog een slechte aan/uitschakelaar zijn, of iets met de stekker/stroomverbinding.

Volgens mij is de werkelijke oorzaak mogelijk niet goed opgelost bij de eerste reparatie en dan keert het probleem terug. In het algemeen zijn deze broodbakrakkers toch wel erg goed, afgezien van de motorcondensator.
Gert Bos

hangijswijt 31-07-2013

Dit mailtje kreeg ik zojuist van de Harense Smid:

Geachte klant,

Wij hebben 2 maal contact gehad met Panasonic.
De gemiddelde gebruiksduur van deze apparaten is 24 maanden.
Uw apparaat is van 20-11-2010 dus gaat daar ruimschoots overheen.
Panasonic handhaaft de prijsopgave.
Wij kunnen helaas ook niets meer aan de prijsopgave veranderen.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Klanten Contact Center
De Harense Smid

Dus een machine van € 160,= heeft een levensduur van 2 jaar; voor mij geen Panasonic meer.

GERT_BOS 31-07-2013

Stuur een kopie naar de consumentenbond en VARA kassa e.d.
Vraag in die email ook of zij met Panasonic willen praten e/of onderhandelen. Een belachelijke reactie van Panasonic lijkt mij en de vraag is nog maar of de Harense Smid werkelijk in jouw belang stevig met panasonic heeft onderhandeld.

Succes

GERT_BOS 31-07-2013

O.k.
Als de machine in de stand rest staat kun je proberen de kneedhaak rond te draaien om misschien de motor te laten draaien; zou die dan wel even blijven draaien, dan is het misschien toch de motorcondensator, en dat de besturing wacht als die NIET draait.
Anders is er een probleem met de besturing, of met het toetsengedeelte.
Want het is welvreemd dat na de reparatie de klacht is teruggekomen.
Ik zou hem nogmaals onder garantie (op de reparatie ook) GOED laten repareren. Het gaat uiteindelijk om een flink bedrag en als de machine het dan wel goed doet heb je er m.i. wel een van de beste aan. Vraag desnoods een vervangend apparaat voor tijdens de reparatie. Ze mogen nu toch wel eens flink hun best voor je doen.
Succes
Gert

GERT_BOS 27-07-2013

Hallo, wat naar nou. Ik gebruik dezelfde (255) machine ook al zolang. Onlangs wel de motorcondensator vervangen (bekend; dan heeft de motor geen kracht bij zijn aanloop, dus bij de hele korte knedingen).
Als dit uw probleem is kost een vervangende motorcondensator een paar euro bij Conrad.nl.
Als u een ander probleem heeft wil ik het wel graag weten.
Mogelijk heeft een defecte machine nog nut voor iemand anders die een ander soort reparatie wil doen. (Onderdelen!)
Met vriendelijke groet Gert Bos

hangijswijt 29-07-2013

Het probleem is dat hij niet begint met kneden.
In het scherm blijft "rest"staan

Dina van Overveld 26-11-2011
Geschreven voor: Panasonic SD-255

Ik baka al vele jaren zelf brood, en een aantal jaar geleden de panasonic SD-207 gekregen, een geweldig apparaat, dat nog steeds goed werkt.
een paar jaar geleden een broodmachine bij aangeschaft vanwege mijn grote gezin, de Panasonic SD-255. Van in het begin bakt deze machine het brood minder goed dan de oude SD-207....
En nu heeft de SD-255 het opgegeven, hij kneed niet goed meer, gaat niet goed rond, blijft precies hangen (met een zoemend geluid). Het deeg is niet goed gekneed, en het brood mislukt dus...
Deze machine had ik aangekocht bij de AVEVE, die inmiddels bekennen dat de kwaliteit van de broodmachines er op achteruit is gegaan, het moet allemaal sneller verslijten, maar dat is bij alle merken zo, en Panasonic zou nog altijd de beste zijn....

jane10021 29-03-2013

@jos
Ja, dat grijze blok is de kapotte condensator en je kunt aan de buitenkant niet zien dat hij kapot is.
Als je hem vervangt door het tonnentje van Conrad krijgt de motor zijn kracht weer terug.

jane10021 04-06-2012

@drikkie: Dank voor de oplossing. We hebben de condensator doorgemeten, die hoorde 3 te zijn en was 1. Grote kans dat het langzaam minder is geworden, waardoor volkorenbrood steeds slechter ging. Bedankt dat je de oplossing hier op de site hebt gezet!

Franswa 21-12-2012

@drikkie: goede tip, voor €13,95 en even knutselen ( de condensator met een hoeksteun onderaan naast de motor bevestigd en de draden aan de printplaat gesoldeerd) draait ie weer als vanouds, thanks.

Jos 22 19-03-2013

Hallo. Ik heb na een aantal jaren hetzelfde probleem met mijn broodbakmachine (SD -254 Volgens mij praktisch gelijk aan de SD-255). De motor krijgt het deeg bijna niet meer gekneed. Ik heb nu het hele apparaat opengeschroefd. Ik heb echter geen idee wat nou de condensator is. Als ik op Conrad artikel 441474 ingeef krijg ik een "rond tonnetje' te zien met een waarde van 3mF. Op mijn printplaat zit een vierkant grijs blok van ongeveer 2,5 x 4 x 1,5 cm met als aangegeven waarde 3mF. Zou dit die condensator kunnen zijn? Ik zie er aan de buitenkant niets vreemds aan maar misschien zit het probleem binnenin. Mocht iemand mij kunnen vertellen of dit inderdaad de bewuste condensator is dan ga ik hem proberen te vervangen. Alvast bedankt voor de hulp. Vriendelijke groet, Jos

klein bakkertje 16-01-2012

heb net hetzelfde probleem met net dezelfde BBM. In het begin ging alles heel vlot maar de laatste tijd mislukt ons brood elke keer. Het wordt niet goed gekneed. Jammer... M'n 1ste BBM was een DOMO, vrij goedkoop maar snel versleten (iets > 1 jr) dus dacht ik, nu ik de smaak te pakken heb, koop ik de beste. Wel, veel geld kwijt en heeft het dus maar iets langer uitgezongen (zo'n 2 jr). Ik denk niet dat ik er nog eentje koop, toch niet zo'n dure van Panasonic dan...

GERT_BOS 04-06-2013

Beste Dina en anderen. Het verschijnsel is bekend. Conrad.nl artikel 441474 of 441460 kan de oplossing zijn. Is een niet polaire motorcondensator van 3 microFarad 450 volt. Kost ongeveer 7 euro of minder. Inzetten: laat het iemand doen die met een soldeerbout kan omgaan. 1 Schroeven aan de onderkant (4) en onderzijkant (2) losmaken 2 Deksel eraf schroeven (1) 3 bovenschroeven losmaken (4) 4 Het hele binnenwer moet je eruit zien te halen (let op het netsnoer met trekontlasting aan de onderkant; dat moet naar binnen. Doe alles voorzichtig.
Nog een flatcable losmaken en een klein wit stekertje.
5 Aan de voorzijde bevindt zich een plastic kastje dat je kunt losnemen. Na openmaken zie je op de printplaat een groot blauw blok. Dat moet vervangen worden. NB. Dit is een beschrijving die ik me nog herinner. Ik zou iets vergeten kunnen zijn. NB. De nieuwe condensator is niet dezelfde vorm, dus je moet maar wat aanpassen. Er is ruimte genoeg. NB. Je moet wel wat knutselhandigheid hebben;zo niet, vraag het aan een handige kennis, vriend, vriendin, dochter of zoon, tante of oom etc . . . . succes Gert bos, Zaandam

jane10021 31-05-2012

Helemaal mijn ervaring ook! Ik had een sd-207, geweldige machine die het ruim 10 jaar heeft gedaan. Ik heb dan niet de sd-255 aangeschaft maar de sd-254, en die was veeeel slechter. Ik kon er geen echt volkorenbrood mee bakken, dat rees niet, en nu, na 3 jaar komt de deeghaak niet meer door deeg heen als het eenmaal een deegbal is geworden. Hij mengt dus 3 minuten, en staat daarna 10-15 minuten stil in de deegbal terwijl de motor wel tekeer gaat. Natuurlijk geen gelukt brood dan.
Ik heb dus nu weer een nieuwe broodbakker nodig, maar ik twijfel erg of het nog zin heeft een panasonic te kopen als het zoveel slechter is geworden.

Drikkie 28-04-2012

Ik had hetzelfde probleem maar heb nu na lang zoeken de oorzaak gevonden. Voor de asynchrone inductiemotor wordt een speciale condensator gebruikt. Die was (gedeeltelijk) rot waardoor de motor wel onbelast kan draaien maar de deegbal niet meer rond krijgt. Een handige knutselaar kan die zelf vervangen, bv conrad artikel 441474 of 441460. Onder 4 schroeven los en met bot mes onder frontpaneel voorzichtig wrikken.

Frans van der Ham 03-06-2013

Sinds 23-12-2009 zijn wij ook in het bezit van de broodmachine SD255. De problemen zijn gelijk de problemen als bij Dina van Overveld.
Het contact met Panasonic heeft een teleurstellend resultaat gehad. De broodbakker moet worden opgestuurd naar een onderhoudsfirma. Het zou toch meer logisch zijn wanneer Panasonic zich aangesproken voelt op de, blijkt nu, slechte kwaliteit. De leverancier, de Harense Smid, had ons verzekerd dat er een langjarig gebruik van kon worden gemaakt. Niet dus! Of toch Panasonic?

Johnny97 09-01-2015

Beste Dina, Drikkie en Gert_Bos,

mijn panasonic SD254 begon het te begeven, het mengen werd al jaren minder. En met het aanpassen van ingredienten (rapid programma, meer water, ander meel, meer gist, etc) en af en toe helpen draaien ging het nog wel, maar het brood werd er niet lekkerder op. Een paar maanden geleden werd het kneden zo slecht dat ik al aan het orienteren ben gegaan voor een nieuwe machine. Maar ja, een goede nieuwe panasonic kost nogal wat.

Ik kreeg het idee om te zoeken of er soms problemen konden zijn met de motor van dit apparaat, en kwam in deze thread terecht. De problemen die jullie beschrijven waren precies gelijk aan die van mij. Heb dus bij Conrad een nieuwe condensator besteld (die met de draadjes).

Vanmorgen kwam hij binnen. Begin van de middag heb ik de condensator van de broodmachine vervangen voor de nieuwe, en een uurtje geleden een brood aangezet om te testen, met de originele hoeveelheden ingredienten.

Ik was behoorlijk sceptisch (weinig water zeg!) maar - de machine kneedt weer als nieuw! Ik heb met open mond staan kijken naar hoe snel het mes weer draait, en hoe mooi het deeg is aan het eind van het kneden. Er ligt nu een prachtige deegbal in het blik, dus ik heb weer hoop op een perfect brood zoals in het begin!

Bedankt voor jullie bijdragen, Dina voor het melden van het probleem, Drikkie voor het aandragen van de oplossing en Gert_Bos voor de duidelijke montagebeschrijving.

Groeten,
Mark.

Jos 22 04-04-2013

Hallo Jane, bedankt voor je reactie. Ik had de machine al ter reparatie aangeboden. Volgens de reparatiedienst was de printpoort van de PC kapot, kosten € 119,- Nu weet ik niet wat een printpoort met een broodbakmachine te maken heeft maar volgens de telefoniste was dit toch echt het geval. Ik haal de machine dus eerdaags weer op, ga het onderdeel bij Conrad bestellen en dan eens kijken of ik hem weer aan de praat krijg.

karll 18-08-2015

Ik heb net hetzelfde probleem, met 2 ovens SD254 en SD255: niet meer ronddraaien en zoemen: Het is de condensator van 3µF, die achteruitgaat. Zelfs bij Panasonic vonden ze het niet, 2x ter reparatie gestuurd!! (maar die bakken geen echt brood om te testen...) Na 2-3 jaar is het goed eraf en kneed die eerst soms niet voldoende, dan meer en meer onvoldoende, tot niet meer. De condensator vervangen en alles werkt terug als nieuw. ( ca 5 EUR...).

myriam1956 29-06-2011

---------- update review 29-06-2011 ----------
Ik ben nog altijd super-deluxe in de wolken over deze machine, en het is niet echt mijn eerste broodbakker!!.... zelfs de franse buren staan altijd versteld van de lekkere brioche-broden die ik ermee bak, het heeft dan wel niet de originele vorm maar wordt dan ook dubbel goedgemaakt door de uitstekende smaak.... ik heb er een tweede machine bijgekocht ( een tweede handsje, waarvan het verwarmings-element van was weggezakt en mijn man het heeft gemaakt.dom van de verkoper die dacht van te bedriegen,want wij hebben een supermachine voor 20 euro)

---------- oude review 10-01-2010 ----------
Ik heb onze panasonic 255
nu een half jaar, mijn eerste brood was geimplodeerd door teveel gist,en de twee daarop volgende broden waren te klef... reden teveel water ( ik had de gebruiksaanwijzing gevolgd die bij de machine zit)
Dat is eigenlijk het enige minpunt dat ik aan te merken heb, al de daarop volgende broden zijn heerlijk , en ik bak minstens 1 brood per dag...;
Gisteren voor de eerste keer het rapid programma gebruikt , Ondanks dat ik altijd volkorenmeel gebruik voor ons dagelijks brood ( 7 granen van een molen) was het brood goed gebakken......
Verleden week waren we voor een ganse dag weg , en moesten we dus genoodzaakt in zo een wegrestaurant een broodje (belegde boterham kopen) wat viel dat tegen , we hebben gans het zaakje weggekiepert,( het zaakje koste meer dan 7 euro) en tot de vaststelling gekomen , dat we toch wel geluksvogels zijn met zo een lekker brood en dat elke dag..... ook famillie, en vrienden die als eens blijven eten, zeggen het steevast,wat een lekker brood hebben jullie toch... maar de machine kost toch veel.
Ik weet er zijn veel goedkopere machines maar zou als deze machine zijn geest moest geven ( hopelijk duurt dat nog wat jaartjes) er over prakizeren van een ander merk aan te schaffen, als je zoekt op het internet zijn er prijsverschillen bij de verschillende winkels, wij hebben hem bij aveve gekocht, en de service van de winkel speelt natuurlijk ook mee.

BuddyLux 26-02-2011
Geschreven voor: Panasonic SD-255

Ik vind, dat dit soort machines eigenlijk wat meer vermogen zouden moeten hebben. Sommige deegmengsels krijgen ze moeilijk rond. Dan moet je weer wat vocht toevoegen en dat heeft weer een nadelige invloed op het rijzen.

GertBos 12-05-2010

Hallo,

Nu maar eens flink in de buidel getast: een Panasonic SD-255 gekocht, nadat ik bij jullie lovende kritieken had gelezen.
De reden was dat ik met andere BBM's (AFK en Inventum BM-75) steeds ingezakte broden kreeg wat ik ook probeerde. Daar moet ik wel bij vertellen dat ik geen broodmixen gebruik, maar alleen losse ingrediënten van goede kwaliteit.

Na ontvangst van de nieuwe aanwinst meteen proberen.
Wat een ervaring als je al meteen een mooi brood krijgt dat niet is ingezakt.
Nu heb ik een nog betere balans van de ingrediënten gevonden en bak ik mooie hoge witbroden met uitmundende smaak, structuur en heerlijke korst.
Volgens mij kneedt dit apparaat gewoon erg goed en heeft het een uitstekend bakprogramma!

Zoals ik bak tot nu toe:
(in volgorde in de bak)
1 8 g. goede droge snelgist
2 400 g. witbloem (Lidl)
3 8 g. suiker
4 8 g. zout
5 8 g. premix broodverbetermiddel
6 250 ml. water
7 30 g.arachideolie

Een echte aanrader; veel succes!!!!

valentine911 05-05-2010
Geschreven voor: Panasonic SD-255

super apparaat! het blijft niet kleven aan de randen, en het brood is stevig. echt een aanrader

buffy-81-tommie 03-04-2010
Geschreven voor: Panasonic SD-255

Geweldig mooie broodbakmachine. Vandaag voor het eerst geprobeerd. Ik heb de kant en klare mix van A.H genomen. Resultaat een heerlijk brood en de geur, mmm niet te overtreffen met gekocht brood!
Waar ik bang voor was, dat de haak vast zou kmen te zitten in het brood, maar nee hoor.
Met pasen vers brood!

anthony2101 01-04-2010

Goed apparaat!!!!
Klasse brood !!!!
Is echt een aanrader.
Makkelijk in bediening.
Het lijkt elke morgen weer of ik in een bakkerij wakker wordt als ik naar beneden loop.
Groet Anthony

benthe01 17-03-2010
Geschreven voor: Panasonic SD-255

Ik ben er tevreden over de broodbakmachine hij bakt heerlijke broden. Ik heb ook brood zelf gemaakt met gist etc. Maar ik vind de kant en klare meel toch het lekkerst en het makkelijkst. Mijn voorkeur gaat naar kant en klare mix van AH 2,5 kg verpakking.

Robertine 11-03-2010
Geschreven voor: Panasonic SD-255

Ik vrees dat wanneer de garantietermijn is verlopen van een half jaar je ook niet bij Vanden Borre of krefel terecht zal kunnen voor een minnelijke schikking.

Nochtans ben ik heel tevreden over mijn aankoop bij AVEVE. Heel goede service en directe omwisseling in geval van defect.

Probeer misschien eens de klantenservice van Panasonic;

Klantendienst Maandag tot Vrijdag
09h00 - 18h00 070 22 30 11 ( voor Belgie)

Op hun site kan je ook met je probleem terecht

Jan R 09-03-2010
Geschreven voor: Panasonic SD-255

Maak niet de fout dit apparaat bij AVEVE te kopen.
Daar zijn ze van mening dat het normaal is dat het apparaat na 2,5 jaar doorbrandt en verschuilt men zich achter de fabrieksgarantie van 2 jaar.

margje55 08-03-2010
Geschreven voor: Panasonic SD-255

Het probleem van het versgebakken brood snijden is opgelost. Eerst een paar uur wachten, een nieuw goed broodmes gekocht, en voila.

katten 02-03-2010

---------- update review 02-03-2010 ----------
Men hoeft niet speciaal dure bloem van de plaatselijke molen of van aveve te gebruiken. Ikzelf koop de bloem altijd bij de supermarkt en werkt heel goed.

Misschien een goede tip

---------- oude review 05-01-2010 ----------
Hoi, Raadslag

Dat de panasonic geen kijkvenster heeft is alleen maar goed. Dit komt het brood ten goede. Met kijkvenster koelt het te veel af en moet je het venster alsnog afdekken met alluminiumfolie.

Dat de broodmachine een half uur niets doet na het instellen is niet waar.
Hij verwarmt langzaam de ingrediënten alvorens het gaat kneden. Dit levert een luchtig brood op en blijft ook veel langer vers dan de andere broodbakmachines.

Dus panasonic weet waar hij over praat.
Panasonic heeft de beste broodbakmachines.

jacky de bruijn 28-02-2010

---------- update review 28-02-2010----------
niet iedere kant en klare broodmix werkt het zelfde in de machine
probeer eerst eens een paar merken uit
zo heb ik na een paar keer de juiste broodmix gevonden
en bak brood die hoog en super mals en zeker zeer smakelijk uit mijn panasonic komen ook op het pro 2 uur en vind geen verschil met een meer uren pro beslist niet nodig
mijn broden zijn plaatjes en mmmmm wat lekker
dus op zoek naar de juiste mix kijk daarvoor eens bij een molen . ik vond mijn mix op zolder .
meel op zolder ?< hint >
suc6

---------- oude review 09-02-2009 ----------
hallo pico .
je kan ook rapid gebruiken , ook dan is het brood heel lekker ik zelf doe er altijd wat vloeibare honig bij waar door het brood beter rijst en lekker luchtig word op dit programma .
ik gebruik meestal deze stand voor alle brood soorten
suc6

Arne Vanhove 28-02-2010
Geschreven voor: Panasonic SD-255

Ik heb deze broodmachine ongeveer een 3tal weken terug aangekocht. Tot dusver zeer tevreden over het toestel. Heb lang getwijfeld tussen dit toestel en een Kenwood BM450, uiteindelijk door de vele positieve reviews voor de Panasonic gegaan. Kenwood maakt enorm goede mixers, maar hun broodmachine vond ik toch wel wat aan de grote kant. Misschien een interessanter toestel voor grote gezinnen.

Ik heb weinig negatieve punten te malden over dit toestel. Hij is relatief compact, wordt niet extreem warm aan de buitenzijde, maakt telkens weer super lekker brood.

Zoals velen hier al vermeldden, de kwaliteit van de ingrediënten is van groot belang, alsook de hoeveelheden. In de handleiding staan een aantal recepten die goed zijn, maar de recepten van de Belgische winkelketen AVEVE (die ook in de handleiding staan!) zijn beter. Ik raad je aan daar je bloem te halen, het assortiment is enorm! Heb je een plaatselijke groothandel/molen, zeker daar je ingrediënten kopen.

Gebruiksgemak is zeer goed, degelijkheid kan ik nu nog niet veel over vertellen. Het ziet er allemaal goed en uit.

Het luikje (dispenser) is uiteraard een groot gemak, al moet je opletten met suiker (kan de anti-kleeflaag beschadigen) en chocoladeblokjes (kan smelten). De start-uitstel functie werkt perfect, al moet je opletten dat je gist onderaan (en dit is belangrijk) zit. Daarboven je bloem, anders begint je brood te vroeg te rijzen en is het op zeep. Zowel de rapid functie als de gewone bak functie werken goed. Voor de rapid gebruik je best iets meer gist.

Dit toestel is een aanrader!

hans19 28-02-2010
Geschreven voor: Panasonic SD-255

We hebben een voorloper van de huidige machine. Nl de SD206.
Inmiddels 10 jaar in ons bezit met gemiddeld 5 broden per maand. Reken maar uit dus.
En die panasonic doet het nog steeds alsof ie gisteren gekocht was.

Overigens was panasonic ook de "uitvinder" van de broodbakmachine.

H.

crone 28-02-2010
Geschreven voor: Panasonic SD-255

Een paar weken geleden kocht ik Panasonic SD-255 en ik ben er zeer tevreden over. Er komen prachtige volkorenbroden uit, goed gerezen en met een stevige korst. De machine is niet lawaaiig al mag het belletje iets luider.
Zodra mijn volkorenmeel op is ga ik andere mengsels proberen.

JeroenTops 26-01-2010
Geschreven voor: Panasonic SD-255

wij hebben deze nu al een half jaar in huis. Na een aantal verschillende (goedkopere) machines gehad, die het rdelijk deden, maar steeds na bepalde tijd stuk gingen. Deze is echt super. De beste aankoop die we hebben gedaan. We wonen in Italie, en willen graag elke dag vers brood. We gebruken hem elke dag met veel plezier. Elke dag goed brood, makkelijk in gebruik en veel mogelijheden. Kies niet voor een goedkopere machine, als je nu overweegt een machine aan te schaffen.

Marcel963 20-01-2010
Geschreven voor: Panasonic SD-255

De broodbakmachine net in huis.
Getracht een cake te bakken. Resultaat aangebrande dikke korst en ongaar van binnen.

Vervolgens getracht een brood te bakken.
Resultaat: de kamer stond vol rook met brandlucht. Brood had dikke harde korst en weer ongaar van binnen. En op de koop toe een aangebrande zwarte "buitenbak" .

Er rest slechts een conclusie.

Levensgevaarlijk apparaat. Nooit kopen dus zonde van het geld. De Panasonic SD-255 broodbakmachine staat reeds bij het grofvuil.

Begrijp niet dat de Keuringsdienst van Waren een dergelijk apparaat toelaat.

rob112013 27-12-2014

Marcel misschien toch een keer een gebruiksaanwijzing lezen. De machine is niet geschikt voor cake deeg. Ik snap niet dat ze zomaar aan iedereen deze machine verkopen :-)

tbraicks 01-01-2010
Geschreven voor: Panasonic SD-255

Dit is onze 4e broodbakmachine. We hebben twee keer een AFK gehad, en een keer een Bestron. We bakken bijna iedere dag. Deze is veruit de beste.

Goed:
*Programma's geven erg goede broden met mooie gelijkmatige structuur. Ze blijven ook langer dan een dag zacht (zonder chemische broodverbeteraar).
*Schrik niet van de tijden (5-6 uur) en dat hij rustig een uur 'niets doet'. Hij brengt meel, water en gist op een goede temperatuur. Dit moet langzaam, anders gaat de gist dood. Hierdoor rijst het brood veel beter.
*Kwaliteit van bakblik en antiaanbaklaag. Massiever blik en goede antiaanbaklaag.
*Stroomverbruik is lager dan de andere broodbakmachines.
*Aparte kneedhaak en programma voor brood van 100% roggemeel

Slecht:
*Handleiding is knudde. Foutieve paginaverwijzingen, zeer weinig recepten en dan nog slecht ook. (eigenlijk ook vooral recepten voor een Belgisch merk broodmix)

Hierbij een goed recept: 1,5 TL gist, 1,5 TL zout, 1 flinke EL appelstroop; evt een EL melkpoeder; 6 deciliter tarwebloem; 5 deciliter volkoren tarwemeel (evt 4 tarwe+1 rogge).
Als je meer volkoren meel gebruikt, moet de totale hoeveelheid meel wat omlaag. (8 deciliter bij 100% volkoren tarwe)

GerardGerard 05-12-2009
Geschreven voor: Panasonic SD-255

fantastische machine met een duidelijke handleiding.
Gewoon brood bakken met een mix is doodeenvoudig. Glutenvrij bakken vereist wat inventief proberen.

Raadslag 03-12-2009
Geschreven voor: Panasonic SD-255

De positieve oordelen over deze peperdure broodbakmachine kan ik niet volgen.
Om te beginnen heeft dit in China gemaakte monsterlijke apparaat geen kijkvenster, zodat je het kneed- en bakproces niet kunt volgen. Als je het apparaat aanzet begint het eerst zo'n half uur zinloos helemaal niks te doen, bij het volkorenprogramma zelfs een vol uur. Daarmee wordt het totale bakproces aanzienlijk langer (volkorenbrood 5 uur) en de werking van de gist zal het ook bepaald niet ten goede komen. Hoe geschift moet je zijn om zoiets te verzinnen? Alleen bij het snelle bakprogramma begint het apparaat direct met kneden, maar dan moet je wel genoegen nemen ongaar en klef brood.

Alle zijkanten zijn, althans bij mijn machine, licht aangebrand, ook wanneer het programma is ingesteld op een lichte korstkleur. Bij verreweg de meeste bakprogramma's kun je trouwens helemaal geen korstkleur instellen. Webwinkel Redcoon was zo vriendelijk om het apparaat tweemaal te laten nakijken, maar er werden alleen zinloos niet-elektronische onderdelen vervangen. Voor wie niet van een sterk smakende korst houdt betekent dat dus dagelijks rondom alle korsten afsnijden en veel brood weggooien.
Lekker brood kan ik er niet mee bakken, maar voor die 140 tot 200 euro heb je wel een goede kneedmachine.

snoekje 15-11-2009
Geschreven voor: Panasonic SD-255

Dit super apparaat nu een jaar in bezit. Bakt heerlijke broden!

Wat ik niet snap is dat erbij staat boven aan dat hij niet geschikt is voor cakedeeg.

Elke week bak ik zelf een overheerlijke cake in deze machine.

Kant en klaar meel van koopmans en dan de mix voor fijne cake. Roomboter op kamertemperatuur laten komen en dat geldt ook voor de eieren.

Roomboter ( 200 gram) in het bakblik. 4 eieren erbij en dan het bakblik even in een bak met warm water zetten. Zodra de boter is gesmolten het bakblik in de machine zetten. De machine even 5 minuten laten mengen en dan het meel erbij. Laat dit 15 minuten kloppen. ( Mocht alles aan de kanten vast gaan zitten stop dan de machine even en hou het bakblik met de zijkanten even onder de warme kraan). Na 15 minuten de machine uitzetten. Alles even laten rusten en na een 20 minuten het bakprogramma bake only instellen op 110 minuten. Dan heb je een overheerlijke eigengebakken cake!! Succes

arnoudu 02-11-2009
Geschreven voor: Panasonic SD-255

Ik heb het apparaat nu een week in bezit en ben nu al zeer tevreden.

Eigenlijk kan met name bij de kant- en klare bakmixen een kind de was doen. Meel in het bakblik, water erbij en het apparaat met een snel programma starten. Na een uur of twee is een heerlijk geurend brood klaar.

Over de duurzaamheid kan ik alleen nog maar melden dat het apparaat ogenschijnlijk goed in elkaar zit. De verwachting is dus goed.

ejwaal 31-10-2009
Geschreven voor: Panasonic SD-255

na eerdere ervaringen met 'goedkopere' machines meer dan tevreden met deze.
alles lukt vermits je zelf geen vergissingen maakt met ingredientenverhoudingen.
ook ingredientenbakje werkt prima (behalve toe de boel te nat was en aan het valluikje bleef kleven)
prima prima ding, absoluut geen spijt van deze 'investering'. aanrader!